قطعهسازان امروز به واسطه وجود کارگاههای کوچک و بزرگ توانستهاند حدود۴۰۰ هزار کارگر را به صورت مستقیم به کار گیرند.
به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت ،این در حالی است که در حوزه کاری این دسته از فعالان صنعتی، در دوران تحریمها، حدود ۱۵۰ هزار نفر از کارگرانی که به صورت مستقیم در حوزه قطعهسازی مشغول به فعالیت بودند، بیکار شده و علاوه بر آنها تعداد زیادی از افرادی که به طور غیرمستقیم مشغول به کار بودند نیز تعدیل نیرو شدند.
اما این مسئله که تمامی ۴۰۰ تا۴۵۰ هزار شرکت قطعهسازی که در حال فعالیت هستند از درجه علمی یکسانی برخوردار نیستند، واقعی است و در شرایط تحریم شرکتهایی که از لحاظ توان مهندسی و فناوری روز در سطح پایینتری قرار داشتند، محکوم به ورشکستگی شدند. اما با وجود چنین شرایطی، صنعت قطعهسازی کشور امیدوار است از نیمه دوم سال جاری شاهد تحول بزرگ و رونق اقتصادی در صنعت خودرو و قطعهسازی کشور باشد که این تحولات در سال ۹۶ به اوج خود خواهد رسید. در حال حاضر مهمترین قرارداد شرکتهای خودروسازی کشور، همکاری مشترک میان ایرانخودرو و پژو فرانسه است و از این جهت این شرکت با ورود فناوری به کشورمان و با استفاده از نیروی کار ایرانی به تولید قطعات جدید میپردازد. در ادامه انعقاد قراردادهای خارجی، شرکت رنو نیز در نظر دارد حضور خود را در آینده نزدیک در ایران پررنگتر کند و در حال حاضر تولید خود را به دو برابر به سال گذشته رسانده که این عدد تا سال آینده به ۴برابر افزایش خواهد یافت. به نظر میرسد با انعقاد قراردادهای جدید و افزایش همکاری صنعت قطعه خودرو ایران با کشورهای پیشرفته، در روزهای آینده صنعت خودرو و قطعهسازی کشور روزهای خوشی را تجربه خواهد کرد.
رضا رضایی - نایب رییس انجمن قطعهسازان