به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، اما وضعیت کنونی با اظهارات ضد و نقیض برخی از نمایندگان مجلس که مدعی دریافت و مشاهده آییننامه واردات خودرو هستند، ملتهبتر از گذشته شده، این در شرایطی است که سکوت وزارت صمت در مقابل نمایندگانی که تاکید دارند آییننامه تدوین شده و از جزئیات آن مطلع هستند، تعجبآور است. در مقابل این اظهارنظرها این سوال مطرح میشود که اگر آییننامه تدوین شده است، پس چرا ابلاغ نمیشود و اگر هم تدوین نشده و ادعای برخی از نمایندگان مجلس نیز غیررسمی و در حد اظهارنظر است، پس چرا با واکنش وزارت صمت و دولت همراه نیست. در هر صورت دولت باید بپذیرد با وعدهای که به مردم داده و آن را عملی نکرده، بازار خودرو را بلاتکلیف کرده و بر التهابات آن افزوده است. اما طی دو روز گذشته، در مورد آییننامه واردات خودرو شاهد دو اظهارنظر متفاوت بودیم.
اولین اظهارنظر مربوط به جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس بود که در گفتوگو با شبکه افق بر تعیین سقف دلاری واردات خودرو تاکید و عنوان کرد که در یکی از بندهای آییننامه واردات، سقف دلاری برای خودروسازان در نظر گرفته شده، بهطوریکه سقف 10هزار دلاری برای واردات خودروهای اقتصادی است و حقوق ورودی این خودروها 4درصد حقوق گمرکی و 6درصد سود بازرگانی است و جمعا 10درصد میشود. وی همچنین رد پای خودروسازان کشور در تدوین آییننامه مذکور را روشن و واضح خواندهاست.اظهارنظر دوم مربوط به محسن کوششتبار، معاون اقتصادی وزیر کشور است که روز گذشته در پاسخ به سوالی در مورد زمان ابلاغ آییننامه واردات خودرو عنوان کرد: «تا جایی که بنده مطلع هستم، کار کارشناسی برای اجرایی شدن این طرح در دولت در حال انجام است و همکاران ما در دولت روی آن کار میکنند و بهمحض نهایی شدن، جزئیات طرح علنی خواهد شد.» وی در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که بهنظر میرسد طولانی شدن ابلاغ این آییننامه بهدلیل حساسیت بالای آن است؛ چرا که به هر حال اگر درست به این موضوع پرداخته نشود، میتواند از فرصت به تهدید تبدیل شود.
با توجه به اظهارات این مقام مسوول در وزارت کشور، به نظر میرسد که مقامات صنعتی و رئیسجمهور هم باید طبق همین حساسیتها به مردم وعده واردات خودرو را مطرح میکردند. در مجموع مشخص است که آییننامه واردات خودرو زمان مشخصی برای ابلاغ ندارد؛ چرا که ظاهرا به گفته معاون وزیر کشور، حساسیتها روی واردات خودرو زیاد است.