شناسه خبر : 432937
تاریخ انتشار :
سهم صادرات تایر از تولید زیر 5 درصد است
عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر

سهم صادرات تایر از تولید زیر 5 درصد است

خودرونگاران- صنعت تایر، از جمله صنایعی بود که در طول چند سال گذشته بیشترین آسیب را از باز شدن درهای واردات به روی کم کیفیت های چینی دید. سال 93، سالی است که تایرسازان ایرانی آن را از یاد نخواهند برد چرا که افزایش چشمگیر واردات تایر از چین و دامپینگ چینی ها در بازار بیشترین آسیب را به تولید آنها وارد کرد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از فرصت امروز،اکنون اما با اعمال سیاست های کنترلی دولت بر واردات تایر از چین، اوضاع تایرسازان بهتر شده و بزرگ ترین تایرساز ایران به گسترش تولید و افزایش صادرات می اندیشند.

عباس عباسی ابیانه، مدیرعامل گروه صنعتی بارز، روز گذشته در نشستی خبری اعلام کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته و بر پایه سرمایه گذاری های جدید، ظرفیت تولید تایر در گروه صنعتی بارز تا سال 1400 به 150 هزار تن در سال می رسد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی تایر ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید این مجموعه در واحد تولیدی کرمان 85 هزار تن در سال است و با بهره برداری از واحد 50 هزارحلقه ای کردستان تا پایان سال جاری به 135 هزار حلقه خواهد رسید.

او با بیان اینکه نیاز سالانه کشور 18 تا 20 میلیون حلقه تایر سواری را در بر می گیرد، افزود: در حال حاضر واحد تولیدی بارز در استان کرمان سالانه 4 میلیون حلقه تایر خودروی سواری تولید می کند و واحد کردستان نیز برای تولید سالانه 6میلیون حلقه تایر سواری پایه گذاری شده و در مجموع ظرفیت تولید بارز را به 10 میلیون حلقه تایر سواری خواهد رساند.

عباسی با اشاره به اشتغال زایی واحد تولیدی تایر کردستان برای 1000نفر افزود: این واحد با به کارگیری ماشین آلات روز دنیا و با فناوری کنتیننتال آلمان ایجاد شده و از دانش فنی روز دنیا در زمینه تولید تایر بهرمند است.

او با بیان اینکه پس از راه اندازی این طرح ها، تایرهای تولیدی در این مجموعه 50 درصد از نیاز بازار داخلی را تامین خواهد کرد، افزود: در زمینه تولید تایرهای رادیال باری نیز این مجموعه با ایجاد ظرفیت تولید 400هزار تنی توانسته است 50 درصد از نیاز 800 هزار حلقه کشور را پوشش دهد و پیش بینی می شود حجم تقاضا برای این محصول در ایران تا پنج سال آینده به یک میلیون حلقه خواهد رسید.

عباسی ابیانه افزود: در حال حاضر سهم این مجموعه از کل تولید کشور 35 درصد و از کل نیاز بازار با توجه به حجم واردات 100 هزارحلقه ای تایر، 25 درصد است که با راه اندازی واحد بارز کردستان این سهم به حدود 50 درصد افزایش خواهد یافت.

او ادامه داد: افزایش واردات تایر در سال 93 موجب کاهش تولید واحدهای داخلی تولید تایر شد، اما با پیگیری های صورت گرفته در سال 94 روند رو به رشد واردات متوقف شد و متاثر از همین روند تولید گروه بارز نیز رشد 15 درصدی تولید در سال 95 نسبت به سال 94 را شاهد بوده است.

عباسی با بیان اینکه در پی کاهش واردات پدیده انباشت تایر در کارخانه ها نیز وجود ندارد، تصریح کرد: در شرایط فعلی استفاده از تکنولوژی روز دنیا و ماشین آلات پیشرفته اروپایی، زمینه ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و برابری با محصولات روز دنیا را فراهم کرده است.

او در عین حال از روند افزایش واردات تایر طی دو ماه گذشته ابراز نگرانی کرد و افزود: واردات تایر طی ماه های آذر و دی معادل 40درصد از کل واردات ماه های قبل از آن بوده و این نگرانی بیشتر مربوط به واردات تایرهای رادیال سنگین است که حجم واردات رقمی معادل 100هزار حلقه را در بر می گیرد و این در حالی است که مجموع واردات ماه های ماقبل آن 250 هزار حلقه بوده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به مدیریت واردات تایر در سال جاری بیان کرد: اتفاق مهمی که در این زمینه رخ داد این بود که به برندهای معروف و مطمئن اجازه واردات داده شد و سپس تمام برندها باید از سوی موسسه استاندارد تاییدیه دریافت کنند و حتی گواهی E MARK یا همان مجوز صادرات به اتحادیه اروپا را نیز داشته باشند.

عباسی ابیانه با بیان اینکه این طرح با هدف شناسنامه دار کردن واردکنندگان تایر دنبال شده است، تصریح کرد: اخذ نمایندگی رسمی از شرکت اصلی تولیدکننده تایر یکی دیگر از شروط واردات است و شرکت های واردکننده ملزم به ارائه خدمات پس از فروش و پاسخگویی به مشتریان در زمینه مسائل کیفی هستند.

او با اشاره به اینکه توسعه صنعت تایر نیازمند حمایت تعرفه ای است، افزود: در حال حاضر حدود 80 درصد از واردات تایر به کشور از چین صورت می گیرد و قطع به یقین تعرفه 20درصدی برای این میزان واردات به هیچ وجه کافی نیست و مشکلات متعددی را برای صنعت داخلی ایجاد می کند.

وی گفت: این در حالی است که کشوری مانند ترکیه 60درصد و آمریکا نیز از 30 تا 100 درصد تعرفه گمرکی برای برندهای تایر چینی اعمال می کنند تا بتوانند با دامپینگ این برندها مقابله کنند. درخواست انجمن صنفی صنعت تایر از وزارت صنعت، اتخاذ تعرفه 40 درصدی برای واردات تایر بوده تا این حمایت تعرفه ای زمینه ایجاد ظرفیت های جدید و سرمایه گذاری در این صنعت را فراهم کند و در سال های بعد با افزایش رقابت پذیری این صنعت تعرفه ها به صورت تدریجی و پلکانی کاهش یابد.

او در پاسخ به این  پرسش مبنی بر اینکه میزان صادرات تایرهای ایرانی چقدر است؟ بیان کرد: این سهم  اکنون زیر 5 در صد است اما باید بدانیم بقای صنعت تایر ایران به شکل گیری بازارهای صادراتی به ویژه در منطقه خاورمیانه وابسته است، به همین دلیل تلاش ما این بوده با تدوین یک برنامه استراتژیک بتوانیم ظرف پنج سال آینده 20درصد از مجموع تولید گروه بارز را با تنوع محصول بیشتر و کیفیت بالاتر صادر کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن تایر با اشاره به سهم برابر بازار و خودروسازان داخلی از مجموع تولید تایر افزود: با انعقاد قراردادهای جدید بین خودروسازان داخلی و شرکت های معتبر جهانی، تقاضا برای تامین تایر خودروهای جدید تولیدی در ایران افزایش یافته و امکان تولید این محصول منطبق با استانداردهای خودروسازان خارجی را داریم.

مدیرعامل گروه صنعتی بارز با اشاره به افزایش همکاری های صنعت تایر با شرکت های خارجی در دوران پس از برجام گفت: در حال حاضر روند تامین مواد اولیه و قطعات یدکی ماشین آلات این صنعت تسهیل شده و علاوه بر ایجاد امکان گشایش ال سی با بانک های کوچک، همکاری های فنی و توسعه ای با شرکت های خارجی معتبر نیز آغاز شده است.

عباسی ابیانه با اشاره به افزایش قیمت 50 تا 80 درصدی مواد اولیه طی سه ماه گذشته، افزود: در حال حاضر قیمت کائوچو پتروشیمی داخلی تا 100 درصد و کائوچو وارداتی از 1.5 تا 2.4 دلار در بازارهای جهانی افزایش داشته و حدود 30 درصد بر قیمت تمام شده تولید تایر تاثیر داشته است.


کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.