به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، چندی پیش دکتر حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نطقی خواستار حذف بندی از برنامه ششم توسعه و یا ارجاع آن به کمیسیون تخصصی برای بررسی کارشناسی مجدد شد که این بند در خصوص گازسوز کردن خودروهای دیزلی بود، پیشنهاد گرمابی در این زمینه مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت و تصویب شد.
او به مناسبت روز هوای پاک و اهمیت این موضوع اظهار کرد: بندی در برنامه ششم توسعه آمده بود که 40درصد کامیونها و اتوبوسها در پنج سال آینده گازسوز شوند، در وهله اول جالب به نظر میرسد در حالی که تکنولوژی گازسوز کردن 2 یا 3 دهه است که منسوخ شده و دیگر در دنیا از آن استفاده نمی شود، به خصوص برای کامیونها و اتوبوسها که مخازن گاز آنها بسیار بزرگ میشود، خطرات زیادی از لحاظ انفجار دارد و در حال حاضر داخل کشور تجهیزات لازم را نیز برای ساخت و همچنین تست آنها نداریم.
وی ادامه داد: بنابراین این موضوع هم از لحاظ ایمنی خطرناک بود و هم از لحاظ مصرف انرژی گاز، راندمان را کاهش میداد و آلودگی زیست محیطی را نیز در پی داشت، علاوه بر آن هزاران میلیارد سرمایه کشور باید صرف یک تکنولوژی منسوخ میشد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با پیشنهاد خود افزود: تکنولوژی آینده دنیا به سمت خودروهای هیبریدی و الکتریکی است که البته در مورد خودروهای سواری کاملا جا افتاده و در مورد اتوبوسها و کامیونها چون باید بزرگتر باشند این توسعه دیرتر انجام شده است.
گرمابی گفت: هم اکنون کشورهای توسعه یافته به دنبال این هستند که فاصله بین دو شارژ باتری را افزایش دهند که خودرو بتواند مسافت بیشتری را بدون شارژ کردن طی کند، بنابراین توانستیم جلو هدر رفت هزاران میلیارد تومان سرمایهای که میخواست طی سالهای آینده صرف گاز سوز کردن شود، بگیریم.
وی با بیان این که در زمینه تکنولوژی الکتریکی برای خودرو بسیار عقب هستیم، تصریح کرد: متاسفانه به دلایل مختلف، چند دهه فعالیت مناسبی در این زمینه نداشتیم، ما 35 سال پیش شاید با کُره از لحاظ خودرو هم سطح بودیم اما در حال حاضر بسیار عقب هستیم.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با فاصلهای که کشور ما با این تکنولوژی دارد، عنوان کرد: به هر حال نیاز به تلاش و سرمایهگذاری بیشتر به خصوص همکاری مشترک با کشورهای توسعه یافته با شرط انتقال تکنولوژی هستیم که بتوانیم ابتدا صنعت خودرو را مقداری با کشورهای توسعه یافته هم رده کنیم و در ضمنِ مشارکتی که با آنها داریم اگر درست و هوشمندانه عمل کنیم، میتوانیم در طی قراردادهای آینده خود به سمت تکنولوژی خودروهای الکتریکی نیز پیش برویم و مجبوریم به عبارتی از راههای میان بر استفاده کنیم تا این فاصله عقب افتاده را جبران نماییم.
وی با اشاره به مناسبت امروز که روز هوای پاک نامگذاری شده، گفت: خوشبختانه مسئولان بیدار شدند اگرچه دیر است، ما در شهرهای بزرگ آلودگیهای زیادی داریم به خصوص موتور سیکلتها چندین برابر خودرو مدرن امروز آلودگی ایجاد میکنند و از سویی نمیشود از قشر کم درآمد این وسیله را گرفت، اما باید به این سمت رفت که هم در زمینه خودرو و هم موتور سیکلت استانداردهای روز دنیا را اعمال کنیم و در نهایت ایدهآل این است که به سمت وسایل نقلیه الکتریکی پیش برویم که هدف آینده کشورهای توسعه یافته نیز در این زمینه است.
گرمابی افزود: در آینده هم پیگیری خواهیم کرد که کار در این زمینه را آغاز کنیم چرا که تنها راه ما برای جلوگیری از آلوده شدن بیشتر شهرهای بزرگ است که اگر دیر بجنبیم این آلودگیها برای شهرهای کوچکتری مانند نیشابور نیز اتفاق خواهد افتاد.