به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، شادی مالکی در مورد وضعیت نوسازی تاکسیهای پایتخت با بیان اینکه در سالجاری خودروی سورن دوگانه سوز جایگزین تاکسیهای فرسوده میشود، اظهار کرد: بابت نوسازی 150 میلیون تومان با کارمزد 8 درصد تسهیلات از محل صندوق کارآفرینی امید ارائه می شود، علاوه بر این نوع خودروی دوگانه سوز، خودروهای برقی نیز با پرداخت تسهیلات 300 میلیون تومانی از شهرداری به متقاضیان داده میشود.
وی با بیان اینکه با هدف گذاری تا پایان سال و ورود تاکسی های برقی محقق، تقریبا بیشتر ناوگان فرسوده حمل و نقل، نوسازی می شود، گفت: شهرداری تهران درصدد است که در طرح نوسازی، تاکسیهای برقی را جایگزین خودروهای فرسوده کند؛ اما هدف گذاری ما برای نوسازی تاکسی به خودروی سمند سورن نیز همچنان به قوت خود باقی است و امسال نیز همچون سال گذشته در برنامه داریم که حدود 3000 دستگاه خودروی تاکسی را نوسازی کنیم.
مالکی با تاکید بر اینکه اگر راننده تاکسی مایل به دریافت تاکسی برقی نبود میتواند نوسازی خودروی خود را با سمند سورن پیش ببرد و وام تسهیلات نوسازی نیز شامل این رانندگان میشود، افزود: خودروی برقی متقاضی داشته بگونهای که از 1000 دستگاه خودروی اولیه که وارد کشور شد تاکنون حدود 200 خودروی پلاک تاکسی واگذار شده است.
به گفته وی، برای استقبال بیشتر از خودروی برقی قطعا باید اجرای ماده 12 نهایی شود و دولت یک بخشی را به عنوان کمک بلاعوض به تاکسیها در راستای تحقق ماده 12 پرداخت کند تا بخشی از هزینه نوسازی خودرو به عنوان کمک بلاعوض به راننده داده شود؛ چراکه با برقی سازی در مصرف سوخت و انرژی صرفه جویی میشود و این خودروهای برقی برابر ماده 12 مشمول دریافت کمک بلاعوض خواهند شد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مورد قیمت خودروی برقی نیز گفت: در حال حاضر قیمت خودرویی که در حال واگذاری است یک میلیارد و 300 میلیون تومان است؛ ولی قیمت خودروی سورن حدود 500 میلیون تومان است و خودروی برقی حدود دو برابر قیمت سمند سورن است؛ اما در مجموع توسعه برقی سازی جزو اهداف و دغدغههای مدیریت شهری است تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم. قطعا رانندگانی که مشتاق به کاهش آلودگی هوای تهران هستند باید مورد حمایت قرار گیرند و میبایست در حوزه خرید تاکسی برقی به آنها کمک بلاعوض شود.
مالکی با تأکید بر اینکه خودروهای برقی وارد شده مدل جی سون هستند و تاکنون پلاک گذاری 200 دستگاه تاکسی برقی انجام شده است، ادامه داد: هرچند بر اساس تدابیر شهردار تهران تسهیلات دوبرابری به این خودروهای برقی داده می شود یعنی شهرداری تهران به این رانندگان 300میلیون تومان و خودروساز600میلیون تومان وام خرید تاکسی برقی را می دهد و اگر کمک بلاعوض به این رانندگان داده شود قطعا استقبال آنها نیز افزایش می یابد.
وی در مورد مسیرهای فعالیت تاکسی های برقی در پایتخت گفت: خودروهای برقی فعلی به عنوان تاکسی گردشی ویژه در مسیرهایی همچون فرودگاه، راه آهن و مناطق پرترافیک شهری مورد استفاده قرار میگیرند.