شناسه خبر : 426777
تاریخ انتشار :
قرار داد پلتفرم جدید ایران‌خودرو نهایی می‌شود
تا یک ماه آینده با مشارکت اروپایی‌ها

قرار داد پلتفرم جدید ایران‌خودرو نهایی می‌شود

«ایکاپ» نه نشان خودروسازی خارجی است که بار و بنه‌اش را جمع کرده تا به ایران بیاید و نه نام خودروسازی داخلی که محصولاتش را در کشور دیده باشیم؛

به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت ، ایکاپ (IKAP) همان شرکت مشترک ایرانی – فرانسوی است که از اول تیر به طور رسمی آغاز به کار کرده و قرار است ایران‌خودرو و پژو با این نام تجاری، محصولات خود را به بازار ایران و همچنین کشورهای هدف صادراتی عرضه کنند. پس از توافق اولیه ایران‌خودرو و پژو از همان ابتدا اعلام شد که ۳ محصول جدید پژو با نام ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ در ایران تولید و پلتفرم این خودروها به کشور منتقل می‌شود اما جدا از تمام قیل‌وقال‌های همکاری بین این دو شرکت، ایران‌خودرو خبرهای خوش دیگری در راه دارد که مدیر طراحی پلتفرم گروه صنعتی ایران‌خودرو در گفت‌وگو با صمت به آن اشاره کرده؛ خبرهایی که ایران‌خودرویی‌ها معتقدند در صورت تحقق، صنعت خودرو ایران را متحول می‌کند. ایران‌خودرو تصمیم دارد در کنار بهره‌گیری از پلتفرم‌های جدید پژو، در آینده‌ای نزدیک با کمک مشاورانی از شرکت‌های معتبر اروپایی، پلتفرمی جدید طراحی کند و محصولاتی بروز با این نشان ملی را به بازار هدیه دهد. برای آگاهی از برخی برنامه‌های آینده ایران‌خودرو به‌ویژه در بخش پلتفرم به گفت‌وگو با کیوان وزیری، مدیر طراحی پلتفرم و قائم‌مقام معاونت طراحی و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو نشستیم که جزییات آن را می‌خوانید. همکاری ایران‌خودرو و پژو به طور رسمی آغاز شده و آنطور که مدیرعامل این شرکت اظهار کرده، پژو ۲۰۰۸ اسفند امسال به بازار عرضه خواهد شد. ایران‌خودرو علاوه بر تولید ۳ مدل خودرو این شرکت فرانسوی، آیا برای استفاده از پلتفرم این خودروها برنامه‌ای دارد؟
صنعت خودرو کشور در ۱۵ سال گذشته به دلیل مسائلی از جمله تحریم‌ها و مشکلات مدیریتی با چالش نبود پلتفرم قابل رقابت با صنعت خودرو جهان روبه‌رو بوده است و خودروسازان نتوانسته‌اند انتظارات مصرف‌کنندگان را در این زمینه برآورده کنند. خوشبختانه ایران‌خودرو در قرارداد جدید با شرکت پژو به این توافق رسیده تا از امتیاز پلتفرمی روز این خودروها برخوردار شود و این دوران عقب ماندن را با پلتفرم و محصولات جدید پر کند. در این قرارداد پلتفرم «۳۰۱» و «۲۰۸» به ایران منتقل می‌شود. خانواده پلتفرم ۲۰۸ از پلتفرم‌های روز دنیاست که ایران‌خودرو صاحب آن خواهد شد و فعالیت خود در زمینه طراحی این پلتفرم را از بهمن‌ماه آغاز می‌کند و در دوره‌های زمانی مشخص محصولات جدید به بازار عرضه خواهد شد.


بنابه گفته‌های شما ایران‌خودرو تصمیم دارد روی پلتفرم‌های جدید پژو، محصولاتی با نشان ایران‌خودرو به تولید برساند. این پلتفرم‌ها قابلیت تولید چند مدل خودرو را خواهند داشت؟
ایران‌خودرو سعی دارد تا از این پلتفرم‌ها بیشترین استفاده را ببرد اما در فاز نخست و در توافق با پژو تصمیم بر این است که از استفاده چندگانه از این پلتفرم‌ها بپرهیزیم و در کلاس این ۳ مدل خودرو مورد استفاده قرار بگیرد و توسعه برای تغییر سایز پلتفرم‌ها انجام نشود.


طراحی خودروهای ایران‌خودرو روی این پلتفرم‌ها از چه زمانی آغاز می‌شود؟
طراحی خطوط تولید خودروهای پژو از ۲ ماه پیش در ایران‌خودرو آغاز شده اما فاز طراحی محصولات جدید با پلتفرم‌های ۳۰۱ و ۲۰۸ در دو سه ماه آینده در اختیار ما قرار می‌گیرد و پس از کامل شدن اطلاعات از بهمن، طراحی محصولات ایران‌خودرو روی پلتفرم ۳۰۱ و ۲۰۸ آغاز می‌شود.


علاوه بر استفاده از پلتفرم‌های پژو، برنامه‌ای برای راه‌اندازی پلتفرمی اختصاصی در ایران‌خودرو دارید؟
در کنار پلتفرم‌های پژو، تحولی بزرگتر از این همکاری مشترک در گروه صنعتی ایران‌خودرو در حال وقوع است. این تحول برنامه این شرکت برای طراحی پلتفرم با مالکیت ایران‌خودرو در همکاری با مشاوران اروپایی است که در یک‌ماه آینده قرارداد آن نهایی می‌شود. این پلتفرم از سوی مرکز تحقیقات ایران‌خودرو به طور رسمی آغاز به کار می‌کند. ایران‌خودرو در ۳ سال آینده با محصولات پژو وارد بازار می‌شود و در این مدت با پایان طراحی پلتفرم ایران‌خودرو، محصول ایرانی با مشاوره شرکت‌های خارجی به بازار می‌آید. مشاوران خارجی پلتفرم ایرانی، از شرکت‌های صاحب‌سبک در دنیا از آلمان و ایتالیا، انتخاب می‌شوند. آلمان یکی از صاحبان برتر صنعت خودرو و قطعه در جهان است و ایتالیا نیز در بخش طراحی خودرو شهرت دارد. با انتخاب مشاوران در یک ماه آینده، به سرعت طراحی پلتفرم آغاز خواهد شد و در ۳۶ ماه آینده با ورود موتور، گیربکس و پلتفرم جدید، محصول جدید به بازار عرضه می‌شود. یکی از شاخص‌های اصلی در پلتفرم جدید، تبعیت از معیار استانداردهای جهانی است تا محصولات قابل‌رقابت با خودروهای خارجی باشد. از سویی برنامه ۳۰ درصدی برای صادرات این خودروها به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و حتی اروپا را نیز در نظر گرفته‌ایم.


برای این پلتفرم چه میزان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است؟
از آنجایی که توافق در این زمینه نهایی نشده نمی‌توان عدد سرمایه‌گذاری را اعلام کرد اما به‌طور کلی بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای این پروژه در نظر گرفته شده است.


مذاکره با مشاوران خارجی از چه زمانی آغاز شده است؟
مذاکرات به‌صورت جدی از بهمن سال گذشته با شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی آغاز شد و امید می‌رود تا یک‌ماه آینده نهایی شود.


به قرارداد ایران‌خودرو و پژو بازگردیم. براساس سخنان شما تولید محصولات مشترک با پژو از اسفند آغاز می‌شود، از آنجایی که مدیرعامل ایران‌خودرو وعده عرضه ۲۰۰۸ در اسفند را داده، آیا این محصول ابتدا به صورت وارداتی به بازار می‌آید؟
براساس برنامه از ۲۰ اسفند به بعد خودرو ۲۰۰۸ به کشور وارد و در ادامه تولید آن در کشور آغاز می‌شود اما در مجموع حدود ۱۸ ماه بعد محصولات ایران‌خودرو با پلتفرم ۳۰۱ و ۲۰۸ به بازار می‌آید.


برای این ۳ محصول چه تیراژ تولیدی در نظر گرفته شده است؟
چانه‌زنی‌ها برای میزان تیراژ ادامه دارد که در چند روز آینده مشخص می‌شود اما ایران‌خودرو با بیشترین ظرفیت اسمی به این عرصه وارد می‌شود ضمن آنکه پژو نیز در ارتباط با تیراژ محدودیتی ایجاد نکرده است. البته ایران‌خودرو ۳۰ درصد از توان خود را به تولید این محصولات اختصاص می‌دهد و ۷۰ درصد دیگر به استفاده از پلتفرم‌های پژو برای تولید محصولات جدید ایران‌خودرو و همچنین استفاده از پلتفرم ایران‌خودرو برای محصولات این‌شرکت باز می‌شود.


با راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید، وضعیت پلتفرم‌های قدیمی چه می‌شود؟
اگر نسبت ۳۰ به ۷۰ رعایت شود و مشکلی به‌وجود نیاید به طور طبیعی بین ۳ تا ۵ سال آینده پلتفرم ۴۰۵ از رده خارج خواهد شد.


در قرارداد با خودروسازان خارجی شرط ۳۰درصد صادرات تعیین شده، بنابراین برای تحقق این روند در صادرات ۳ محصول پژو از نشان کدام شرکت استفاده می‌شود؟
محصولاتی که در شرکت پژو و ایران‌خودرو به تولید می‌رسد با نشان ایکاپ به بازار عرضه و لوگوی آن هم طراحی خواهد شد. اما محصولات ایران‌خودرو به تنهایی روی پلتفرم پژو با نشان ایران‌خودرو تولید و به عرضه می‌رسد. محصولات پژو نیز در همکاری مشترک با ایران‌خودرو تولید می‌شود و از آنجایی که سود مشترک درنظر گرفته شده، خودروهای صادراتی با نشان ایکاپ در بازارهای خارجی عرضه خواهند شد.


از زمانی که نام ۳ خودرویی که قرار است در کارخانه مشترک ایران‌خودرو و پژو به تولید برسد، منتشر شد، عده‌ای اظهار کرده‌اند این خودروها قدیمی هستند و تا زمانی‌هم که در ایران به تولید برسند قدیمی‌تر هم خواهند شد. آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟
کودکی که دیروز به دنیا آمده نسبت به کودک امروز، قدیمی‌تر است بنابراین محصولی که دیروز به تولید رسیده نسبت به امروز، قدیمی به حساب می‌آید. باید تعریف درستی از قدیم و جدید ارائه شود. پلتفرم ۲۰۸ سیر تکاملی خانواده پلتفرم ایکس ۲ در پژو است که با ۲۰۵ شروع شده و به ۲۰۸ رسیده و هنوز هم به عنوان خودرو روز اروپا به حساب می‌آید. در انتخاب پلتفرم و مدل خودرو نیز باید قابلیت‌های موجود در کشور موردتوجه قرار بگیرد. برای نمونه ایران‌خودرو با مرسدس بنز همکاری دارد و پلتفرم‌هایی که توان ساخت داخل و سرمایه‌گذاری آن در کشور وجود نداشته باشد، نمی‌خواهد زیرا در غیراین‌صورت وابسته شرکت خارجی می‌شویم و استقلالی نخواهیم داشت. اگر برای مثال پلتفرم ئی۲۰۰ یا ئی۲۵۰ مرسدس بنز به ایران بیاید، از آنجایی که سازندگان کشور قادر به ساخت آن نیستند، به کارگر آلمان‌ها تبدیل می‌شوند. بنابراین سرمایه‌گذاری‌ها باید ما را به سمت خودکفایی بکشاند. صنعت خودرو در چند سال گذشته به دلیل مشکلات موجود حرکت کندی داشته است بنابراین ورود پلتفرم ۲۰۸ تحول جامانده در ۲۰ سال گذشته در صنعت خودرو کشور را ایجاد می‌کند.


محصولات ایکاپ با چند درصد داخلی‌سازی تولید می‌شوند؟
ایران‌خودرو در همکاری با پژو تصمیم به داخلی‌سازی ۱۰۰ درصدی دارد که از ۲۰ درصد آغاز شده و به ترتیب افزایش می‌یابد. خودکفایی به معنای بی‌توجهی به کیفیت نخواهد بود زیرا پژو در کنار ایران‌خودرو قرار دارد و این محصولات را ارزیابی خواهد کرد. یکی از اهداف این همکاری‌ها دستیابی به فناوری‌هاست. اگر توان مرکز تحقیقات به علاوه توان تولید و قطعه‌سازان با یکدیگر رشد کند، به این معناست که توان تولید خودرو رقابتی در کشور وجود دارد.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.