شناسه خبر : 430048
تاریخ انتشار :
۱۰ قرارداد تامین قطعات ایکاپ نهایی شد
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو خبر داد

۱۰ قرارداد تامین قطعات ایکاپ نهایی شد

خودرونگاران- یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو صبح دیروز با حضور ۴۷۰ شرکت داخلی و ۵۴۰ شرکت خارجی از ۲۳ کشور آرژانتین، آلمان، اتریش، استرالیا، اسپانیا، امارات متحده عربی، انگلیس، ایتالیا، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، تایوان، ترکیه، تونس، ژاپن، دانمارک، سوئد، فرانسه، چین، هلند، هند، مالت و کره‌جنوبی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت و حسین اسفهبدی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز به کار کرد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، مذاکره ۶۰ مجموعه اصلی و قطعه ساز ایرانی
صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه گشایش یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره نقش قطعه‌سازان در قراردادهای جدید گفت: نقش تولیدکنندگان قطعه و زیرمجموعه خودروسازان در قراردادهای خودروسازان با همتایان خارجی بسیار پررنگ دیده شده و برنامه وزارتخانه برای ساخت داخلی قطعات و افزایش میزان داخلی‌سازی بسیار جدی است و در این زمینه بار اصلی بر دوش قطعه‌سازان داخلی است. 
وی افزود: قطعه‌سازان با توجه به فرآیند برنامه‌ریزی و طراحی شده تولیدهای خود را همگام با خودروها روزآمد خواهند کرد و این روزآمدی در ارتباط با ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در خطوط تولید و نیز دانش فنی خواهد بود تا تولید قطعات خودروهای جدید به لحاظ کیفیت و استانداردها به آنچه موردنظر است، برسد. 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همکاری با تامین‌کنندگان بزرگ خارجی بعد از قرارداد ایران‌خودرو و رنو نیز عنوان کرد: یکی از قراردادهای خودرویی موثر، میان ایران‌خودرو و پژو بود که منعقد شد و برای این همکاری، شرکتی مشترک تشکیل و ساختار سازمانی ایجاد شد. بنابراین مدیران این شرکت در حال فعالیت در این زمینه هستند و حدود ۶۰ مجموعه اصلی و قطعه‌ساز ایرانی برای تامین و ساخت قطعات مورد نیاز خودروهای شرکت ایکاپ در حال مذاکره بوده و قرارداد حدود ۱۰ شرکت نیز نهایی شده است. 
صالحی‌نیا ادامه داد: از آنجا که قرارداد با رنو هنوز نهایی نشده و مذاکره نهایی برای تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر) در حال انجام است برنامه مشابهی همچون شرکت صنعتی ایران‌خودرو و پژو در دست اجراست که بعد از اجرایی شدن قرارداد، ارقام و اعداد اعلام خواهد شد. 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره میزان داخلی‌سازی قطعات در قرارداد شرکت پژو سیتروئن اطمینان داد: تولید انبوه محصولات شرکت ایکاپ با حداقل ۴۰درصد تولید داخل انجام خواهد شد و در ادامه به تدریچ این میزان افزایش یافته و تا ۸۰درصد خواهد رسید. 
وی سهم خودرو و مجموعه‌های آن را در ارزش‌افزوده این قراردادها ۱۶درصد عنوان کرد و ۱۰درصد از این سهم را متعلق به قطعات و مجموعه‌های خودرو دانست.

 


توانمندی قطعه‌سازان ایرانی برای تامین بازار داخل و خارج
صالحی‌نیا در ادامه در پاسخ به این پرسش بنی بر اعلام قدیمی و فرسوده بودن ماشین‌آلات و تجهیزات داخلی و امکان پاسخگو نبودن تولیدات جدید در این شرایط توضیح داد: چنین استدلال‌هایی جنبه عمومی ندارد زیرا در بین قطعه‌سازان ایرانی، واحدهایی وجود دارند که خطوط تولید و ماشین‌آلات آنها به نسبت روزآمد است و حتی کارخانه‌هایی در کشور فعالیت دارند که به‌طور کامل روزآمد و دارای دانش فنی لازم هستند. بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با استفاده از ظرفیت قطعه‌سازان برای تامین قطعات و نیز استمرار تولید برنامه‌ای دارد که جزییات آن اعلام خواهد شد. بر اساس آن باید روی بخشی از واحدهای تولیدی که نیاز به نوسازی دارند روش‌های کیفی و مدیریتی پیاده شود. صالحی‌نیا در ادامه عنوان کرد: قطعه‌سازان داخلی در قراردادهای جدید بخش‌های مختلفی از قوای محرکه، بدنه، تزئینات داخلی، فرمان، شاسی و بسیاری از قطعات دیگر را پشتیبانی و تامین می‌کنند در نتیجه آنها همراه با خودروسازان پیش می‌روند. بنابراین جایگاه قطعه‌سازان همانند جایگاهی است که وزارتخانه برای خودروسازی تعریف کرده و تنها ممکن است جایگاه این دو صنعت با تقدم و تاخر، کمی متفاوت باشد. 
وی ادامه داد: همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده قطعه‌سازان داخلی بتوانند علاوه بر تغذیه خطوط تولید داخل برای تامین سلسله‌ای از قطعات که مزیت مطلوبی دارند مانند مواد اولیه، انرژی ارزان‌قیمت و... به سایر خودروسازان جهانی خدمات‌دهی و صادرات داشته باشند. البته بازار خدمات پس از فروش این خودروسازان یکی دیگر از نقطه‌های هدف برای صادرات قطعات ایرانی است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره جایگاه و ارزش این صنعت در بازار جهانی نیز گفت: رتبه سیزدهم صنعت خودرو کشور در سال‌های گذشته مدیون صنعت قطعه داخل است و رشد قطعه‌سازان و زیرمجموعه‌های داخلی خودروسازان باعث شده تا صنعت خودرو کشور به چنین جایگاهی دست یابد. بنابراین اگر ارزش تولیدات خودروسازی امسال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان باشد به طور قطع ارزش تولیدات قطعه کشور بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که این رقم نشان‌دهنده توانایی قطعه‌سازان برای رساندن صنعت خودرو کشور به این رتبه جهانی است. 
در شرایط جدید عموم همکاری‌های به سمت فعالیت‌های مشارکتی است. صالحی‌نیا در پاسخ به این پرسش که اولویت نخست برگزاری نمایشگاه قطعه امسال چیست نیز عنوان کرد: تامین و تدارک قطعات و مجموعه‌های موردنیاز برای صنایع خودرو به ویژه با شرایط جدیدی که برای کشور مهیا شده، اولویت نخست این نمایشگاه است که بتوان از تولیداتی که برنامه‌ریزی شده، پشتیبانی شود بنابراین گسترش و توسعه این برنامه در مرحله آغاز خود قرار دارد. 
وی افزود: در قراردادهای نهایی شده، قطعه‌سازان داخلی برای معرفی و همکاری با همتایان خارجی خود انتخاب شده‌اند و با توجه به اینکه در اسفند ۹۵ نخستین خط تولید خودروهای جدید راه‌اندازی می‌شود بیشتر قراردادها با شرکت‌های خودروساز نهایی و امضا خواهد شد. در این نمایشگاه برخی از قطعه‌سازان طرف قرارداد با ایران نیز حاضر هستند. 
صالحی‌نیا در نهایت به تعرفه واردات خودرو در سال آینده اشاره کرد و گفت: در سال آینده برنامه‌ای برای تغییر تعرفه واردات خودرو نداریم و واردات با همین تعرفه‌های کنونی انجام می‌شود. در حال حاضر دلیلی برای افزایش تعرفه واردات خودرو وجود ندارد و شرایط قبلی برای واردکنندگان اعمال خواهد شد. همچنان که تعرفه‌ها، مجموعه‌ای از محدودیت‌هایی است که به منظور مدیریت واردات کشور وضع شده و در تمام دنیا برای حمایت از تولید داخلی اعمال می‌شود.



حمایت از قطعات ایرانی در مشارکت‌های بین‌المللی
در ادامه امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این نمایشگاه در پاسخ به اینکه آیا برای سال ۹۶ ساخت خودروهای جدید با ۴۰درصد آغاز خواهد شد، گفت: بی‌تردید ۴۰درصد داخلی‌سازی برای سال آینده محقق خواهد شد زیرا در قراردادهای منعقد شده شرط همکاری و الزام تولید با عمق ساخت ۴۰درصد بوده است. بنابراین کاهشی در این میزان ساخت داخل وجود ندارد و شرکت‌های سازنده خارجی خود نیز برای کاهش قیمت تولیدات و رقابتی شدن قیمت‌ها روی این امر تاکید دارند و این الزام را پذیرفته‌اند که در روند کار تولید از قطعه‌سازان ایرانی استفاده 
کنند. 
وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره آدیت محدودی که در بین قطعه‌سازان ایرانی اتفاق افتاده است، عنوان کرد: در همکاری شرکت‌های صنعتی ایران‌خودرو و سایپا، حدود ۶۰ قطعه‌ساز آدیت شده است (تعدادی که بنده در جریان آن هستم) و حدود ۱۵ شرکت نیز پذیرش نشده و بررسی‌ها همچنان ادامه دارد. 
قناتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای نوسازی خطوط تولیدی قطعه‌سازان فرصت زیادی وجود ندارد و آیا در این فرصت کوتاه نوسازی محقق شده و برای سال آینده ساخت انبوه خودروها با ۴۰درصد خواهد بود نیز در این‌باره گفت: بله، خطوط تولید نیاز به نوسازی دارد اما اگر همت و اراده جدی در این باره وجود داشته باشد به طور قطع در این فرصت کوتاه اتفاق می‌افتد. 
همچنین اگر برنامه‌ریزی مطلوبی تعریف و تدوین شود می‌توان با اصلاحات جزئی و ادامه‌دار، صنعت قطعه را به سطح مورد نیاز ارتقا داد. 
قناتی در ادامه به حضور پررنگ بخش بین‌الملل نمایشگاه امسال اشاره کرد و در پاسخ به پرسش صمتکه این حضور برای بازار فروش قطعات است یا زمینه‌ساز همکاری و سرمایه‌گذاری مشارکتی خواهد بود؟ گفت: به‌طور قطع با توجه به مذاکراتی که با خودروسازان خارجی انجام شد سرمایه‌گذاری و تولید داخل برای ایران مهم است و به طور مسلم قطعه‌سازانی که بتوانند در ایران تولید داشته باشند اولویت وزارتخانه حمایت از آنها خواهد بود. 
 البته آنها در کنار این همکاری می‌توانند در بازار خدمات پس از فروش نیز حضور داشته باشند اما برای خط اصلی خودروسازان اولویت با قطعات ایرانی است. 

نمایشگاه و فرصتی برای همکاری
رضا رضایی، رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در حاشیه گشایش این نمایشگاه گفت: حضور پررنگ خارجی‌ها در نمایشگاه امسال نقطه قوتی برای این صنعت است. آنها می‌آیند تا در فضای فراهم شده در این نمایشگاه‌ها به سنجش وضعیت موجود صنعت قطعه ایران برای همکاری با همتایان ایرانی خود پرداخته و البته در کنار آن به بازاریابی نیز می‌پردازند. به هر حال بازار ایران گسترده است و بخشی از بازار مربوط به قطعات وارداتی است و حاضران نمایشگاه امسال به طور عمده نسبت به سال‌های گذشته با قصد همکاری و مشارکت برای تولید در ایران آمده‌اند. 


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.