به گزارش خودرونگاران به نقل ز ایسنا، امید افشار پیش از اخراج از شرکت «تسلا» در اواخر ماه میلادی گذشته، مسئول عملیات فروش و تولید این شرکت خودروسازی برقی در آمریکای شمالی و اروپا بود. پس از اخراج او، «ماسک» و «تام ژو»، معاون ارشد «تسلا»، در حالی که این خودروساز به دنبال جبران کاهش تحویل خودرو در سه ماهه دوم سال میلادی جاری است، خط گزارش دهی را تقسیم میکنند.
به گفته منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، «ژو» که در چین مستقر است، همچنان بر فروش «تسلا» در آسیا نظارت خواهد داشت و عملیات تولید در سطح جهانی را بر عهده خواهد گرفت.
طبق برآوردهای تحلیلگران، «تسلا» احتمالا در سه ماهه منتهی به ژوئن، حدود 389 هزار و 400 دستگاه خودرو تحویل داده است. این رقم پس از کاهش 13 درصدی در سه ماهه اول سال میلادی جاری، تقریبا 12 درصد نسبت به سه ماهه اول سال میلادی گذشته، کاهش یافته است.
با توجه به اینکه «ماسک» برخی از خریداران خودرو در بازارهای کلیدی را از خودش رانده و عرضه مدلهای مقرونبهصرفهتر، ظاهرا به تاخیر افتاده است، سرمایهگذاران اکنون خود را برای دومین کاهش متوالی سالانه فروش خودروهای «تسلا» آماده میکنند.
تحلیلگران پیشبینی میکنند که این شرکت خودروسازی در سال میلادی جاری، حدود 1.7 میلیون دستگاه خودرو تحویل خواهد داد که حدود هشت درصد کمتر از 1.8 میلیون دستگاه خودرو سال میلادی گذشته است.
تمرکز «ماسک» بر اروپا قابلتوجه است زیرا او این منطقه را ضعیفترین بازار «تسلا» خوانده است. ثبت خودروهای جدید این شرکت در سراسر اروپا با توجه به اینکه خودروسازان برقی چینی به رهبری بیوایدی، جایگاهشان را به دست آوردند، در ماه مه، 28 درصد و در پنج ماه اول سال میلادی جاری، 37 درصد کاهش یافت.
احتمالا این مدیرعامل در مشکلات مربوط به افت تقاضا برای «تسلا» نقش داشته است، زیرا نظرسنجیها نشان میدهد که در بازارهای اصلی خودروهای برقی، از جمله آلمان و انگلیس، دیدگاه درباره «ماسک»، منفی است. او همچنین از احزاب و نامزدهای راست افراطی در اروپا حمایت کرد و باعث اعتراضات و اقدامات خرابکارانه در فرانسه، ایتالیا و مناطق دیگر شد.
پس از آنکه «ماسک» پس از ماهها حضور در واشنگتن متعهد شد که تمرکزش را دوباره به «تسلا» معطوف کند، بارها با دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، درگیر شد، تهدید به تشکیل یک حزب سیاسی جدید کرده و متعهد شده است که از چالشهای اولیه علیه اعضای کنگره که به لایحه بودجه آمریکا رای میدهند، حمایت مالی کند.
مشخص نیست که آیا ساختار مدیریتی اصلاحشده «تسلا»، دائمی است یا اینکه خطوط گزارش دهی همچنان ممکن است تغییر کنند.
ژو در آوریل 2014 به «تسلا» پیوست و به سرعت در ردههای مختلف پیشرفت کرد و به عنوان معاون رئیس، افتتاح اولین کارخانه خارج از کشور این شرکت در شانگهای را بر عهده داشت. در آوریل 2023، او به معاون ارشد رئیس در عملیات خودرو ارتقا یافت و حوزه فعالیتش را به تولید، فروش، تحویل و خدمات جهانی گسترش داد و به آمریکا رفت.
«تسلا»، «ژو» را به چین بازگرداند و او سال میلادی گذشته، پس از آنکه «تسلا» با تعدادی از موانع تکنولوژیکی و نظارتی مربوط به راهاندازی ویژگیهای پیشرفته کمک راننده خود مواجه شد، به نقشی منطقهایتر بازگشت.
طبق گزارش بلومبرگ، مقامات چینی از آن زمان پیشنویس دستورالعملهایی را در مورد انتقال دادههای خودرو به خارج از چین منتشر کردهاند که به طور بالقوه راه را برای گسترش گستردهتر عملکردهای کمک راننده «تسلا» در این کشور هموار میکند.