به گزارش خودرونگاران به نقل از ایران جیب، سال 96 سالی است که رنجروور Evoque را برای نخستینبار در ایران میبینیم: انگلیسی جذابی که برای گرفتن بازار پورشه ماکان در ایران لحظهشماری میکند.
این روزها تهرانیها وقتی از پارکوی میگذرند، متوجه بنر جالب نمایشگاهی میشوند که حرف و حدیثهای زیادی پشت سر آن است. نمایشگاه واقع در ضلع جنوب شرقی پارکوی، که حدود یک سال برای تغییر دکوراسیون و طراحی مجدد نمای بیرونیاش بلااستفاده باقیمانده بود، حالا درحال تکمیل شدن است. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، بهزودی پشت ویترین این نمایشگاه باید شاهد اولین خودروهای جگوار لندرور در ایران باشیم؛ خودروهایی که قطعا یک شاسیبلند هم درمیانشان وجود دارد: رنجرور ایووک.
تنها رنجرور ایران
در میان محصولات رنجرور، ایووک تنها خودرویی است که میتواند از قانون ممنوعیت واردات 2500 سیسیها عبور کند. ایووک نخستینبار در سال 2011 وارد بازار شد. هدف انگلیسیها از ساخت ایووک اضافهکردن محصولی ارزانقیمت به خانواده لندرور بود تا بدینترتیب آنها هم سهمی از بازار شاسیبلندهای لوکس جمعوجور داشته باشند.
طول | عرض | ارتفاع | فاصله محوری | حجم باک |
4.37m | 1.98m | 1.63m | 2.66m | 68.5L |
چهره خشن و جذاب ایووک آنقدر عالی است که در این سالها لندرور هیچ تغییری در آن نداده و حتی در سال 2015، که نسخه بهروزشده آن به عنوان مدل 2016 معرفی شد، بازهم تغییری در ارکان اصلی خودرو ندیدیم و فقط برخی جزئیات ظاهریاش مانند لنز چراغها، ورودی هوای سپر جلو، اسپویلر انتهای سقف و رینگها دچار تغییر شد. اتفاق دیگری که برای ایووک در 2014 رخ داد تغییر نام تیپهایش بود: از آن سال به بعد تیپهای ایووک همنام تیپهای سایر شاسیبلندهای لندرور شد.
ایووک در همه بازارها، ویژگیهای زیر را به صورت استاندارد دارد:
استارت دکمهای
هشداردهنده تغییر لاین
ریموت دربها، شیشهها و درب صندوق
سنسور پارک جلو و عقب / سنسور باد تایر
کنترل پایداری / کنترل کشش / کنترل واژگونی
فرمان برقی / کروزکنترل / کمکی حرکت در شیب
7 ایربگ شامل راننده، زانویی راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو، پردهای
ترمز ضدقفل / توزیع نیروی ترمز / ترمز کمکی / ترمز اضطراری / ترمز پارک
مانیتور 8 اینچی لمسی کنسول / مانیتور 5 اینچی صفحه کیلومتر / 8 اسپیکر / بلوتوث
| پیشرانه | گیربکس | قدرت | گشتاور | شتاب | سرعت | مصرف ترکیبی |
Si4 | 2.0 لیتری توربو | 9 سرعته اتومات | 237hp | 340nm | 7.6sec | 217km/h | 7.8L |
ارزانترین تیپ ایووک حدود 40 هزار دلار قیمت دارد ولی اگر به تجهیزات سفارشی مجهز شود، این قیمت تا حدود 62 هزار دلار هم بالا میرود که یعنی در صورت ورود به بازار در بهترین حالت بین 350 تا 500 میلیون تومان قیمت دارد. آئودی Q5، لکسوس NX و بامو X3 و حتی X4 با اینکه از مهمترین رقیبان این انگلیسی در بازار جهانیاند، به لحاظ قیمتی احتمالا پورشه ماکان تنها رقیب اصلی ایووک در ایران خواهد بود.
ایووک همچنین به غیر از مدل 5درب، در نسخه 2درب نیز قابل سفارش است. ایووک کوپه با قیمت 45 هزار دلار و ایووک کانورتیبل نیز با قیمت 52 هزار دلار در صورت ورودشان به ایران 40 تا 150 میلیون تومان گرانتر از ایووکهای 5درب خواهند بود.