به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، بزرگترین نگرانی شرکتهای خودروسازی درحالحاضر شارژرهای الکتریکی خودروهای برقی است. خودروهای الکتریکی نیاز دارند در ایستگاههای مخصوصی شارژ شوند و مشکل اینجاست که میزان این ایستگاهها در شهرهای سراسر دنیا زیاد نیست و حتی در یک منطقه خاص نیز تعداد این ایستگاهها به اندازهای نیست که مصرفکنندگان با اطمینان خاطر مسافتی دور را طی کنند و نگران کمبود باتری خود نباشند.
از سوی دیگر، میزان انرژی که هر باتری خودرو الکتریکی نگه میدارد هنوز به اندازهای نیست که بتواند ماشینهای سنگین را بکشد. بنابراین خودروهای الکتریکی هنوز نیازمند این هستند که فناوری پیشرفتهتری به صنعت خودرو وارد شود تا بتواند انرژی بیشتری را در خود نگه دارد.
در بین مخاطبان این دسته از خودروها در کنار خودروهای سبز اتومبیلهای الکتریکی کم کم در حال پیدا کردن جای خود هستند و آمار فروش آنها بیانگر این است که مردم در چند سال اخیر با رشد قابلتوجه سیستمهای الکتریکی و باتریهای ذخیرهسازی، نگرشی بهتر نسبت به خودروهای الکتریکی پیدا کردهاند.
خودروهای الکتریکی همانند شمشیر دولبه، میتوانند برای مخاطبان خوب بوده یا آنها را کلافه کنند این در حالی است که در دنیای امروز بهویژه برای اروپاییها، خرید یک ماشین الکتریکی بسیار به صرفهتر از یک اتومبیل بنزینی یا دیزلی خواهد بود زیرا آلایندگی کمتری ایجاد کرده و همچنین قیمت انرژی مصرفی آن بسیار ارزانتر از سوختهای فسیلی تمام میشود، پس برای کسانی که اقتصاد سوخت و هزینهها برایشان مهم است میتواند بسیار کاربردی باشد. هرچند کشورهای مختلف برای این نوع خودروها شرایط ویژهای در نظر میگیرند تا مردم به خرید آنها تحریک شوند.
خودروهای سبز که شامل خودروهای الکتریکی، خودروهای بیوسوختی، خودروهای ترکیبی و خودروهای خورشیدی هستند هنوز نسبت به خودروهای بنزینی مزیت زیادی برای مشتریان خود فراهم نکردهاند، به همین دلیل در سراسر جهان با استقبال چندانی روبهرو نشدهاند اما بدون شک این دسته از خودروها آینده درخشانی خواهند داشت.
بهبود میزان اعتماد، طول عمر و قدرت باتریهای الکتریکی نیازمند این است که سرعت ایستگاههای شارژ باتریهای الکتریکی خودروها در معابر عمومی و شهرها افزایش یابد تا به این ترتیب، میزان استفاده از این وسایل نزد مردم نیز افزایش یابد.
حمایت ۲۰ هزار دلاری چین
درحالحاضر شرکتهای زیادی در دره سیلیکون و شرکتهای فعال در حوزه فناوری روی خودروهای الکتریکی کار میکنند که یکی از مهمترین این شرکتها، تسلا موتورز است که به صورت انحصاری در حوزه خودروهای الکتریکی فعالیت میکند.
در همین زمینه پس از تشویقهای دولت مبنی بر مشارکت شرکتها در فروش خودروهای ارزانقیمت، بهزودی شرکت رنو نیز در کشور چین شروع به فروش وسیله نقلیهای با قیمت حداقل ۸هزار دلار میکند.
کارلوس گوسن، مدیرعامل شرکت رنو- نیسان هفته جاری با بیان این خبر از حمایتهای مالی۲۰هزار دلاری چین به ازای هر خودرو از این طرح خبر داده است. هدف دولت از صرف این هزینه، مقابله با مشکلات شدید آلودگی هوای شهر پرجمعیت این کشور است.
اقدامات شرکتهای خودروساز در زمینه تولید ایندسته از خودروها در حالی است که هنوز دو هفته از انتخابات امریکا و پیروزی دونالد ترامپ نگذشته، خودروسازان به دنبال این هستند تا قوانین مصوب برای سال ۱۴۰۵(۲۰۲۵م) موردبازنگری قرار گیرد. یک گروه به نام اتحادیه سازندگان اتومبیل (AAM) با ارسال نامهای به رییسجمهور منتخب امریکا، از او درخواست کردهاند تا اجرای این قوانین را کند یا اجرای آن را به تاخیر بیندازند.
براساس این قانون، خودروسازان به ساخت خودروهای الکتریکی ترغیب یا مجبور شدهاند، در این قوانین آمده که میزان تولید آلایندههای وسایل نقلیه باید به حد مشخصی کاهش یابد و مصرف سوخت متوسط هر کارخانه خودروسازی نیز از حد مشخصی بیشتر نشود. این گروه اعلام کرده که خواهان «بازنگری تمام قوانین مربوط به صنعت خودرو تا یک سپتامبر آینده» است.
این شرایط در حالی است که بامو آی۳، تسلا مدل اس، فولکسواگن، نیسان لیف، تسلا مدل ایکس، فولکسواگن ایگلف، کیا سول ایوی، رنو زوئی، فورد فوکوس الکتریک و نیسان کمبی ازجمله خودروهای الکتریکی هستند که بهترین آمار فروش را در امسال به خود اختصاص دادهاند.
پس از اینکه دولت چین یارانههایی را برای خودروهایی با قوای محرکه جدید درنظر گرفت، این کشور هماکنون در حال توسعه سیستم جدیدی برای تحریک خودروسازها بهمنظور تولید و فروش خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی در بزرگترین بازار خودرویی دنیاست. چین از امریکا جلو افتاده و عنوان بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی را در سال گذشته بهدست آورده و البته قصد دارد تا سال ۱۴۰۸(۲۰۲۵م)، ۳میلیون خودرو با قوای محرکه جدید به فروش برساند.
یارانه ۲ میلیارد دلاری چین
چین با هدف تشویق کمپانی برای قدم گذاشتن در این بازار از سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹م)، ۲/۲۵میلیارد دلار را بهعنوان یارانه در نظر گرفته است اما در نظر دارد که پس از سال ۱۳۹۹(۲۰۲۰م) بهتدریج این روند را متوقف کند.
این سیستم یارانهای هنگفت نهتنها هزینهای چشمگیر را روی دست دولت گذاشته بلکه طمع زیادی را برای کمپانیهای فریبکار ایجاد کرده تا اطلاعات نادرستی از آمار تولیدی خودروهای الکتریکی خود ارائه کنند. پس از اینکه دولت چین پژوهشی از برخی کمپانیها انجام داد متوجه شد که در سال گذشته بیش از ۱۵۰میلیون دلار از سوی ۵ شرکت داخلی ربوده شده است. شرکتها یارانههای زیادی را برای اتوبوسهای برقی که فروخته و حتی تکمیل نشده بودند، دریافت کردند اما با این حال در ۸ماه امسال، فروش خودروهای الکتریکی دو برابر میزان فروش مدت مشابه سال قبل و بیشتر این خودروها از نوع ارزانقیمت و کم کیفیت خودروسازان محلی بوده است.
براساس پیشبینیها باید ۸درصد خودروهای فروخته شده کمپانیهای چینی در ۲سال آینده از نوع کاملا الکتریکی، پلاگین هیبرید یا سلول سوختی باشند.
البته بسته به محدوده حرکتی با یکبار شارژ، هر خودرویی با سوخت جدید بهعنوان دو تا ۵ دستگاه درنظر گرفته خواهد شد. این موضوع کمپانیها را تشویق خواهد کرد تا روی ساخت خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی با محدوده حرکتی بالاتر سرمایهگذاری کنند.
براین اساس، انتظار میرود بازار خودروهای الکتریکی با رشد متوسط سالانه ۶۶درصدی رشد قابل توجهی را در سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱م) در سراسر جهان تجربه کند. در حال حاضر پیشبینی میشود کل فروش خودروهای الکتریکی در سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱) به بیش از ۱۲/۱میلیون برسد که بخش اعظمی از آن مربوط به آسیا و اقیانوسیه با ۳۳درصد، شمال امریکا با ۳۲درصد و اروپا با ۲۹درصد است. امریکا با ۳۰درصد، چین با ۱۷درصد و ژاپن با ۱۱درصد نیز بیشترین سهم از بازار خودروهای الکتریکی را در مقایسه با سایر کشورها به خود اختصاص خواهند داد.
با وجود همه این کاستیهای فنی، سیاستگذاری در کشورها نیز چندان به کمک خودروهای الکتریکی نیامده است؛ به جز مناطق معدودی مانند کالیفرنیا در امریکا، هنوز دولتمردان و سیاستگذاران محلی مردم را تشویق به استفاده از این خودروها نکردهاند. با این حال، چین امیدوار است با رونق گرفتن این خودروها در سالهای آینده، بتواند سهمی در این بازار داشته باشد و از سویی، میزان آلودگی هوای کلانشهرهای خود را کاهش دهد.
یارانه ۱۱ میلیون تومانی برای خودروهای برقی
دولت چین برای رفع معضل آلودگی شهرهای خود، بهطور ویژه بر ساخت خودروهای پاک و برقی تمرکز کرده و به شدت در حال ترویج استفاده از این نوع خودروهاست.
بر این اساس، بخشی از نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۱۶ تنها به خودروهای پاک و برقی اختصاص داده شده است و خودروسازان مطرحی مانند تسلا، بامو، مرسدس بنز، فولکس واگن، ولوو، BYD، GAC و... در آن جدیدترین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتهاند.
یکی دیگر از راهکارهای دولت چین برای کنترل آلودگی، سختگیری در اختصاص پلاک خودرو به شهروندان این کشور است، به گونهای که هر خانواده باید برای دریافت پلاک خودرو مدتی طولانی را در انتظار بماند.
با این حال، دولت چین برای ترویج استفاده از انرژیهای پاک، خریداران خودروهای برقی را مدتزمان کمتری در صف دریافت پلاک خودرو نگه میدارد. افزون بر این، دولت چین به ازای فروش هر خودروی تمام برقی و تسهیل خرید آن برای شهروندان، ۲۰هزار یوآن (معادل ۱۱میلیون تومان) به خودروسازان این کشور یارانه اختصاص میدهد. هرچند پیش از این شهروندان چینی به دلیل ایجاد محدودیت در مسافت قابل پیمایش با خودروهای برقی تمایل چندانی به استفاده از این خودروها نداشتند اما با گذشت زمان و بهبود مسافت قابل پیمایش با هر بار شارژ این خودروها و همچنین رشد قابلتوجه جایگاههای شارژ خودروهای برقی، رفته رفته به استفاده از این انرژی علاقه نشان دادند.
درحالحاضر ۵۷هزار ایستگاه شارژ در کل چین برای شارژ خودروها وجود دارد که این میزان به ۵میلیون در ۴سال آینده، ۲۰میلیون در ۱۰سال و ۸۰میلیون ایستگاه در ۱۵ سال آینده افزایش خواهد یافت.