مصوبه روزهای پایانی عمر مجلس نهم شورای اسلامی درباره واردات کامیونهای دست دوم نهتنها مزایایی به هم راه ندارد بلکه خطرناک بوده و این مصوبه نیاز به بازنگری دارد.
به گزارش خودونگاران به نقل از صمت ، در حالحاضر ۸۵درصد از ظرفیت تولید انواع کامیون در کشور بدون استفاده باقی مانده است و خودروسازان بزرگ و کوچک کشور قادر هستند سالانه ۷۰هزار کامیون با نشانهای معتبر اروپایی و چینی به تولید برسانند اما دیده میشود با توجه به برخی سیاستگذاریها و قانونگذاریها در حوزه حملونقل، تنها ۱۵درصد از ظرفیت این کارخانهها مورد استفاده قرار میگیرد. مجلس نهم شورای اسلامی در اواخر فعالیت خود با عجله فراوان تصویب کرد که کامیونهای دست دوم وارد کشور شود در حالی که اجرایی شدن این مصوبه علاوه بر ضربه زدن به تولید داخلی سبب خواهد شد تا کیفیت حملونقل در جادههای کشور کاهش یابد زیرا کامیونهای دست دوم عمر خود را کردهاند و توان لازم را ندارند. روال در اروپا به این شکل است که یک کامیون ۳ شیفت کار میکند، بنابراین کامیونی که ۳ سال سن دارد، معادل ۹سال از آن کار کشیده شده است. اروپاییها به خوبی میدانند که عمر مفید این کامیونها به پایان رسیده از اینرو با قیمت پایین آن را به فروش میرسانند که با توجه به توان داخلی و نوسازی ناوگان حملونقل تجاری نباید فریب این بازارگرمی را بخوریم. زمانی که تمام بزرگان صنعت خودروهای تجاری نظیر بنز، ولوو و اسکانیا در ایران حضور دارند چه دلیلی دارد که محصول دست دوم آنها را وارد کشور کرده و سیستم حملونقل خود را با کامیونهای کم رمق نوسازی کنیم؟
احمد نعمتبخش - دبیر انجمن خودروسازان