شناسه خبر : 428266
تاریخ انتشار :
ایساکو و گام بزرگ برای توسعه دانش فنی

ایساکو و گام بزرگ برای توسعه دانش فنی

خودرونگاران- اقتصاد در ایران تنها با گردش پر قدرت چرخ های صنعت پویایی خود را به دست می آورد و صنایع مولد در کشور همواره موتور محرک توسعه کشور در بخش های مختلف محسوب شده اند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از عصر اقتصاد، گروه صنعتی ایران خودرو یکی از همین صنایع مولد است که کمتر کسی است با فعالیت ها و تلاشهای ارزنده این کارخانه تولیدی بزرگ آشنا نباشد.

ایران خودرو که با سابقه ترین صنعت در تولید خودرو و قطعات مرتبط است در سالهای اخیر روند رو به رشدی را پی گرفته که توانسته است این کارخانه بزرگ را در زمره موفق ترین کارخانجات تولید خودروی خاورمیانه قرار دهد.

ایران خودرو در شرایط تحریم شرایط سختی را سپری کرد و علیرغم بسیاری از انتقاداتی که به تولیداتش وارد بود توانست بحران ناشی از تحریم را با موفقیت پشت سر گذارد.

در شرایط پساتحریم که چالش های این کارخانه بزرگ رو به افول گذاشت هم ایران خودروهایی ها دست از کار و تلاش نکشیدند و با توسعه برنامه های خود در تمام بخش ها گام های بلندی در مسیر توسعه برداشتند.

ایران خودرو که پس از برجام با عقد قراردادهای هوشمندانه با خودروسازان خارجی قصد دارد، سکان دار اصلی تولید خودرو در ایران باشد.در این میان شرکت ایساکو به عنوان یکی از اصلی ترین شرکت های تابعه ایران خودرو نیز نه تنها در سالهای اخیر در زمینه توسعه فعالیت های خود کوشیده و در تامین قطعات خودروهای وطنی پیشگام بوده بلکه در توسعه آموزش های فنی نیرو های خود نیز برنامه های ویژه ای را اجرایی کرده که قابل تحسین است.

به همین بهانه به سراغ مرکز آموزش فنی شرکت ایساکو  رفتیم و در گفتگویی با مدیر و کارشناسان این مرکز بزرگ از دستاوردهای تلاشها و کوشش های انجام شده را از نزدیک بررسی کردیم.

ابتدای ورودمان به مرکز آموزش فنی ایساکو با بازدید از سالن آموزش این شرکت همراه بود.سالنی بزرگ که تمام خودروهای تولید شده توسط ایران خودرو در آن مشاهده می شد.محمد شفیعیان استاد و رئیس مرکز آموزش فنی ایساکو که در این بازدید همراهی مان می کرد از برنامه های آموزشی ایساکو سخن گفت و با تشریح وضعیت کلاسهای تئوری و عملی در این مرکز بزرگ تامین قطعات و تضمین خدمات ایران خودرو از برنامه های جدیدی سخن گفت که افق توسعه در ایساکو را بیش از پیش روشن می کند.

سپس به دیدار ارژنگ فرهمند مدیر آموزش فنی ایساکو رفتیم و از برنامه های این مرکز در راستای توسعه آموزش عمومی نیروهای شاغل در ایساکو آگاه شدیم.

وی که علاوه بر سالها فعالیت در زمینه آموزش 5 سال است مدیریت مرکز آموزش فنی ایساکو را بر عهده دارد با اشاره به برنامه های آموزشی این شرکت گفت:در سالهای گذشته تلاش های بسیاری برای ارتباط مطلوب صنعت و دانشگاه صورت گرفته و قراردادهای مشترکی با دانشگاه های شریف و خواجه نصیر برای ارتقاء دانش فنی  پرسنل شبکه نمایندگیهای ایساکو منعقد شده است.

فرهمند با اشاره به اینکه ایساکو در بخش "فنی و مهارتی" همکاری های مشترک مناسبی با دانشگاه ها دارد تصریح کرد:در این میان با هدف افزایش سطح آگاهی های علمی و عملی پرسنل شبکه نمایندگیهای ایساکو ارتباط مطلوبی با دانشگاه فنی و حرفه ای برقرار شد و از آنجائی که این دانشگاه بیش از 176 مرکز در سراسر کشور دارد فرصت مناسبی برای بهره گیری از این ظرفیت برای ایساکو وجود دارد.

ایساکو شرکتی شناخته شده میان مشتریان ایران خودرو است و بسیاری از کسانی که محصولات ایران خودرو را برای استفاده انتخاب کرده اند علاوه بر اینکه تبلیغات مکرر این شرکت بزرگ را دیده و شنیده اند از قطعات و خدمات این شرکت نیز استفاده کرده اند.

ایساکو در حال حاضر 800 نمایندگی و یک هزار و 200 فروشگاه قطعات یدکی در سراسر کشور دارد و به گفته مدیر آموزش فنی ایساکو آموزش نیروهای این 800 نمایندگی وظیفه مرکز آموزش فنی است.

وی در خصوص آموزش های مرکز آموزش فنی تاکید کرد:دوره های آموزشی متعددی برای نمایندگی های ایساکو تعریف شده است که شامل دوره های فنی و دوره های مدیریتی است.البته بیشتر دوره ها مهارتی است و آموزش مشاغل فعال در نمایندگی ها در حیطه وظایف مرکز آموزش فنی است.

وی با بیان اینکه کارشناسان فنی و پذیرش، مکانیک ها،برقکاران،جلوبندی کاران و همه نیروهای فنی حاضر در نمایندگی ها توسط مرکز آموزش فنی از جدیدترین دانش فنی برای ارائه خدمات مناسب به مشتریان بهره مند می شوند خاطرنشان کرد:برای همه نیروهای فعال در نمایندگی های ایساکو مسیر رشد آموزشی تعریف شده و دوره های تخصصی بر اساس تقویم اموزشی که طراحی شده است به صورت مداوم در تهران و مراکز آموزش منطقه ای ایساکو برگزار می شود.

فرهمند با تقسیم بندی این دوره ها اظهار داشت:دوره های پایه قبل از شروع کار در نمایندگی برای نیروهای به کار گرفته شده برگزار می شود و پس از آن نیز دوره های فنی برای شاغلین در نمایندگی ها به صورت آموزش حین خدمت برگزار می شود.

وی آموزش را رکن اصلی برنامه های ایران خودرو و ایساکو توصیف کرد و افزود:در امتیازهایی که وزارت صنعت،معدن و تجارت به صنایع می دهد موضوع منابع انسانی از جمله شرایط نیروی انسانی،فرآیندهای آموزشی و رضایتمندی مشتری بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرآموزش فنی ایساکو ادامه داد:در حال حاضر حدود 10 هزار نفر نیروی شاغل در نمایندگیهای مجاز ایران خودروتحت پوشش آموزش هستند که با برنامه ریزی آموزشی متناسب در جهت ارتقای توان و دانش فنی آنها گام برداشته میشود .

وی درباره افزایش بهره وری نیروهای انسانی اذعان داشت:بر اساس مدل طراحی شده در بخش اموزش فنی هر سال یکبار از کل شبکه ایساکو آزمون گرفته می شود و با برگزاری این آزمون های استاندارد مهارت های نیروها سنجیده می شود و منطبق با این ازمون در صورت نیاز دوره های بازآموزی برای کارکنان تعریف می شود.

فرهمند با تشریح فعالیت های آموزشی مرکز آموزش فنی ایساکو خاطرنشان کرد:در حال حاضر 6 مدرس ارشد و 40 مدرس میانی وظیفه آموزش های اصلی و انتقال دانش روز به نمایندگی ها را بر عهده دارند و در همکاری با دانشگاه ها نیز قصد داریم دانش پرسنل شبکه ایران خودرو را ارتقا دهیم .

به گفته وی سیاست شرکت ایساکو آموزش غیر متمرکز نیروها در بخش های آموزشی پایه واصلی است و به همین منظور تفاهم نامه ویژه ای با دانشگاه فنی و حرفه ای مننعقد شده تا با بهره گیری از مراکز علمی این دانشگاه و دفاتر منطقه ای ایساکو در سراسر آموزش ها اجرایی شود .

وی با بیان اینکه در بخش آموزش های تخصصی دوره ها به صورت متمرکز و در تهران برگزار می شود تاکید کرد:ایساکو در سراسر کشور 10 دفتر منطقه ای دارد که با برنامه ریزی های انجحام شده بر اساس تفاهم نامه با دانشگاه فنی و حرفه ای آموزش های پایه و اصلی در استانهای مختلف کشور و مراکز دانشگاهی انجام خواهد شد.

مدیر آموزش فنی ایساکو دانشگاه فنی و حرفه ای را یکی از دانشگاه هایی خواند که بهذ صورت تخصصی در زمینه خودرو فعالیت می کند و افزود:سیاست مشترک ایساکو و دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت آکادمیک تکنسین های خودرو است چرا که همه متخصصان می دانند به ازای هر کارشناس در کشور به 5 تکنسین زبر دست نیاز است تا بتوان خدماتی با کیفیت به مشتریان و مخاطبان در حوزه فنی ارائه داد.

فرهمند خاطرنشان کردکدرحال حاضر تعداد فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی بسیار بیشتر از تکنسین هاست و همین معضل مسئولان ایساکو را بر  آن داشت تا با عقد تفاهم نامه با دانشگاه فنی و حرفه ای خلا موجود در تربیت نیروهای تخصصی و تکنسین ها را بر طرف کند.

وی با اشاره به اینکه ارتباط ایساکو با دانشگاه ها کارآفرینی را در مسیر خوبی قرار می دهد اظهار داشت:دانشگاه های نسل سوم دانشگاه های کارآفرین هستند و دانشگاه فنی و حرفه ای که از سال 90 متولد شده است در همین راستا قدم بر می دارد.

به گفته فرهمند این دانشگاه پیش از این در قالب هنرستان های عالی آموزش و پرورش فعالیت می کردند  و در حال حاضر 176 مرکز در کل کشور دارند که 44 مرکز آن در زمینه اتومکانیک  فعالیت های آموزشی دارند.

مدیر آموزش فنی تفاهم نامه امضا شده با دانشگاه فنی و حرفه ای را سه ساله عنوان کرد و افزود:بر اساس این تفاهم نامه که اقدامی بزرگ در جهت توسعه آموزش فنی کارکنان محسوب می شود گام های بلندی در جهت توسعه خدمات ایساکو به مردم و مشتریان ایران خودرو برداشته می شود.

وی اظهار داشت:این تفاهم نامه منافع صنعت و دانشگاه را به طور مشترک تامین می کند و برای مذاکره امضای آن وقت زیادی صرف کردیم و بر اساس آن مراکز دانشگاهی دارای رشته اتومکانیک متناسب با نیاز شرکت ایساکو تجهیز می شوند که این تجهیزات توسط ایساکو تامین خواهد شد.

مدیر مرکز آموزش فنی ایساکو در ادامه با اشاره به اینکه در مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای هر ترم 30 نفر برای آموزش اتومکانیک جذب می شوند تصریح کرد:با اجرای این تفاهم نامه تکنسین مورد نیاز  بازار کار خدمات پس از فروش خودرو پرورش می یباند .

فرهمند ادامه داد:دانش خودرویی دانش ارزشمندی است که می تواند در ارتقاء سطح خدمات ایساکو نقش موثری داشته باشد و با امضاء تفاهم نامه گام بلندی برای افزایش دانش خودرویی علاقه مندان به حوزه اتومکانیک و نیز پرسنل ایساکو برداشته شده است.

در پایان این بازدید و گفتگو با مدیر آموزش فنی ایساکو با همراهی تعدادی از کارآموزان فنی این مرکز لحظاتی را در کلاس فنی آشنایی با خودرو شرکت کردیم و از نزدیک با تلاشها و زحماتی که اساتید ایساکو برای ارتقاء دانش پرسنل این شرکت در سراسر کشور آشنا شدیم.

مسئولان ایساکو با امضاء این تفاهم نامه امیدوارند میزان رضایتمندی مشتریان ایران خودرو از محصولات و خدمات پس از فروش این شرکت بزرگ خودروساز بیش از آنچه در حال حاضر وجود دارد،افزایش یابد.


نظرات

نظر شما

: : :


ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.