به گزارش خودرونگاران ، بازار آسیا و اقیانوسیه با تولید ۲,۵۵۶,۱۸۲ کامیون بزرگترین بازار تولید کامیون در جهان است، پس از آن آمریکای شمالی با ۵۱۵ هزار و ۳۷۸ کامیون در رتبه دوم، اروپا با ۲۳۴۱۵۶ کامیون در رتبه سوم، آمریکای جنوبی با ۸۱۵۲۳ کامیون در رتبه چهارم و آفریقا با ۴۱۳۷۳ کامیون در رتبه پنجم ایستاده است.
کاهش تولیدات خودروهای سنگین در حالی اتفاق افتاده که ایران بیش از یک دهه است خود را موظف به نوسازی ناوگان سنگین وزن جاده ای و شهری خود کرده است . افزایش تعداد خودروسازان سنگین در سالهای گذشته با همین هدف انجام شد . کار به جایی رسید که در سال 86 یعنی چند سال بعد از این که استارت تولید خوردوهای سنگین برای نوسازی ناوگان به صدا در آمد، رسما اعلام شد که تولید این خودروها به نسبت سال 85 در تولید کامیون 50 درصد و در تولید اتوبوس 43 درصد رشد داشته است . این ارقام برای سال 85 نسبت به 84 هم از رشد 97درصدی در تولید اتوبوس؛ خبر می داد که نشان می دهد گام ها برای نوسازی و تولید داخل برداشته شده ، اما این آمار خوش بینانه نبود به طوری که در فاصله یک دهه بعد کاهش های نزدیک به 100 درصدی رقم خورد.
آمارهای موجود از میزان تولید خوردوهای سنگین وزن در کشور نشان می دهد که شیب نزولی تولید خودروهای سنگین وزن جاده ای اعم از کامیون و اتوبوس از سال 90 آغاز شده وسعی شده و در سال 93 مجددا استارت روال افزایشی خود را آغاز کرده است . به گونه ای که تولید کامیونت و کامیونت در سال 90 از 33 هزار دستگاه در سال 92 تنها به هفت هزار دستگاه می رسد . این روال در سال 93 با افزایش تولید و بهتر شدن شرایط تولید مجددا رشد قابل توجهی کرده و از هفت هزار دستگاه به 20 هزار دستگاه افزایش می یابد اما مجددا در سال گذشته با افتی بیش از 50 درصد به 9هزار و 824 دستگاه می رسد روالی که تا کنون نیز ادامه یافته است .
این تولیدات در بخش اتوبوس هم تکرار شده است به گونه ای که تولید اتوبوس که در سال 90 به 6 هزار دستگاه رسیده بود در سال 92 تنها به 505 دستگاه می رسد و مجددا با بهبود شرایط در سال 93 به 661 دستگاه و در سال 94 به رقم هزار و 207 دستگاه می رسد که نسبت به سال 90 بیش از 80 درصد کاهش یافته است .
سال | تعداد کامیون (دستگاه) | تعداد اتوبوس |
90 | 33337 | 6104 |
91 | 16390 | 904 |
92 | 7061 | 505 |
93 | 20239 | 661 |
94 | 9842 | 1207 |