به گزارش خودرونگاران به نقل از اقتصاد سالم ، آرش محبی نژاد در نشست خبری اظهار کرد: انجمن دیگری مجاز به استفاده از عناوین (ملی / کشور / ایران) نیست و اگر این اتفاق افتاد برای اثبات ادعای شان، از آنها سند بخواهید.
وی ادامه داد: انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور، در سطح ۱۷ استان در ایران فعال است و به دلیل ساختار خود، غیرقابل نفوذ، و مهندسی انتخابات است. انجمن همگن، بزرگترین و جامعع ترین انجمن قطعه سازی در سطح کشور با ۱۶۵۰ عضو است.
محبی نژاد گفت: خصوصی سازی آرزوی دیرینه ما بوده و هست هم اکنون نیز خوشحال هستیم و تبریک می گوییم اما اگر این واگذاری موفق نباشد، خصوصی سازی سایپا نگران کننده خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اگر چهارچوب مدون و غیرقابل تفسیری برای واگذاری سهام سایپا نداشته باشیم، اختلافات رخ داده در مجمع ایران خودرو بروز خواهد کرد که در شان مردم ایران نیست.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور تاکید کرد: از نظر ما کنسرسیومی که اهلیت آن توسط مراجع ذی ربط تایید شود نسبت به سایر خریداران ارجحیت دارد، با این شرط که همه در یک خودروساز جمع نشوند! یعنی در یک خودروساز ۲ عضو هیات مدیره از یک طیف، ۲ عضو از یک طیف دیگر نباشند تا همدیگر را خنثی کنند و عضو پنجم تصمیم نهایی را بگیرد.
وی تصریح کرد: اهلیت کنسرسیوم خودروساز و قطعه ساز برای دریافت سهام، بیشتر از سایر خریداران همچون ماکارونی ساز است! و ما از کنسرسیوم کرمان موتور و قطعه سازان برای ورود به سایپا حمایت می کنیم.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: تنها تشکلی بوده ایم که در رابطه با چهارچوب های واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی، سند مکتوب تدوین کرده ایم. در این سند رفع تعارض منافع پیش بینی شده و پیشنهاد می شود رقبا به سهامداری گروه خودروسازی سایپا ورود کرده و در ۲ خودروسازی بزرگ کشور با یکدیگر رقابت کنند.
وی ادامه داد: در این سند به تعهدات متقابل دولت و بخش خصوصی نیز پرداخته شده است که یکی از آنها رفع قیمت گذاری دستوری و جبران خسارت در صورت دخالت قیمتی از سوی دولت است.
محبی نژاد افزود: همچنین تولید خودروهای جدید باید با ۴۰ درصد داخلی سازی آغاز شود و سالانه ۱۵ درصد افزایش یافته و به ۸۵ درصد برسد.
وی خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل پیش بینی شده که پرداخت بدهی قطعه سازان در اولویت قرار گرفته و منابع انسانی کارآمد ایران خودرو حفظ شود.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: پیشنهاد ما این است که جمع عدد جبری تمام معاملات و تعاملات مالی سهامدار جدید با خودروساز مادر، از حداکثر ۲۰ درصد معاملات آن شرکت بیشتر نشود.
وی ادامه داد: مطالبات قطعه سازان از خودروسازان ریالی ست اما بدهی آنها و تامین مواد اولیه ارزی است. نسبت به ۶ ماه گذشته ارزش مطالبات قطعه سازان از خودروسازان حدود ۴۰ درصد و تا امروز صبح (سه شنبه ۲۳ بهمن) نسبت به روز مجمع ایران خودرو، حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است که باید فکری به حال آن شود.