به گزارش خودرونگاران به نقل ازصمت، از سوی دیگر این موضوع نیازمند طراحی و تولید خودروهای جایگزین است زیرا در حال حاضر بازار داخلی خودروهای ارزان قیمت در اختیار خودروسازان ایرانی است و تنها توقف تولید به معنای تقدیم بازار داخلی خودروهای ارزان به شرکتهای چینی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بهتازگی در بازدید از بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در این زمینه اظهار کرده است که ما در مسیر بکارگیری فناوریهای جدید در صنعت خودرو هستیم و یکی از اهداف مشارکت خودروسازان با شرکتهای خارجی نیز همین موضوع است. محمدرضا نعمتزاده جایگزینی خودروهای جدید را مرتبط با بازار دانسته و تاکید کرده که خودروسازان بازار و تقاضا را میبینند و براساس آن تصمیمگیری میکنند و این موضوعی نیست که با دستورالعمل اداری مدیریت شود. بلکه هدف این است که تولید خودروهای قدیمی متوقف شود و خودروهای جدیدی به بازار معرفی کنیم که این امر باید به مرور زمان رخ دهد.
وی همچنین تاکید کرد که باید مدل خودروها تغییر کند، به جای اینکه پلتفرم را تغییر دهیم و کل آن به لحاظ سوخت، ایمنی و آسایش سرنشینان به روز شود. وقتی خودروهای جدید شرکتها وارد بازار شوند مشتری و تقاضا باید تصمیمگیری کنند و این کار اداری نیست و اینگونه نیست که تا پایان سال در این باره تصمیمگیری کرد و امکان قطع یک باره آن وجود ندارد.
تیبا جایگزینی برای پراید؟
در همین حال مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در بازدید از نمایشگاه مطبوعات درباره جایگزینی پراید با خودرو دیگر اظهار کرد: تا زمانی که تقاضا برای پراید وجود داشته باشد، سایپا با ارتقای کیفیت به تولید پراید ادامه خواهد داد و همانطور که تاکنون پراید ۵۲ استاندارد اجباری را گذرانده است، امسال نیز با افزایش استانداردهای اجباری خودرو به ۵۵ مورد، پراید همه استانداردهای اجباری موردنیاز را تامین خواهد کرد.
مهدی جمالی با بیان اینکه سایپا به عنوان یک خودروساز مکلف به جایگزینی محصول دیگری با پراید است، گفت: خوشبختانه سایپا با توجه به تواناییهای فنی و صنعتی، در سالهای گذشته تیبا را به بازار عرضه کرد و این خودرو میتواند جایگزین خوبی برای خودرو سواری پراید باشد.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که نیرهپیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد نظر دیگری دارد و معتقد است که براساس قانون، خودروهایی که ۱۰ سال از تولید آنها میگذرد باید از خط تولید خارج شوند.
بر این اساس کش و قوسها درباره پایان کار خط تولید خودروهایی که ۱۰سال از شروع تولید آنها میگذرد در حالی ادامه دارد که به گفته رییس سازمان ملی استاندارد، توقف تولید خودروها نیاز به یک برنامه عمیق و دقیق دارد که سازمان استاندارد نظر خود را در این باره اعلام کرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در حال رسیدگی به آن است.
ضرورت تعریف خودرو ارزان
پیروزبخت همچنین اعلام کرده بود که خودروسازان در حال انجام مقدمات کار برای حذف خودروهای قدیمی و اصلاح خط تولید خود هستند اما این روند نیازمند زمان بیشتری است.
در همین حال یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درباره این روند اظهار کرده بود که قبل از خارج کردن خط تولید پراید و پژو ۴۰۵، باید خودروهایی در همان محدوده قیمتی به بازار عرضه شود.
حمیدرضا فولادگر گفته است توقف تولید پراید، تیبا و پژو ۴۰۵ و سایر خودروهای از رده خارج در میانمدت به معنای حذف خودروهایی با قیمتی کمتر از ۳۵میلیون تومان است که سایپا و ایرانخودرو قبل از حذف باید فکری برای جایگزینی آنها کنند، همانطور که قبل از توقف تولید پیکان در ایرانخودرو، پراید سایپا در محدوده قیمتی پیکان، جایگزین شد.
وی با بیان اینکه شکی در جایگزین شدن خودروهای دارای فناوریهای روز با پراید، تیبا و سایر خودروهای از رده خارج نیست، اظهار کرد: در دولت هشتم وزارت صنایع و معادن وقت، خودروسازان را موظف به تولید مشترک خودرو ارزانقیمتی کرد، در همان مقطع زمانی، سایپا قراردادی را با رنو فرانسه منعقد کرد که براساس این قرارداد خودروی ال۹۰ باید با قیمت ارزان بهدست مصرفکننده میرسید. ارزان بودن این خودرو در ابتدای تولید موردتوجه این خودروساز بود اما با تغییر دولت، نوسانات شدید نرخ ارز و صعودی شدن قیمتها، قیمت این خودرو از گزند تورم سرسامآور دولتهای بعد در امان نماند.
این اظهارنظرها در حالی مطرح میشود که با امضای قراردادهای جدید در پسابرجام، تولید خودروهای جدید در دستور کار خودروسازان قرار گرفته اما نکته ضروری خودروهایی در محدوده قیمتی زیر ۳۰میلیون تومان است که هنوز نتیجه و تصمیم نهایی در اینباره گرفته نشده است. همزمان با مطرح شدن ورود کوئید به یکی از خطوط خودروسازان داخلی انتظار میرفت شاهد جایگزین مناسبی برای پراید باشیم که ورود این خودرو به ایران قطعی نشد و با این اظهارات نیز مشخص شد که نباید به این زودیها منتظر خروج خودروهای پرتقاضا از خط تولید خودروسازان داخلی باشیم. هرچند باید به گفته پیمان کارگر مدیرعامل رنو پارس نیز توجه کرد که معتقد است تولید و عرضه کوئید در ایران قیمتی نزدیک به ۳۰میلیون تومان خواهد داشت که با توجه به اینکه محدوده قیمتی پراید ۲۰میلیون تومان است این خودرو نمیتواند جایگزینی برای پراید باشد بلکه میتوان آن را بهعنوان جایگزین خودروی پژو۴۰۵ یا تیبا معرفی کرد.