شناسه خبر : 431985
تاریخ انتشار :
جاده های نا ایمن قاتلان خاموش

جاده های نا ایمن قاتلان خاموش

خودرونگاران-آمارهای تلفات جاده ای در دنیا ،آمارهای رکورد دار و البته تاسف باری هستندموضوعی که حتی موجب شده تا شرکهای خودروسازی افزایش ایمنی خودروها را در دستور کار جدی خود قرار دهد.

به گزارش خودرونگاران ، همیشه سه عامل راننده ،خودرو و جاده بعنوان اصلی ترین عوامل دخیل در بروز تصادف و تلفات جاده ای معرفی میشوند که این عوامل نیز به تنهایی جای بحث و موشکافی دارند یکی از آمارهای جهانی تاکید می کند که در هر 30 ثانیه یک نفر در جاده‌های سراسر جهان جان می‌بازد.
و در هر 30 ثانیه علاوه بر جان باختن یک نفر حداقل 20 نفر نیز زخمی می‌شوند. طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، عابران پیاده و راننده‌ها در جاده‌های کشورهای فقیر بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. حدود 752 نفر عابر پیاده و 786 راننده و سرنشین روزانه در تصادفات جاده‌ای سراسر جهان چشم از جهان فرومی‌بندند.
در عین حال کشورهای کمتر توسعه یافته تلفات جاده‌ای بالاتری دارند که بخش اعظم این تلفات به خاطر زیرساخت‌های ضعیف، استانداردهای ایمنی پایین برای خودروها و قوانین رانندگی ناکافی می‌باشد. ارزان‌ترین خودروهای فروخته شده در کشورهای جهان اول نیز بسیار ایمن‌تر از خودروهایی هستند که در کشورهای درحال‌توسعه فروخته می‌شوند زیرا استانداردهای ایمنی کشورهای مترقی بسیار بالاست.


آمارها نشان می دهد در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته می‌شوند، در حالی که ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ تن کشته می شوند.

اگر میانگین ۲۳ تا ۲۷ هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال را همراه با میانگین ۲۵۰ هزار زخمی این حوادث در نظر بگیریم، گویی هر سال در ایران یک زلزله بزرگ با این مقدار کشته و زخمی اتفاق می‌افتد. هم‌چنین تعداد تلفات جاده‌ای کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری ‌می‌کند.

در ۷ ماهه اول سال ۹۲ روزانه حدود ۵۴ نفر در ایران بر اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی در ۷ ماهه اول ۹۲ در حدود ۱۱ هزار نفر بر اثر حوادث جاده‌ای فوت و ۲۰۴ هزار و ۷۴۱ نفر مصدوم شده‌اند.

وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور ما باعث شده بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان کند. بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران، کشور ما از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده و از این جهت، تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقا است که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد.

در مقایسه با برخی از کشورهای آسیایی می‌توان گفت میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است.

بر اساس آمارهای موجود، خودروهای سبک و سنگین در ایران تا ۱۰۰ برابر بیش‌تر از برخی کشورهای دنیا با یکدیگر برخورد می‌کنند. به عنوان مثال در انگلستان با وجود اینکه تا سه برابر بیشتر از ایران خودرو وجود دارد، میزان بروز تصادفات تا ۳۲ برابر کمتر است. یعنی می‌توان گفت به نسبت خودروهای موجود در ایران، حدود ۱۰۰ برابر بیش‌تر از انگلستان تصادفات رانندگی رخ می‌دهد.

بر اساس این گزارش حوادث رانندگی علاوه بر زیان‌های بسیار اجتماعی، ضررهای اقتصادی بی‌شماری نیز دارد. طبق آمارها روزانه ۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات را متحمل می‌شویم. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد کرده است، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مورد نظر در سال ۱۳۹۰ در حدود ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان است.

به این اعداد و ارقام اضافه کنیم؛ هزینه درمانی سالانه ۱۱ هزار میلیارد ریالی افرادی که بر اثر تصادف مصدوم شده‌اند و هزینه ۱۸۰ میلیون تومانی هر فرد کشته شده در تصادفات و هزینه ۲۸۰ میلیون تومانی هر معلول بر اثر تصادف‌های جاده‌ای. بر همین اساس اگر بخواهیم هزینه حوادث رانندگی در سال ۱۳۹۰ را تخمین بزنیم نزدیک به ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان می‌شود.

اگر بخواهیم به نوعی برای روشن شدن ابعاد موضوع این هزینه را با دیگر هزینه‌های ساخت و ساز در کشور مقایسه کنیم، باید گفت با این پول می‌توان ۷۸ مدرسه ساخت که در مجموع ۱۰۰۹ کلاس درس دارند. همچنین با این پول می‌توان به بیش از ۸۰۰ هزار زوج جوان تسهیلات ازدواج دریافت میکنند .
بر اساس آمار و بررسی میزان عوامل تاثیرگذار در تصادف‌های کشور، ۵۲ درصد انسان،۳۰ درصد مشکلات جاده‌ای و ۱۳ درصد نقص فنی خودروها در تصادفات رانندگی نقش دارند.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده توسط کارشناسان اداره راهور پلیس راهنمایی و رانندگی در سال ۹۳ نزدیک به ۱۵۶ هزار تصادف در جاده‌های کشور ثبت شده که ۵۴ هزار مورد تصادف که نزدیک به یک سوم کل تصادفات را تشکیل می‌دهد مربوط به عوامل ناشی از مشکلات مربوط به جاده‌ها بوده است.

در این میان حدود ۸۱ هزار تصادف که نزدیک به نیمی از کل تصادفات جاده‌ای سال ۹۳ را شامل می‌شود ناشی از اشتباهات انسانی بوده است.

کارشناسان معتقدند که وضعیت هندسی جاده‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل تصادفات جاده‌ای است و رسیدگی به این موضوع خارج از کنترل پلیس و در حوزه اختیارات و فعالیت‌های وزارت راه است.
در این لیست 10 کشور ایمن برای رانندگی را بر پایه‌ی گزارش سازمان بهداشت جهانی معرفی کرده‌ایم.

 10-نروژ
نروژ با نرخ 3.8 مرگ به ازای 100 هزار نفر در رتبه‌ی دهم این لیست قرار دارد. مطابق تخمین‌های سازمان جهانی بهداشت در سال 2015 در کل 192 نفر در راه‌های نروژ فوت کرده‌اند. WHO به قوانین ناکافی درباره‌ی کلاه ایمنی نیز اشاره کرده است.

   9-اسپانیا

با آمار 3.7 مرگ برای 100 هزار نفر اسپانیا رتبه‌ی نهم را دارد. WHO تخمین می‌زند در سال 2015 تعداد 1730 نفر در سوانح جاده‌ای اسپانیا از بین رفته‌اند. مطابقه این نوشته قوانین مربوط به رانندگی در حالت مستی در اسپانیا کافی نیستند.

   8-سنگاپور

نرخ مرگ برای 100 هزار نفر در سنگاپور 3.6 بوده است. در سال 2015 تعداد 197 نفر در جاده‌های این کشور جان باخته‌اند. WHO اظهار می دارد که قوانین مربوط به رانندگی در حالت مستی، سرعت و صندلی کودک کافی نیست.

  7- مالدیو/دانمارک

در جایگاه هفتم ایمن‌ترین جاده‌های کشورها برای رانندگی، نام دو کشور مالدیو و دانمارک با نرخ 3.5 کشته به ازای هر 100 هزار جمعیت قرار می‌گیرد. تلفات جاده‌ای دانمارک در سال 2015 تنها 196نفر بوده است.

   6-هلند
با میزان 3.4 مرگ برای 100 هزار نفر هلند در رتبه‌ی پنجم قرار دارد. در سال 2015 تعداد 574 نفر در تصادفات جاده‌ای این کشور چشم از جهان فروبسته‌اند.

  5- سوئیس
نرخ مرگ برای 100 هزار نفر در سوئیس 3.3 و تعداد کل کشته‌های جاده‌ای این کشور 269 نفر بوده است.

   4-سان مارینو
ایالت کوچک سان مارینو که در ایتالیا واقع شده تنها 3.2 مرگ به ازای 100 هزار نفر را داشته است. تنها یک مورد فوت در سوانح جاده‌ای سال 2015 گزارش شده است.

   3-انگلستان/کریباتی
رده‌ی سوم ایمن‌تر جاده‌های جهان به دو کشور می‌رسد. کشور قابل‌توجه‌تر انگلستان با نرخ مرگ 2.9 به ازای 100 هزار نفر است. در سال 2015 تعداد 1827 فوتی در جاده‌های این کشور گزارش شده است؛ اما جزیره‌ی کریباتی نیز همان نرخ مرگ 2.9 را داشته اما تنها 3 نفر کشته در جاده‌های این کشور ثبت شده است.

  2- سوئد
سوئد دومین کشوری است که امن‌ترین جاده‌های دنیا را با نرخ مرگ 2.8 به ازای 100 هزار نفر دارد. در سال گذشته تنها 272 نفر در جاده‌های این کشور کشته شده‌اند. طبق گفته‌های سازمان جهانی بهداشت این میزان کشته به خاطر قوانین سخت‌گیرانه رانندگی در حالت مستی و استانداردهای بالای ایمنی خودروهاست.

   1-میکرونزی
ایالات فدرال میکرونزی کشوری در اقیانوس آرام بوده و با نرخ کشته‌ی 1.9 نفر به ازای 100 هزار نفر ایمن‌ترین جاده‌های جهان را دارد. در سال 2015 تنها 2 نفر در جاده‌های این کشور کشته شده‌اند. البته نسبت تعداد خودرو به جمعیت نیز در این کشور بسیار پایین است.

برای درک بهتر تفاوت‌های استانداردهای ایمنی خودروها می‌توان تست‌های صورت گرفته در ایالات متحده و مکزیک را مثال زد. در مکزیک استانداردهای بالایی برای ایمنی خودروها وجود نداشته و اکثر خودروهایی که در آمریکا و اروپا باید با حداکثر تجهیزات ایمنی عرضه شوند در مکزیک فاقد این تجهیزات هستند.

 


نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.