شناسه خبر : 431864
تاریخ انتشار :
وقتی ژیان درایران برو و بیایی داشت
همراه با تاریخ (۳)

وقتی ژیان درایران برو و بیایی داشت

خودرونگاران- محال ممکن است که از تولیدات قدیمی خودرویی در ایران صحبت شود و نامی از ژیان به میان نیاید. خودرویی که حداقل دهه 60 نیز از آن خاطرات زیادی دارند وتا یک دهه پیش اصفهان را به عنوان شهری که بیشترین خودروی ژیان را دارد در میان مردم شناخته می شد.

به گزارش خودرونگاران، سیتروئن ژیان یکی از خودروهای کوچک است که توسط سیتروئن، از سال 1967 تا 1983 تولید می شد.ژیان خودروی کوچکی بود که متناسب با ترددهای درون شهری و برای تامین نیاز یک خانواده کم جمعیت با حداقل قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود. محبوبیت زیاد این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود.

تولید این خودرو در ایران از اواخر دهه 1340 در شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) آغاز و برای سال ها در یک مدل و به صورت سواری هاچ بک تولید می شد اما پس از سال 1353 بر تنوع مدل ژیان های تولیدی افزوده شده و مدل وانت این خودرو با نام "ژیان مهاری" و "ژیان پیکاپ" (وانت اتاق دار) تولید شد.

این خودرو به نوعی رقیب "پیکان" تولیدی در شرکت ایران خودرو بود. البته ژیان کوچک تر از پیکان بوده و به دلیل حجم موتور پایین تر، قیمت کمتری نیز نسبت به پیکان داشت. در اوایل تولید این خودروها در ایران، پیکان به قیمت حدود 17 هزار تومان و ژیان به قیمت حدود 12 هزار تومان به فروش می رسید.

پایین بودن حجم (قدرت) موتور ژیان موجب شده بود که این خودرو از توان لازم برای حرکت در خیابان های سربالایی برخوردار نباشد به همین دلیل خانواده هایی که از وضع مالی مناسب تری برخوردار بودند پیکان را به ژیان ترجیح می دانند به ویژه آنکه ژیان چندان مناسب تردد در جاده های بین شهری نبود.

 یکی از ویژگی های مثبت ژیان، سیستم تعلیق منحصر به فرد این خودرو در مقایسه با تکنولوژی روز آن زمان بود. سیستم تعلیق این خودرو بصورت دو استوانه است که در زیر خودرو قرار دارد. در واقع این دو استوانه حکم نوعی کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانه ها به یکی از چرخ ها متصل می شود.

بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق، سواری ژیان در موانع و دست اندازها تا حد زیادی نرم و راحت بود و از تکانه های شدید خودرو در جاده های ناهموار خبری نبود. ویژگی منحصر به فردی که البته در پیکان تولیدی آن زمان وجود نداشت.

با وجود مزایای ژیان تولید این خودرو پس از سال 1357 به تدریج متوقف شد به گونه ای که شرکت سایپا رنو 5 را جایگزین این خودرو کرد. پس از آن نیز پراید جایگزین رنو 5 شد.

یکی از نکات جالب درمورد این خودرو صادرات ژیان به امارات در دهه‌ ۵۰ بود که از طریق گمرک خرمشهر خودروهای ژیان به ابوظبی صادر می شدند .


کلید واژگان
اخبار مرتبط
بیوک آمریکایی همیشه در صدر
همراه با تاریخ (7)
بیوک آمریکایی همیشه در صدر
خودرونگاران- شرکت بیوک ، قدیمی‌ترین خودروساز آمریکایی است، که از سال 1899 تا کنون کماکان در حال تولید و فعالیت در صنعت خودروسازی است و تاکنون ...

آریا خودرو  فراموش شده ایرانی
همراه با تاریخ (2)
آریا خودرو فراموش شده ایرانی
خودرونگاران-این روزها به قدری تغییر وتنوع خودروهای موجود درخیابانهای کشور زیاد است، که حتی برخی از شهروندان برخی از برندهای خودرویی تردد کننده را نمی ...

پونتیانک دکتر مصدق محصور در چهار دیواری
همراه با تاریخ (1)
پونتیانک دکتر مصدق محصور در چهار دیواری
خودرونگاران- هر چند که هر روز خودروهای جدیدی وارد بازار میشوند اما هنوز هم خودروهای قدیمی دارای اهمیت هستند،اهمیتی که هم بخاطر نوع خودرو تولیدی و به ...

اتومبیل دکتر مصدق به باغ موزه قصر می‌آید
اتومبیل دکتر مصدق به باغ موزه قصر می‌آید
نمایشگاه اتومبیل و موتورسیکلت های کلاسیک دهه‌های ۳۰ و ۴۰ میلادی همراه با اتومبیل رجال سیاسی تاریخ معاصر به باغ موزه قصر می‌آیند.

نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.