به گارش خودرونگاران، روزنامه اعتماد نوشت :هر چند که در آن زمان وضعیت مالی آبیپوشان به وخیمی اوضاع مالی نارنجیپوشان نبود اما یکی از نخستین تصمیمگیریها فروش سایتهای خودرویی بود که بدون پشتوانه بازگشت سرمایه اقتصادی، تنها به مدد مصوبات سفرهای استانی دولت نهم و دهم در استانهای مختلف ایجاد شده و سرمایههای زیادی از شرکتهای خودروساز را راکد کرده بود.
به این سبب زمانی که چوب فروش سایتهای خودرویی به زمین زده شد یکی از سلاطین واردات ایرانی خواهان خرید سایتی در مرکز کشور شد که سرمایهگذاری بسیار خوبی برای آن شده بود. به این جهت آبیپوشان با امضای قولنامه فروش ٦٠ میلیارد تومانی، سایت سمنانشان را به خانواده گرامیها واگذار کردند تا این خانواده که خود واردکننده اصلی خودروهای کرهای بودند با برگزاری نشست خبری اعلام کنند که کرهایها رابه قلب ایران خواهند آورد و خودروهای کرهای را از این پس در سمنان تولید میکنند.
در آن زمان دو طرف معامله راضی بودند هم آبیپوشان که توانسته بودند نخستین تصمیم مدیریت مالیشان را عملی کنند و خریداری که به پشتوانه دوستی چند ساله با کرهای تصور میکرد میتواند از واردکننده صرف به خودروسازی تبدیل شود که هماکنون نیز بازار خوبی را در اختیار دارد.
اما همه ماجرا به اینجا ختم نشد و بعد از گذشت دو سال هرچند که خریدار جدید سایت سمنان، تصور میکرد خیلی سریع جواب خواهد داد و کرهایها همانطور که دست وی را در واردات خودروهای کرهای فشرده بودند در تولید هم خواهند فشرد؛ هیچ خبری از ورود کرهای ها نشد و سرمایه چند ده میلیاردی خانواده گرامیها به جای ورود به چرخه تولید در سایت سمنان دچار خاک خوری شد.
به این سبب بود که هیاتمدیره سایت سمنان که حالا به هیاتمدیره خودروسازی فردا تغییر نام داده بودند به جاده مخصوص بازگشتند تا شاید فروشنده اصلی بعد از دو سال به کمک آنها بیاید. آبیپوشان جاده مخصوص که حالا حال و روز بهتری را نسبت به روزهای فروش سایتهای مختلفشان داشتند اینبار هم دست رد به سینه خریدار نزده و توافق کردند تا در مرحله اول با تجهیز این کارخانه به خدمات فنی و مهندسی چراغ این کارخانه را روشن کنند و در مرحله دوم این کارخانه برای ایرانخودروییها ٦ هزار سمند تولید کند تا شاید از این پس چراغ خط تولید این خودروسازی خاموش نشود.
سایت سمنان که هماکنون ١١٠میلیارد تومان سرمایهگذاری را درخود میبیند، از سوی مسوولان استانی به عنوان سومین خودروساز بزرگ لقب گرفته و به جوانان این استان نوید دادهاند که مشکل اشتغال این شهر با رونق این سایت حل خواهد شد.
مسوولان استانی برای نخستینبار در سال ٩٣ بود که بحث ایجاد سومین خودروسازی بزرگ کشور به نام سمنان را بر سر زبانها انداختند و با استناد به مصوبه دولت و وجود سایتی خودرویی در این استان کمر به همت بستند تا سمنان صاحب سومین کارخانه بزرگ خودروسازی کشور شود. در آن زمان حتی مسوولان استانی با تکیه بر توان قطعهسازی این استان تاکید کردند که این کارخانه میتواند سالانه ١٠٠ هزار خودرو تولید کند.
شاید به همین دلیل هم بود که مجتبی رضایی، معاون برنامهریزی و اشتغال استانداری سمنان با تاکید بر حمایتهای همهجانبه مسوولان سمنانی گفته بود: «انتظار میرود خودروسازی فردا که به زودی در استان سمنان با هدف تولید خودروهای سواری راهاندازی خواهد شد به سومین شرکت بزرگ خودروساز کشور تبدیل شود. مسوولان استان سمنان هرگونه حمایت لازم را برای توسعه شرکت و آغاز هرچه سریعتر تولید در این سایت انجام خواهند داد. انتظار داریم این خودروسازی به تمام معنا به یک خودروساز قوی با حداقل ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه تبدیل شود و هرچه سریعتر خط رنگ و پرسشاپ در آن راهاندازی شود.»
وحالا در زمانی که هیوندای کرهای به جای سمنان به کرمان رفته تا در کارخانهای که پیش از این نیز سابقه تولید در آن را داشته خودرو تولید کند، شریک واردکننده کرهایها کارخانهاش را با حضور رییسجمهور افتتاح کرد تا به جای خودروی کرهای خودروی وطنی را مونتاژ و تولید کند.
روز پنجشنبه و در جریان سفر یک روزه روحانی به شهر پدریاش کارخانه خودروسازی سمنان رسما افتتاح شد تا شاید با ایجاد خط رنگ و بدنه در سالهای آینده آرزوی سمنانیها برای ایجاد سومین خودروساز بزرگ کشور به نامشان زده شود.
طبق گزارشهای منتشر شده؛ این خط تولید خودرو در فار نخست روزانه ۲۰ دستگاه خودرو سمند به سفارش گروه صنعتی ایران خودرو تولید خواهد کرد. این واحد تولیدی با سرمایهگذاری بیش از هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو در دو بخش «خدمات فنی – مهندسی» و «سفارش کار» فعال و وارد چرخه اقتصادی، تولیدی و اشتغال کشور شد.
با بهرهبرداری از خط تولید سمند، ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد، علاوه بر آن، آغاز به کار این خط تولید خودرو باعث اشتغالزایی غیرمستقیم در بخش خدمات و رونق اقتصادی در منطقه سمنان خواهد شد.
صنایع اتومبیلسازی فردا با سرمایهگذاری بخش خصوصی و در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار ایجاد شده است. این کارخانه (ایران خودرو سمنان) در راستای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۲ به بخش خصوصی واگذار شد.
حسن روحانی در حاشیه افتتاح دو فاز کارخانه خودروسازی سمنان گفته است: «امروز خوشبختانه صنعت خودروسازی دارای پیشرفتهای قابل قبولی است که افتتاح یکی دیگر از کارخانجات این صنعت در سمنان میتواند دستاورد عظیمی برای توسعه و اشتغال این استان باشد. خوشبختانه تا جایی شاهد پیشرفتهای صنعتی در حوزه خودروسازی هستیم که تولید ۹۰ درصد قطعات سمند در داخل مشهود است که این امر در سالی که به نام تولید داخلی، اشتغال و توسعه نامگذاری شده، امری درخور توجه محسوب میشود. باید در همه زمینهها تولید را افزایش دهیم و این اصل مهم و قابل توجه به ویژه در صنعتهایی مانند خودرو که زمینههای آن فراهم است باید نمود بیشتری داشته باشد تا در راستای تحقق شعار سال موفق باشیم. امروز یکی از سیاستهای دولت و خودروسازان حرکت به سوی ظرفیت اسمی تولید است تا بتوانیم در راستای توسعه صنعتی به خصوص در حوزه خودروسازی موفق عمل کنیم که این امر جز در سایه همت و همدلی میسر نمیشود.»