شناسه خبر : 424454
تاریخ انتشار :
لباس ساماندهی بر تن اطلاعات خودرویی
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران عنوان کرد

لباس ساماندهی بر تن اطلاعات خودرویی

ساماندهی به اطلاعات گاه بی‌سر و سامان خرید خودرو در ایران از طریق یک سامانه جامع اطلاعات خودرو و براساس توان متخصصان جوان کشور میسر شده و امروز مشتریان ایرانی با راحتی می‌توانند با مراجعه به این سامانه علاوه بر آگاهی از قیمت یک خودرو، از ارزیابی‌های کیفی آن اطلاع یابند، و در کوتاه‌ترین زمان ۳ خودرو را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنند.

 به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، حدود یک سال پیش بود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با هدف اطلاع‌رسانی دقیق به مصرف‌کننده خودرو تصمیم گرفت با الگوبرداری از سایت‌های موفق بین‌المللی، سامانه‌ای را طراحی کند؛ سامانه‌ای که با تلاش بی‌وقفه گروهی از متخصصان این شرکت در مدت یک‌سال گذشته به ثمر رسید و در نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شد.

اکنون که تنها چند روز از فعالیت رسمی سامانه جامع اطلاعات خودرو می‌گذرد، برای آشنایی بیشتر مخاطبان با این دستاورد خودرویی، به گفت‌وگو با اشکان گلپایگانی، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشستیم تا به‌صورت جامع به معرفی این مرجع بپردازیم. این گپ و گفت را در ادامه می‌خوانید.
در حال‌حاضر سایت‌های مختلفی در کشور اطلاعاتی در زمینه خودرو به ویژه در بخش قیمت ارائه می‌دهند که برای مشتریان نیز شناخته شده‌اند. سامانه جامع اطلاعات خودرو چه تفاوتی با مدل‌های ایرانی خود دارد؟
در ایران سایت‌های موجود اطلاعات را به‌صورت کامل در اختیار مشتری نمی‌گذارد و از سویی دیگر به اطلاعات موثق کیفی دسترسی ندارد. در این شرایط با توجه به این مسئله که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با نمایندگی از وزارت صنعت و تجارت، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست بخش گسترده‌ای از بازرسی‌ها را انجام می‌دهد و اطلاعات کاملی در اختیار دارد، بنابراین می‌تواند مرجع جامع و موثقی برای ارائه اطلاعات کامل به مشتریان باشد.

برهمین اساس اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت از این سامانه حمایت کند تا شرکت پشتوانه معنوی وزارتخانه از این سامانه را روی پایگاه اطلاع‌رسانی خود قرار دهد، بی‌تردید آرامش‌خاطر بیشتری در مشتریان و مراجعه‌کنندگان به سامانه ایجاد می‌شود.
در این سامانه چه امکاناتی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد؟
مشتری با ورود به این سامانه جامع اطلاعات خودرو می‌تواند از طریق شاخص‌هایی نظیر نشان(برند)، نام خودروها، دامنه قیمتی، نوع گیربکس و نوع اتاق خودرو موردنظرش را انتخاب کند. برای مثال یک مشتری قصد خرید خودرویی در محدوده قیمتی ۵۰ تا ۷۰میلیون تومان، گیربکس دستی، محصولی از فلان شرکت خودروساز را دارد که در سامانه فهرست خودروهای داخلی و وارداتی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. در این سامانه برای هر خودرو اطلاعات ثابت و حدود ۱۲ شاخص نظیر قیمت و نتایج ارزیابی‌های کیفی تعریف شده است.
از سوی دیگر مشخصات فنی خودروها نیز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. همچنین امکان مقایسه ۳ خودرو در این سامانه وجود دارد که در این مقایسه اطلاعات نظیر نتایج رضایت‌مندی مشتریان، متوسط تعداد عیب‌های شناسایی شده توسط مشتریان در ۳ ماه نخست مصرف، وضعیت خدمات پس از فروش و تمام اطلاعاتی که امکان دارد برای مشتری خودرو به‌وجود آید، برای هر ۳ خودرو در اختیار کاربر سامانه قرار می‌گیرد.
با معرفی این سامانه به مردم مشتری به‌راحتی می‌تواند با نظرات مصرف‌کنندگان و بازخوردهای واقعی از یک خودرو آشنا شود و با دیدی روشن‌تر به انتخاب بپردازد.

 


آیا در طراحی این سامانه از مدلی خاص الگوبرداری کرده‌اید؟
بله. برای سامانه جامع اطلاعات خودرو نمی‌توان ادعا کرد که فکر جدیدی است زیرا در حوزه‌های مختلف این روش به کار گرفته شده است. برای نمونه در زمینه تلفن همراه سایتی بین‌المللی به نام «جی‌اس‌ام» طراحی شده که به همین روال فعالیت می‌کند. در ایران هم سایت‌های مختلفی در زمینه‌هایی نظیر قیمت و همچنین خرید و فروش خودرو اطلاعاتی دراختیار مشتری قرار می‌دهند اما اطلاعات جامع نیست. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای طراحی سامانه جامع اطلاعات خودرو از سایت
«جی. دی پاور» الگوبرداری کرده و اگرچه اطلاعات این سامانه ایرانی با مدل بین‌المللی فاصله بسیاری دارد اما در تلاش هستیم به سطوح بین‌المللی دست یابیم. در جی. دی پاور اطلاعات خودرو به‌طور دقیق درج می‌شود و حتی اطلاعاتی نظیر نگهداری خودرو، هزینه بیمه، رنگ‌های مردم‌پسند یک خودرو و به دیگر سخن ارزیابی‌های عمومی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد که ما نیز درصدد هستیم در آینده این قابلیت‌ها را به سامانه جامع اطلاعات خودرو اضافه کنیم.
با توجه به اینکه ارزیابی‌های کیفی خودروهای داخلی و وارداتی روی این سامانه و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، برخی خودروسازان که از نظر کیفی در وضعیت خوبی قرار ندارند، بی‌تردید به درج اطلاعات محصولات خود در این سامانه تمایل نخواهند داشت. آیا با این چالش روبه‌رو شده‌اید؟
فلسفه وجودی این مقایسه‌ها، ایجاد رقابت سازنده بین شرکت‌هاست. سایت جی. دی پاور به‌نوعی بُعد تبلیغاتی برای شرکت‌های خودروساز دارد زیرا تلاش می‌کنند محصولات خود را ارتقا دهند تا به وضیعت بهتری در رتبه‌بندی‌ها دست یابند.
در فرهنگ صنعت ایران برخی صنعتگران در برابر اطلاع‌رسانی‌ها مقاومت می‌کنند. در دوره‌ای برای حوزه لوازم‌خانگی پیشنهاد دادم تولیدکنندگانی که علاقه‌مند هستند در ارزیابی‌های شرکت حضور داشته باشند و در این شرایط حضور نداشتن یک شرکت به معنای خوب نبودن آن تلقی می‌شد. در سامانه خودرو نیز وضعیت به همین شکل است؛ از آنجایی که حضور شرکت‌ها در ارزیابی‌ها به معنای خوب بودن آنهاست، اگر شرکتی در فهرست نباشد مردم گمان می‌برند که خودروساز به‌دلیل پایین بودن کیفیت محصولات خود حاضر به حضور نشده است.

 


تمرکز بر این پروژه از چه زمانی آغاز شد؟
از زمان ایجاد ایده و آغاز به کار روی پروژه این سامانه حدود یک‌سال می‌گذرد. این سامانه علاوه بر بستر نرم‌افزاری به اطلاعات دقیق و کامل نیاز داشت. این سامانه به‌طور رسمی در نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو آغاز به‌کار کرد که اکنون چند وظیفه سنگین بر دوش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گذاشته می‌شود. نخستین وظیفه بررسی بازخودروهای مصرف‌کنندگان و اصلاح یا اضافه کردن برخی شاخص‌ها خواهد بود. وظیفه دیگر، بروز بودن لحظه‌به‌لحظه سامانه در بخش قیمت‌هاست.
قیمت خودروها از چه مراجعی جمع‌آوری می‌شود؟
اطلاعات قیمتی در این سامانه از ۲ طریق به‌دست می‌آید، به‌گونه‌ای که در کنار قیمت کارخانه‌ای خودروها، اطلاعات قیمت بازار نیز از طریق سایت‌های معتبر در این زمینه گردآوری می‌شود. در فاز نخست، قیمت کارخانه‌ای مدنظر قرار گرفته که در فازهای بعدی به دنبال مرجعی هستیم که موردتایید مخاطبان باشد و به‌عنوان لینک قیمت به سامانه اضافه شود. خوشبختانه در حال‌حاضر بازار سیاه در زمینه خودرو وجود ندارد، بنابراین اختلاف قیمت کارخانه با قیمت بازار بسیار اندک است.
این سامانه اکنون قابل‌دسترس است؟
بله. سامانه جامع اطلاعات خودرو در حال‌حاضر روی پایگاه اینترنتی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به نشانی www. isqi. co. ir قرار دارد و در صورت استقبال، سایتی مستقر برای آن درنظر خواهیم گرفت. در گام بعدی شرکت درنظر دارد با تولید اپلیکیشن تلفن همراه جامع اطلاعات خودرو، دسترسی مردم به این اطلاعات را آسان‌تر کند.
برای معرفی سامانه چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای معرفی سامانه جامع اطلاعات خودرو، دست همیاری رسانه‌ها را می‌فشارد. این سامانه برای شرکت منافع مالی ندارد و ما با هدف اطلاع‌رسانی دقیق به مصرف‌کننده وارد عرصه شدیم.
در این سامانه فضایی طراحی شده که مصرف‌کننده می‌تواند روی هر محصول نظرات خود را ثبت کند که براساس آن، کاربران با دیدن بازخوردها می‌توانند انتخاب بهتری برای خرید خودرو داشته باشند.

 

 
 

نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.