از بریدن حاشیه دار درختان تا تشکیل اداره!
تکلیف نامعلوم خودروسازان در مسئولیت های اجتماعی
خودرونگاران-بعضی کارها شاید معمولی باشند اما وقتی از سوی برخی آدم ها یا مجموعه های خاص صورت گیرند، جالب می شوند. تصور کنید هیزم شکنی را که هر روز صبح قبل از رفتن به جنگل برای چوب بری، پشت خانه اش یک نهال بکارد. یا تصور کنید یک شکارچی را که در مسیر رفتن به دشت، برای حیوانات غذا بریزد. حال در نظر بگیرید خودروسازان ایرانی را که به حق یا ناحق، متهمان ردیف اول برخی آسیب های اجتماعی، به ویژه آلودگی هوا هستند. کدام کار آنان خاص و جالب می شود؟
به گزارش خودرونگاران، مروری بر آنچه که خودروسازان ایرانی باید انجام بدهند یا اینکه انجام داده اند، نشان می دهد آنان در حوزه مسئولیت های اجتماعی رفتار و رویکردی چندگانه داشته اند، آنطور که نمی شود رای قاطع صادر کرد.
خودروسازان ایرانی درعرصه مسئولیت های اجتماعی تقریبا همه کار کرده اند!! آنها یک روز در ساختار سازمانی خود اداره مسئولیت های اجتماعی ایجاد می کنند و در همایش های سالانه دیپلم افتخار می گیرند، اما یک روز هم هست که با قطع درختان، حاشیه هایی ایجاد می کنند، بدتر از تولید خودروهای آلاینده!
یک روز خبر می رسد که بیش از هزار کیلومتر دورتر از پایتخت و در نزدیکی مرزهای شرقی، از ایثارگری معلم فداکار سیستان و بلوچستانی تقدیر می کنند، و یک شب نام و شعارشان از زبان عادل فردوسی پور شنیده می شود بعنوان اسپانسر مسابقه پیش بینی نتایج لیگ برتر.
در همین گیر و دار البته تامین کننده خودروهای جایزه برای برنامه مشارکتی پلیس راهنمایی رانندگی و صدا و سیما هم می شوند. خودرویی که در پخش زنده تلویزیونی و در پیش چشم بینندگان، درب هایش با دو سوئیچ متفاوت باز شد تا هم مجری برای راست و ریست کردن این فاجعه به دردسر بیفتد و هم تابناک بهانه پیدا کند و تیتر بزند: «پخش زنده از بی کیفیتی محصولات ...»!
با این اوصاف می توان گفت که خودروسازان علاوه برآنکه در عرصه تولید و کیفیت به دنبال رسیدن به استانداردهای بالاتری هستند، باید به دنبال یافتن استانداردهایی برای مسئولیت های اجتماعی خود باشند. به بیان ساده تر بهتر است آنها بیان کنند که چه تعریفی از مسئولیت های اجتماعی دارند؟ چرا بسیاری از مردم، هر زمان که اخباری از اقدامات مسئولانه خودروسازان در حوزه های فرهنگی و اجتماعی می شنود، چندش گونه می گویند: «بجای این کارها بروید خودروهایتان را درست تولید کنید!»
البته که مردم نیز باید دیدگاهی آگاهانه تر نسبت به اقدامات صنعتگران در حوزه مسئولیت های اجتماعی داشته باشند اما به نظر می رسد، آفت نگاه همیشه منفی به خودروسازان در عرصه مسئولیت های اجتماعی نیز گریبان آنان را گرفته و هر چقدر هم که در این حوزه عملکرد خوبی داشته باشند، ذهیت منفی شکل گرفته در افکار عمومی اجازه نمی دهد مردم به این اقدامات یک «ایولا»ی جانانه بگویند.
خودروسازان محترم، لطفا برای غده سرطانیِ «ذهنیت منفی افکار عمومی» چاره ای بیندیشید، چرا که عضوهای دیگر را درگیر خود کرده و این خطرناک ترین مرحله از سرطان است. مرحله ای کشنده!