شناسه خبر : 582815
تاریخ انتشار :
حق توقف کامیون‌ها تعیین تکلیف شد
پس از ابطال مصوبه ۱۶۵ شورای‌عالی ترابری؛

حق توقف کامیون‌ها تعیین تکلیف شد

پس از ابطال مصوبه 165 شورای‌عالی ترابری توسط دیوان عدالت اداری، سرانجام مدیرکل دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شیوه تعیین حق توقف ناوگان حمل کالا را ابلاغ کرد.

به گزارش خودرونگاران، پس از اینکه 25 فروردین‌ماه امسال،‌ دیوان عدالت اداری بر ابطال مصوبه 165 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور که اختیار شورای عالی هماهنگی ترابری کشور را در تعیین حق توقف کامیون‌ها در بخش بین‌المللی و داخلی به دو تشکل خاص واگذار کرده بود، دفتر حقوقی سازمان راهداری  و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با انتشار دستور العملی جدید، حق توقف ناوگان حمل کالا را تعیین تکلیف کرد.

به این ترتیب،‌ حسین پارسایی،‌ مدیرکل دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای متن بند 2 مصوبه 165 جلسه شورای‌عالی هماهنگی ترابری را درباره ضوابط حق توقف وسایل نقلیه باربری جاده‌ای در خطوط بین‌المللی و داخلی اعلام کرد.

شرکت، صاحب کالا و راننده توافق کنند

در نامه مدیرکل دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بند «الف» گفته شده است که شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی کالا موظفند،‌ قبل از حمل کالا، وضعیت حق توقف وسیله حمل را در قرارداد کتبی با صاحبان کالا و رانندگان تحت پوشش مشخص و معین کنند. البته در صورت عدم وجود قرارداد کتبی، تعیین میزان حق توقف بر مبنای تعرفه‌ای خواهد بود که توسط انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بینالمللی ایران با همکاری انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی استانی به‌صورت سالانه تعیین و اعلام می‌شود.

همچنین گفته شده است که ماده 15 از مصوبه جلسه 154 شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور درباره شرایط عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای داخلی کالا در ارتباط با حق توقف وسایل نقلیه باربری به صورت ذیل اصلاح و تبصره‌های مواد 16 و 17 مصوبه یادشده نیز حذف می‌شود.

بر اساس ماده 15 در آن نامه، مبنای پرداخت حق توقف وسیله نقلیه باربری، توافق طرفین (شرکت‌ حمل‌ونقل و راننده) است و شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی کالا موظفند قبل از حمل کالا وضعیت حق توقف وسیله حمل را طی توافق با یکدیگر در بارنامه معین و مشخص کنند.

همچنین تبصره ذیل بند 16  مصوبه 154 شورای عالی هماهنگی ترابری به این شرح است که میزان حق توقف بارگیری توسط کمیسیون فرعی شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور تعیین و توسط دبیر شورای‌عالی ابلاغ می‌شود.

علاوه بر آن، در تبصره 1 یل بند 17 مصوبه 154 شورای عالی هماهنگی ترابری آمده است که میزان حق توقف تخلیه توسط کمیسیون فرعی شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور تعیین و توسط دبیر شورای‌عالی ابلاغ می‌شود.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.