تا به امروز تنها چهار مدل خودرو جدید وارد کشور شده و باقی هر آنچه وارد شده، فیسلیفت به شمار میروند و میتوانم ادعا کنم تا شهریورماه هیچ خودرو جدیدی (نسل جدید، نه فیسلیفت) وارد کشور نخواهد شد.
به گزارش خودرونگاران به نقل از اقتصادنیوز، دنیای امروز خودروسازی با فیسلیفت گره خورده و کمتر شرکتی در صنعت خودرو جهان است که از این روش برای عرضه محصولات جدید و حفظ بازار، استفاده نکند. این در شرایطی است که همه خودروسازان از یک روش خاص بهره نمیبرند و برخی به فیسلیفت محدود قناعت میکنند و برخی نیز فیسلیفت گسترده را در دستور کار قرار میدهند.
به گزارش این خبرگزاری، البته هستند خودروسازانی که از فیسلیفت میگذرند و دست به تغییر نسل محصولات خود میزنند که شرکتهای ایرانی جایی در این جمع ندارند.
در این مورد کامران طالبیفر کارشناس صنعت خودرو معتقد است برای تغییر نسل نیز نیاز به تکنولوژی جدید و به روز دنیا و تعریف اتاق و پلتفورم نو است که خودروسازان ایرانی تقریباً فاقد آن هستند، بنابراین راهی نمیماند جز فیسلیفت.
به گفته او، بیشتر خودروسازان دنیا، عمر مشخصی را برای محصولات تولیدی خود در نظر میگیرند که در حال حاضر متوسط آن، پنج تا هفت سال است و پس از آن تغییر نسل و فیسلیفت انجام میگیرد. طالبیفر این را هم میگوید که هماکنون کرهایها به لحاظ مدتزمان فیسلیفت رکورددار به حساب میآیند و پس از آنها، خودروسازان ژاپنی هر پنج سال یکبار تغییر نسل انجام میدهند که البته تویوتا و مزدا به دنبال کاهش این مدت زمان به چهار سال هستند.
به گفته وی، خودروسازان آمریکایی و اروپایی نیز در حال حاضر هر پنج سال یکبار اقدام به تغییر نسل میکنند.
مهمترین سخنان او در این باره را که در گفتوگو با هفتهنامه تجارتفردا (شماره 176) مطرح کرده است، در ادامه میخوانید:
*فیسلیفت در کل به معنای تغییر چهره است و بیشتر در حوزه الکترونیکی و ظاهر خودروها رخ میدهد. فیسلیفت را در واقع آمریکاییها در دهه 60 میلادی اختراع کردند، به نحوی که میتوان تغییرات چهره در خودروهای آن دهه مانند فورد و شورولت را به وضوح مشاهده کرد. فیسلیفت روش مناسبی در ارائه محصولات جدید به شمار میرود و در بازار جواب داده است.
*در حال حاضر دو نوع فیسلیفت در خودروسازی جهان وجود دارد، اولی فیسلیفت مینور و دومی ماژور. در فیسلیفت مینور، تغییرات خودروها بسیار جزیی بوده و بیشتر به عوض شدن چراغ و سپر محدود میشود. نمونه داخلی این نوع فیسلیفت، سورن است؛ این خودرو در واقع فیسلیفت مینور سمند به شمار میرود که در آن نمیتوان تغییرات عمیقی را مشاهده کرد. در فیسلیفت ماژور اما تغییرات گستردهای صورت میگیرد، به نحوی که شاید برای بسیاری از مشتریان تمیز دادن آن با مدل قبلیاش، امکانپذیر نباشد.
*به عبارت بهتر، در فیسلیفت ماژور، تغییرات به شکلی انجام میشود که امکان دارد خیلیها گمان کنند خودرو جدیدی طراحی شده است. مثال داخلی در این مورد، «دنا» است، خودرویی که فیسلیفت ماژور سمند به حساب میآید.
*بیشتر خودروسازان دنیا، عمر مشخصی را برای محصولات تولیدی خود در نظر میگیرند که در حال حاضر متوسط آن، پنج تا هفت سال است. اگر به دهه 50 میلادی برگردیم، در آن دوران خودروها عمری بین 10 تا 15 سال داشتند و پس از آن، با فیسلیفت یا تغییر نسل مواجه میشدند. این در حالی است که طی دهه 60، آمریکاییها به فیسلیفت سرعت داده و آن را به 10 سال رساندند، با این حال اروپاییها همچنان عقب ماندند. یک دهه بعد، این ژاپنیها بودند که دوره فیسلیفت را به پنج تا هفت سال رساندند و در دهه 80 نیز به جز تولیدکنندگان خودروهای لوکس، سایر خودروسازان همین بازه زمانی (پنج تا هفت سال) را برای تغییر چهره یا تغییر نسل محصولات خود لحاظ کردند.
*البته با وجود اینکه فیسلیفت جایگاه ویژهای در میان بیشتر خودروسازان دنیا دارد، اما هستند شرکتهایی که دیر به دیر اقدام به تغییر چهره و نسل محصولاتشان میکنند. این خصیصه بیشتر در خودروسازان لوکسساز به چشم میآید، چه آنکه آنها چندان عجلهای در فیسلیفت کردن محصولاتشان ندارند. مثلاً بنز آلمان معمولاً هر 10 سال یکبار و بیامدبلیو هر هشت سال یکبار اقدام به فیسلیفت محصولات خود میکنند.
*وقتی خودرویی فیسلیفت میشود، پلتفورم آن تغییر نمیکند، اما در حالت تغییر نسل، اتاقک و پلتفورم نیز دچار تغییر و تحول خواهند شد. در واقع بین فیسلیفت مینور، ماژور و تغییر نسل تفاوت زیادی وجود دارد، اما آنچه در حال حاضر به عنوان فیسلیفت در صنعت خودرو از آن یاد میشود، بیشتر «مینور» است. حتی میتوان گفت در حال حاضر فیسلیفت ماژور در دنیا منسوخ شده و خودروسازان بزرگ یا مدل مینور را به کار میگیرند یا تغییر نسل انجام میدهند.
*شما به همین سمند خودمان نگاه کنید؛ این خودرو تا به امروز سه بار فیسلیفت شده است. اول از سمند معمولی به LX، دوم از LX به مدل سال و از سال به سورن؛ در نهایت ایرانخودرو متوجه شد که دیگر فیسلیفت مینور روی این محصول جواب نمیدهد و در نتیجه به سراغ مدل ماژور رفت و دنا را طراحی و تولید کرد. یا مثلاً امویام ایکس 33 چینی تا به امروز دو بار فیسلیفت شده اما تغییر نسل در آن صورت نگرفته است. در حالت کلی خودروسازان درجه 3 و 4 بیشتر به سراغ فیسلیفت ماژور میروند و آنها که درجه 1 و 2 محسوب میشوند، روش مینور یا تغییر نسل را به کار میگیرند. این را هم در نظر بگیرید که فیسلیفت در ایران مانند عمل کردن بینی و خواباندن پف چشم است، اما خودروسازان خارجی فراتر از اینها عمل میکنند و به همین دلیل است که ما در خودروسازی کشور عملاً تغییر نسل محصول نداشتهایم.
*متاسفانه در بازار ایران عکس بازارهای جهانی عمل میشود و عرضهکنندگان خودرو با استفاده از بیاطلاعی مشتریان، بین پنج تا 10 میلیون پول اضافی از آنها میگیرند. البته این اتفاق بیشتر در بازه قیمتی 100 تا 200 میلیون تومان که بیشترین تراکم مشتری را دارد، رخ میدهد. در واقع این پنج تا 10 میلیون تومان اضافه، به جیب نمایندگیها میرود نه خودروسازان خارجی.
*تا به امروز تنها چهار مدل خودرو جدید وارد کشور شده و باقی هر آنچه وارد شده، فیسلیفت به شمار میروند. بر این اساس، تنها اپتیما و اسپورتیج و توسان و کمری خودروهای جدید به حساب میآیند و میتوانم ادعا کنم تا شهریورماه هیچ خودرو جدیدی (نسل جدید، نه فیسلیفت) وارد کشور نخواهد شد. به عنوان مثال، توسان کاملاً اتاقش عوض شده و محصولی جدید روانه بازار کشور خواهد شد.
*تویوتا کمری تاکنون چهار نسل را در ایران عوض کرده و سوناتا هم سه نسل. خودروهایی مانند سانتافه و توسان نیز دو نسل در بازار ایران داشتهاند که البته نسل سوم توسان در راه آمدن به کشور است.