به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت ، بر همین اساس بیش از ۱۳۰ مدیر از ۶۵شرکت تامینکننده فرانسوی به همراه ۱۶ نفر از مدیران ارشد پژو و همچنین افزون بر ۱۴۰ نفر از تامینکنندگان و قطعهسازان کشور در شرکت ساپکو گردهم آمدند تا در نشستی مشترک به شناخت فرصتها و توسعه همکاریهای زنجیره تامین در تولید محصول مشترک بپردازند. در این نشست صادرات محصولات ایکاپ موردتاکید هر دو طرف قرار گرفت.
حرکت ساپکو به سمت بومیسازی
در ابتدای این برنامه مدیرعامل ساپکو با اشاره به نخستین همایشی که در فوریه ۲۰۱۵ با حضور قطعهسازان ایرانی و فرانسوی برگزار شد، گفت: در این نشست ۱۶۵ شرکت تامینکننده پژو به همراه ۱۳۵ شرکت از تامینکنندگان ایرانخودرو حضور داشتند. امروز هم گردهم آمدهایم تا زنجیره تامین ایکاپ و ساپکو را بنیانگذاری کنیم. حسین نجاری پس از بیان پیشینهای از فعالیتهای ساپکو اظهار کرد: کیفیت، بهینهسازی تولید، بهرهوری بالا و همچنین ارائه خدمات مناسب، شاخصهای اصلی برای همکاری ساپکو با تامینکنندگان است. قطعهسازان ایرانی باید بتوانند برای افزایش ظرفیت، سرمایهگذاری و بهرهبرداری از فناوریهای نوین، تامین مالی کنند. وی با تاکید بر این مسئله که اگر تامین با تاخیر مواجه شود، هزینه گزافی بر زنجیره تولید وارد خواهد شد و این موضوع قابلقبول نخواهد بود، گفت: تامینکنندگان باید برای سرشکن کردن استاندارد هزینهها از روشهای نوآورانه استفاده کنند و فرآیندهای دائمی لجستیک این صنعتگران نیز باید بهبود دائمی یابد. علاوه بر آن فعالیتها باید از شفافیت مالی برخوردار باشد. مدیرعامل ساپکو افزود: تمام سازندگان باید در مسیر اهداف ساپکو و ایکاپ حرکت کنند و با ارائه محصول باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی در مسیر خودروساز شدن ایرانخودرو گام بردارند. در این زمینه فرآیندهای داخلی ساپکو را بازنگری و کمیته مشترکی با ایکاپ با هدف مامور ارزیابی و انتخاب شرکتهای قطعهساز برای تولید محصولات مشترک ایجاد کردهایم. بنابراین به سمت تغییر ساختار ساپکو با هدف بومیسازی فعالیتها حرکت میکنیم. وی با بیان اینکه برای تولید خودرو در ایکاپ دو فاز تعریف کردهایم گفت: فاز نخست به تولید فنی و فاز دوم به تولید انبوه بازمیگردد اما بخش مهم در این پروژه کیفیت، کاهش هزینهها و ارائه خدمات است. علاوه بر آن شرکت پژو در بخش کیفیت و تجهیزات تامینکنندگان و کیفیت بحران به آموزش طرفهای ایرانی میپردازد. نجاری در ارتباط با زمان عرضه ۳ مدل خودرو پژو به بازار ایران گفت: تولید پژو ۲۰۰۸ از اسفند آغاز میشود و به موازات آن برای تولید ۲۰۸ و ۳۰۱ نیز فعال هستیم و امیدواریم در اوایل ۹۶ بتوانیم پژو ۲۰۰۸ را به بازار عرضه کنیم و ۶ ماه بعد از آن خودروهای ۲۰۸ و ۳۰۱ را به بازار ارائه دهیم. به گفته مدیرعامل ساپکو براساس قرارداد با پژو ۳۰درصد محصولات صادر خواهد شد و با این اقدام صادرات قطعات نیز انجام میشود. علاوه بر آن برای ۷۰درصد ظرفیت تولیدی ایکاپ برای داخل از محصولات تامینکنندگان توانمند و کیفیساز با هزینههای حداقلی استفاده خواهیم کرد.
تولید خودروهای پژو با کیفیت اروپایی
در ادامه این نشست مدیرعامل ایکاپ درجمع تامینکنندگان ایرانی و فرانسوی گفت: شرکت ایکاپ با سهم ۵۰درصدی ایرانخودرو و همچنین سهم ۵۰درصدی پژو برای سرمایهگذاری و همکاری به ثبت رسیده است و امیدوارم همکاری مشترک پایداری داشته باشیم. ایرانخودرو و پژو ارتباط طولانی با یکدیگر داشتهاند و ما درحال برنامهریزی برای همکاریهای آینده هستیم.
محمدرضا معتمد با بیان اینکه همکاری با پژو از نقطه صفر آغاز نمیشود، با تاکید بر عرضه محصول با کیفیت و قیمت رقابتی اظهار کرد: ما به هیچ عنوان از کیفیت و هزینههای خود تخطی نمیکنیم و این دو عامل باید به عنوان مزیت رقابتی ایکاپ مطرح باشد. وی ادامه داد: ایکاپ با تکیه بر منابع تولید، فناوری و استفاده از ظرفیتهای موجود در دو شرکت مادر و بهرهبرداری از توان کارشناسان خبره به دنبال افزایش سهم بازار و سودآوری است. در همینحال مدلهای مختلف پژو با سطح کیفیت برابر با کشورهای اروپایی عرضه خواهد شد و ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰هزار دستگاه از محصولات پژو در ایکاپ وجود دارد. معتمد از ایران به عنوان هاب منطقهای صادرات پژو نام برد و گفت: صادرات ۳۰درصد تولیدات مشترک در شبکه صادراتی پژو به ویژه در غرب آسیا از اهداف همکاریهاست ومحصولات ایکاپ از بازه قیمتی ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان به بازار ایران عرضه خواهد شد. به گفته مدیرعامل ایکاپ اواخر امسال تولید خودرو ۲۰۰۸ آغاز خواهد شد. خودرو ۳۰۱ نیز بهار سال آینده و خودرو پژو ۲۰۸ نیز تابستان سال آینده به تولید خواهد رسید.
تولید خودرو رقابتی در ایکاپ
در سفر هیات تامینکنندگان فرانسوی به ایران، «ژان کریستف کمار»، قائممقام اجرایی پژو در منطقه خاورمیانه و افریقا نیز حضور داشت. وی در جمع قطعهسازان ایرانی و فرانسوی اظهار کرد: ایکاپ با حمایت کامل از قطعهسازان بهدنبال تولید با کیفیت و قیمت رقابتی است بنابراین باید همان چیزی که به مشتری وعده دادهایم را عرضه کنیم. ایجاد شرکت ایکاپ با سرمایهگذاری ۴۰۰میلیارد یورویی گام مهمی در توسعه همکاریهای صنعتی دو کشور است و پژو و ایرانخودرو تمایل دارند به عنوان هاب منطقهای برای تولیدات مشترک فعالیت کنند و براساس قرارداد، ۳۰درصد از محصولات در بازارهای صادراتی به فروش خواهد رسید. کمار بازار ایران را در حال تحول دانست و گفت: ما محصولات جدید و روزآمد را به بازار ایران معرفی و تولید خواهیم کرد و بهطور قطع محصولات پژو جایگاه ویژهای بین مشتریان از نظر کیفیت و قیمت کسب میکند. کیفیت تولیدات ایکاپ برابر با محصولات پژو در بازارهای اروپایی است و ما اهداف مشخصی در کیفیت، قیمت و هزینههای تولید دنبال میکنیم. عضو هیاتمدیره پژو سیتروئن تصریح کرد: ۳ محصولی که بهزودی وارد بازار ایران خواهد شد در سطح جهانی موفق عمل کردهاند و امیدواریم موردپسند و استقبال مشتریان ایرانی هم قرار گیرد. پروژه تولید محصول مشترک به مرحله اجرا رسیده و همه امکانات و تجهیزات تولید به سرعت درحال آمادهسازی است. برای بومیسازی نیز اقدامات زیادی انجام شده و تولیدات ایرانخودرو و پژو به عنوان نخستین تولید مشترک در ایران پس از برجام به زودی وارد بازار خواهد شد. وی با بیان اینکه قطعهسازان بهعنوان شرکای اصلی ایکاپ بهشمار میآیند، افزود: امیدواریم بالاترین فناوری و دانش خود را در محصولات ایکاپ ارائه داده و با ارتقای سطح کیفی تولیدات خود به توسعه صنایع خودروسازی کمک کنیم. خوشبختانه مشکل انتقال ارز برطرف شده و میتوانیم به ایران انتقال وجه داشته باشیم. بر اساس برنامهریزی انجام شده تا سال ۲۰۲۱م تولید محصولات مشترک با ایرانخودرو به سالانه ۲۰۰هزار دستگاه افزایش یافته و برخی از این تولیدات نیز صادر خواهد
شد. به گفته کمار، تولید خودرو پژو ۲۰۸ در سال ۲۰۱۵م آغاز شده است. علاوه بر آن تولید پژو ۲۰۰۸ جدید نیز از سال ۲۰۱۶ شروع میشود و خودرو ۳۰۱ جدید نیز در سال ۲۰۱۷م وارد بازار خواهد شد.
در این همایش، «جین فیلیپ ژومباغ» یکی از مدیران عملیاتی پژو در ایران، ضمن معرفی خودروهای ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ به حاضران گفت: آخرین مدلهای پژو را به بازار ایران ارائه میدهیم. این خودروها روزآمد و براساس قواعد ایران طراحی شده است که با توجه به نیاز مشتری تغییر میکند.