به گزارش خودرونگاران به نقل از ایرنا، عبداله متولی با اشاره به افزایش اقبال شهروندان به معاینه فنی در سالی که گذشت، افزود: 21 درصد از خودروهای پذیرش شده در مراکز معاینه فنی طی سال گذشته به دلایل مختلف نتوانستند گواهی معاینه فنی دریافت کنند.
52 درصد از مردودیها مربوط به آزمون آلایندگی بود
وی ادامه داد: ازبین خودروهایی که نتوانستند گواهی معاینه فنی دریافت کنند، 52 درصد از مردودیها مربوط به آزمون آلایندگی و 48 درصد نیز مربوط به تستهای ایمنی خودرو بود.
متولی درخصوص سهم استانها از مراجعات خودروهای سبک به مراکز معاینه فنی گفت: بیشترین مراجعه به مراکز معاینه فنی خودروهای سبک به ترتیب در استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان صورت گرفته و کمترین مراجعه نیز متعلق به استانهای کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، ایلام بوده است.
رشد 11 درصدی مراجعه به مراکز معاینه فنی/ آلایندگی اصلیترین عامل مردودی خودروها
فعالیت 679 مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در سراسر کشور
مدیرعامل اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور با اشاره به افزایش مراکز و خطوط معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین در سالی که گذشت، تاکید کرد: تا پایان سال 1401 در مجموع 679 مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در سراسر کشور فعال بود که این تعداد در مقایسه با سال 1400 از نظر تعداد نشاندهنده رشد 16 مرکز و در مجموع 26 خط معاینه فنی است.
متولی با تاکید بر اینکه افزایش تعداد مراکز معاینه فنی معتبر در کشور به صورت مستقیم در افزایش تعداد مراجعات خودروها به این مراکز و در نتیجه افزایش آمار تردد خودروهای ایمن و کمآلاینده در کشور اثرگذار بوده است، افزود: آمار مراجعه به مراکز معاینه فنی در صورت اجرای کامل قانون هوای پاک و آییننامههای اجرایی مربوطه در خصوص نحوه انجام معاینه فنی و صدور گواهی، میتواند افزایش بسیار بیشتری داشته باشد.
مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور گفت: جدیت در اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی قطعا به کاهش آلودگی هوا، ارتقای ایمنی خودروها و ایمنی ترددها و کاهش آمار تصادفات خواهد انجامید؛ اما بهرهمندی از این مزایا نیازمند اهتمام ویژه از سوی پلیس راهور در حوزه کنترل معاینه فنی خودروها است.