شناسه خبر : 431174
تاریخ انتشار :
مائده آسمانی که ٩/٥ساله شد
نگاهی به فرزند خلف فرانسوی -ایرانی جاده مخصوص

مائده آسمانی که ٩/٥ساله شد

خودرونگاران- خرداد سال ٨٦بود که بعد از کشمکش های فراوان بر سر بود و نبود یک خودروی فرانسوی دیگر در بازار ایران با تغییرات متعدد بر روی قراردادی که در دولت اصلاحات امضا شده بود، محصولی مشترک با شرایطی خاص در جاده مخصوص آن هم به صورت همزمان در دو کارخانه رقیب تولید و به بازار عرضه شد. خودرویی که از ابتدا قرار بود جایگزین خودروهایی شود که از خط تولید خداحافظی کرده بودند، حالا به خودرویی تبدیل شده بود که فقط و فقط حضورش در بازار مهم بود و گویا تولید کنندگان فقط میخواستند تابوی حضورش در خط تولید را بشکنند.

به گزارش خودرونگاران، خودرویی که از ابتدا قرار بود جایگزین خودروهای دیگری شود که از خط تولید خداحافظی کرده بودند، حالا به خودرویی تبدیل شده بود که فقط و فقط حضورش در بازار مهم بود و گویا تولید کنندگان فقط میخواستند تابوی حضورش در خط تولید را بشکنند .
در آن روزها هیچ کس حتی برای قیمت و آپشن ها هم ایراد نمی گرفت گویانوعی سکوت مصلحتی برقرار بود تا فقط نخستین محصول مشترک  فرانسه و ایران از در کارخانه های جاده مخصوص بیرون بیایید.
از سوی دیگر بازار هم تشنه ورود خودرویی شده بود که وزیر صنایع و معادن وقت آن زمان که روزی خود در کسوت رییس مرکز پژوهش های مجلس وقت به این قرارداد نمره قبولی داده بود ،آن را مائده آسمانی خواند و عدم حضورش را عاملی برای زیان بازار خودرویی نخواند .
شاید همین اظهار نظرها بود که خودروسواران تنوع پسند را مجال میکرد تا بیشتر خواهان حضور این خودرو شوند .
البته نا گفته نماند این فرزند خلف ایران و فرانسه بارها نام عوض کرد و از لوگان به L90 و در نهایت به تندر 90 رسید. نامی گویا نه پدر فرانسوی و نن مادر ایرانی نقشی در تعیین آن نداشتند.
این خودرو چند سال پیش با قرارداد تجاری رنو وارد ایران شد و توسط ایران خودرو و پارس خودرو به تولید رسید. با وجود اینکه بسیاری از افراد در ابتدا از ظاهر این محصول جدید چندان راضی نبودند اما استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفت و تبدیل به یکی از خودرو‌های محبوب بازار ایران شد. شاید بتوان گفت تندر 90 نسبت به سایر خودرو‌های داخلی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ زیرا جدید‌تر از اغلب آن‌هاست و در ضمن توان رقابتی بالایی با بهترین خودرو‌های ساخت داخل در این دایره قیمت دارد.
ورود و تولید  تندر 90 در دو کارخانه رقیب همانطور که از ابتدا هم پیش بینی میشد حاشیه های مبنی بر کیفیت بهتر و کمتر داشت و هر خودروساز یعی داشت تا خودروی خود را به نوعی بهتر از رقیب بخواند و بازار را بیشتر سمت خود بکشاند ،این کلنجار تصاحب بازار البته برای پارس خودروی که تنوع محصول کمتری داشت راحت تر به نظر میرسید تا ایران خودروی که سبز محصولاتش بسیار متنوع است. 
و حالا امروز ٩سال و ٦ماه از آن روزها میگذرد و با همه کری خوانی های دو خودروساز تندر90 در دو خودروسازی همچنان تولید میشود و جزو خودروهای محبوب نیز هست خودرویی که حالا هم در ایران خودرو و هم در پارس خودرو در رنج کیفیتی متعادلی است و خریدار دیگر به دنبال ستاره های کیفی آن نیست،شاید حالا باید پرسید چرا باید تندر 90 بخریم؟ 

موتور پرقدرت و پرتوان

بدون شک یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های تندر 90 به موتور آن باز می‌گیرد، رنو بر روی این محصول یک موتور با حجم 1598 سی‌سی قرار داده است که تندر را تبدیل به محصولی نسبتا پرشتاب و هم چون اسمش چالاک می‌کند. در زمانی که برای اولین بار به عنوان راننده سوار تندر شوید، این چالاک بودن به خوبی حس شود. افزایش دور موتور در دنده‌های مختلف کششی را پدید می‌آورد که باعث می‌شود تندر بتواند در مدت 10.2 ثانیه به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت برسد. گیربکس موجود بر روی این محصول 6 دنده‌ای است (با احتساب دنده عقب) و اخیرا نسخه اتوماتیک آن نیز عرضه شده که از 5 دنده بهره می‌برد (البته قیمت آن نیز به شکل غیر قابل باوری گران‌تر از نسخه عادی‌ست). این موتور پرقدرت از 16 سوپاپ بهره می‌برد و سیستم انژکتور چند نقطه‌ای نیز یاری رسان این محصول دوست داشتنی ماست. ناگفته نماند که تندر نیز همانند اغلب خودرو‌های هم‌رده دیفرانسیل جلوست.
شاسی و بدنه قدرتمند
اگر بخواهیم از لحاظ بدنه تندر را با پراید مقایسه کنیم (که عادلانه نیست) تندر با اختلاف فاحشی پیروز رقابت خواهد بود اما اگر این محصول را رقیبی برای پارس، سمند و… بدانیم شاید رقابت کمی سخت‌تر شود؛ زیرا در این لیست محصولی وجود دارد که سمند نامیده می‌شود و بدنه بسیار مقاوم‌تری نسبت به تندر دارد اما هرگز نمی‌توان بدنه و شاسی تندر 90 را ضعیف دانست و در تصادفات عادی نهایت مقاومت را از خود نشان می‌دهد.

مصرف سوخت

در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌هایی که هر کاربری در حین خرید خودرو می‌بایست به آن توجه کند، میزان مصرف سوخت است که تندر 90 از این لحاظ شاید بهترین خودروی داخلی باشد. از آن جایی که مشاهده میزان مصرف سوخت در نسخه فول تندر (E2) امکان پذیر است (نمایش در مانیتور موجود بر روی صفحه کیلومتر شمار) شما شیفته کم مصرف بودن آن خواهید شد. تندر 90 یک باک 50 لیتری دارد که بر اساس اعلام رسمی ایران خودرو مصرف سوخت موتور نیز در داخل شهر در هر 100 کیلومتر، 9 لیتر است و این میزان در خارج شهر به 5.6 لیتر می‌ر‌سد! مصرف سوخت تندر در حالت ترکیبی (جاده و داخل شهر) نیز 6.9 لیتر است که نسبت به سایر خودرو‌های داخلی و مخصوصا رقیبان بسیار کم مصرف است.

صندوق عقب

بهتر است بگوییم اتاقچه عقب، زیرا ظرفیت صندوق عقب تندر نسبت به سایر خودرو‌های هم‌تراز بسیار بیشتر است و فضایی در حدود 510 دسی‌متر مکعب دارد. این صندوق بزرگ باعث می‌شود که در مسافرت‌ها و… بتوانید وسایل بسیاری را با خود حمل کنید و عملا مشکلی در خصوص جعبه‌های بزرگ و… نیز نداشته باشید.

استهلاک کم
یکی از مزیت‌های اصلی تندر 90 به کارایی خودرو باز می‌گردد؛ به طوری که این محصول را تبدیل به کم خرج‌ترین‌ها در شرایط کیفی نامناسب خودرو‌های داخلی می‌کند. اگر آب و دانه‌اش را سر موقع بدهید (منظورمان تعویض به موقع روغن، فیلتر‌ها و…) شاید تا چندین سال شما نیازی به تعمیرکار نداشته باشید و ماشین در هر لحظه آماده پاسخ گویی به نیاز‌های شما باشد.


کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.