شناسه خبر : 615617
تاریخ انتشار :
یورش خودروسازان چینی به بازار آفریقا

یورش خودروسازان چینی به بازار آفریقا

خودرونگاران - خودروسازان چینی با تمرکز بر خودروهای برقی و هیبریدی، در تلاشند تا از پتانسیل استفاده نشده بازار آفریقا بهره ببرند؛ چرا که محدودیت‌ها بر صادرات به آمریکا و اروپا، آنها را به سوی بازارهای جدید سوق داده است. اگرچه آفریقا بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد، اما درآمد پایین و عوارض گمرکی بالا مدت‌‌هاست که تلاش تولیدکنندگان برای فروش بیشتر خودرو در این قاره را با مشکل مواجه کرده است. در همین حال، در دسترس نبودن برق مطمئن و کمبود زیرساخت‌‌های شارژ، مانع از استقبال از خودروهای برقی شده است.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از دنیای اقتصاد، اما شرکت‌هایی مانند بی‌‌وای‌‌دی، چری اتو و گریت وال موتور قصد دارند با بهره‌‌گیری از قیمت‌های پایین، در جایی که دیگران با مشکل مواجه شده‌‌اند، پیشرفت کنند و از گسترش فعالیت در آفریقای جنوبی به عنوان پله‌‌ای برای یک استراتژی قاره‌‌ای استفاده کنند.

بر اساس گزارشی از رویترز، تونی لیو، مدیرعامل چری آفریقای جنوبی، با معرفی این کشور به عنوان «دروازه ورود به قاره آفریقا» گفت: «آفریقای جنوبی را به عنوان بازاری بسیار مهم برای گسترش جهانی خود می‌‌دانیم.» نزدیک به نیمی از 14 برند خودروی چینی فعال در آفریقای جنوبی، سال گذشته فعالیت خود را آغاز کردند. برندهای بیشتری از جمله دانگ‌‌فنگ، لیپ‌‌موتور، دایون و چانگان نیز به زودی وارد این بازار خواهند شد.

همان‌طور که بازیگران جدید وارد بازار می‌‌شوند، شرکت‌های قدیمی‌‌تر نیز به دنبال تولید محلی خودرو هستند. این امر به آنها امکان می‌دهد تا از برنامه‌‌های تشویقی دولت که تخفیف‌‌هایی را برای خودروهای تولید داخل ارائه می‌دهد، بهره‌‌مند شوند.

لیو، مدیرعامل چری آفریقای جنوبی، می‌‌گوید که چری در حال بررسی مشارکت یا ساخت کارخانه برای تولید خودرو برای بازار آفریقای جنوبی و صادرات به سایر نقاط قاره و احتمالا اروپاست. هانس گریلینگ، مدیر برند مستقل پریمیوم چری، یعنی اومودا و جائکو، نیز به رویترز گفت که این برند در حال انجام مطالعات امکان‌‌سنجی برای مونتاژ محلی است.

کنراد گروئنوالد، مدیر عملیاتی شرکت گریت وال موتور، که از نظر فروش بزرگ‌ترین خودروساز چینی در آفریقای جنوبی است، در گفت‌‌وگو با رویترز گفت: تاکنون، بومی‌‌سازی تولید قطعات برای این شرکت منطقی به نظر نمی‌‌رسید، چرا که واردات از چین هزینه کمتری داشت. با این حال، شرایط در حال تغییر است و اکنون گزینه‌‌هایی مانند برون‌‌سپاری به تولیدکنندگان محلی یا راه‌‌اندازی کارخانه‌‌ای برای مونتاژ نیمه‌‌کامل که در آن کیت‌‌های مونتاژشده به خودروهای کامل تبدیل می‌‌شوند در دست بررسی قرار دارد. وی افزود: «فکر می‌‌کنم اکنون به مقیاسی اقتصادی رسیده‌‌ایم که لازم است در دوازده ماه آینده مطالعات امکان‌‌سنجی را مجددا بررسی کنیم.»

بر اساس این گزارش، ‌‌ خودروسازان چینی، که در حال چرخش سریع به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی هستند، با موانع فزاینده‌‌ای در ایالات متحده و اروپا روبه‌‌رو هستند. رشد فروش خودروهای برقی جدید در بسیاری از بازارهای ثروتمند کندتر از حد انتظار بوده است. همچنین، عوارض سنگین اتحادیه اروپا بر واردات خودروهای برقی ساخت چین و تعرفه‌‌های 100 درصدی در ایالات متحده، مزیت رقابتی اصلی آنها یعنی قیمت را از بین برده است. تلاش برای ورود به بازارهای بزرگ نوظهور مانند هند و برزیل نیز پیچیده بوده است.
پتانسیل بزرگ آفریقا

با وجود اینکه بازار آفریقا هنوز نسبتا کوچک است، کارشناسان به پتانسیل عظیم آن برای رشد اشاره می‌کنند. آفریقای جنوبی، که بازار آن مدت‌‌ها تحت سلطه شرکت‌هایی مانند فولکس‌‌واگن و تویوتا بوده است، سال گذشته حدود 600‌هزار خودرو تولید کرد. دولت بر این باور است که اگر مشوق‌‌های مناسبی ارائه شود، تولید خودرو در این کشور می‌تواند تا سال 2035 به 1.5 میلیون دستگاه در سال برسد. رئیس پیشین انجمن تولیدکنندگان خودروی آفریقا نیز پیش‌تر تخمین زده بود که بازار کشورهای جنوب صحرای آفریقا ظرفیت فروش سالانه 3 تا 4 میلیون خودروی نو را دارد. اکنون شرکت‌های چینی آماده‌‌اند تا این ظرفیت بالقوه را ارزیابی و از آن بهره‌‌برداری کنند.

چری در حال عرضه هشت خودروی هیبریدی، شامل پنج مدل هیبریدی پلاگین با برد گسترده و سه مدل هیبریدی معمولی در آفریقای جنوبی است. این شرکت همچنین دو کراس‌‌اوور کوچک را معرفی خواهد کرد و یک وانت پیکاپ نیز قرار است سال آینده به بازار عرضه شود. لیو، مدیرعامل چری آفریقای جنوبی، گفته است که این شرکت قصد دارد خط تولید خودروهای برقی «آی‌‌کار» و یک برند دیگر به نام «لپاس» را در آینده نزدیک به آفریقای جنوبی بیاورد.

بی‌‌وای‌‌دی، بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی و هیبریدی پلاگین چین، در سال 2023 وارد بازار آفریقای جنوبی شد. این شرکت اخیرا با افزودن وانت پیکاپ هیبریدی پلاگین شارک، کراس‌‌اوور هیبریدی پلاگین سی‌‌لاین 6 و مدل شاسی‌‌بلند تمام‌‌برقی سی‌‌لاین 7، ظرفیت خط تولید خود را در آفریقای جنوبی دو برابر کرده است. پیش از این، محصولات بی‌‌وای‌‌دی در این کشور تنها شامل مدل‌‌های تمام‌‌برقی بود.

مدیران اجرایی خودرو که با رویترز مصاحبه کردند، خودروهای هیبریدی پلاگین را برای استراتژی خود در آفریقا حیاتی می‌‌دانند. گریلینگ از اومودا و جائکو گفت: «خودروهای برقی باتری‌‌محور واقعا در آفریقای جنوبی موفق نبوده‌‌اند. ما مسیر تمرکز بیشتر بر هیبریدهای سنتی یا هیبریدهای پلاگین را در پیش گرفته‌‌ایم.»

فروش خودروهای «انرژی نو» (شامل هیبریدهای سنتی و پلاگین به همراه خودروهای برقی) در آفریقای جنوبی از سال 2023 تا سال گذشته بیش از دو برابر شد و 3‌درصد از کل فروش خودروهای جدید را به خود اختصاص داد. با وجود اینکه تعداد این خودروها هنوز کم است (حدود 15‌هزار دستگاه که عمدتا هیبریدهای سنتی هستند)، شرکت‌های چینی از این روند دلگرم شده‌‌اند. لیو از چری گفت: «بر اساس تجربه ما در چین، زمانی که سهم بازار خودروهای انرژی نو به حدود 10‌درصد برسد، تقاضا شروع به انفجار خواهد کرد.»

خودروسازان چینی در آفریقا با تردید مصرف‌کنندگان نسبت به کیفیت خودروهایشان، دسترسی به قطعات یدکی و ارزش فروش مجدد که هنوز به ‌‌طور کامل ثابت نشده روبه‌‌رو هستند. با این حال، آنها روی قیمت رقابتی و فناوری پیشرفته حساب کرده‌‌اند تا بتوانند خود را از برندهای سنتی بازار آفریقا متمایز کنند. تمرکز آنها بیشتر بر عرضه خودروهای هیبریدی پلاگین و برقی با قیمت پایه‌‌ای کمتر از 400‌هزار راند (حدود 22‌هزار و 500 دلار) است. گرگ کرس از شرکت مشاوره‌‌ای اکسنچر می‌‌گوید: «تا زمانی که این خودروها از نظر قیمت اولیه مقرون‌‌به‌‌صرفه باقی بمانند، می‌توانند از برندهای قدیمی با مشخصات مشابه پیشی بگیرند.»

اومودا و جائکو، که در سال 2023 وارد بازار آفریقا شدند و اکنون 52 نمایندگی در کشورهای آفریقای جنوبی، نامیبیا، اسواتینی و بوتسوانا دارند، امیدوارند طی 18 ماه آینده فروش خود را سه برابر کرده و به بازارهایی مانند زامبیا و تانزانیا نیز وارد شوند. شرکت بی‌‌وای‌‌دی هم برنامه دارد شبکه نمایندگی‌های خود را در شرق، جنوب و غرب آفریقا گسترش دهد و برای نخستین بار وارد بازار تانزانیا شود.


کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.