به گزارش خودرونگاران به نقل از ایرنا، مسعود کرباسیان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این خودروهای تولید کره جنوبی با وجود ثبت سفارش، به دلیل ممنوعیت ورود، وارد کشور نشدند.
واردات خودروی آمریکایی شورلت که تا هفته گذشته در فهرست خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال 1395 بود، چهارشنبه گذشته (15اردیبهشت) از سامانه مدیریت ثبت سفارشات واردات حذف شد.
ولی الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه و تجارت پیش از این در گفت و گویی، با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ خودروی آمریکایی به کشور وارد نشده است، گفت: اسفندماه پارسال توسط کشور ثالث اقدام به کسب مجوز برای ثبت سفارش خودروی آمریکایی شورولت شده بود؛ اما تاکنون اقدامی برای واردات این خودروها انجام نشده است.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو نیز در این ارتباط گفت: سایت کمپانی جنرال موتورز (بعنوان کمپانی مادر شرکت شورولت) بطور رسمی اعلام کرده است شرکت شورولت به پنج کشور از جمله ایران سرویس و خدمات نخواهد داد.
«میثم رضایی» وجود نمایندگی واردات شورولت را در ایران رد کرد و گفت: در سایت رسمی شرکت شورولت، به طور رسمی نوشته شده که به پنج کشور سرویس نخواهد داد که نخستین کشور، ایران است.
شورولت یکی از گرانترین و پرهزینه ترین خودروهای آمریکایی است که هر دستگاه از آن بین 25 هزار دلار تا 140 هزار دلار قیمت دارد و به نوعی از خودروهای لوکس محسوب می شود؛ همچنین این خودرو برای مصرف کننده هزینه های زیادی دارد.
** دستگاه های ایکس ری 24 ساعته فعالند
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: مطابق بخشنامه ارسالی و ابلاغ شده به گمرکات کشور، دستگاه های ایکس ری باید 24 ساعته فعال باشند.
به گفته وی، تصاویر این دستگاه ها حتی در تهران و دفتر رئیس کل گمرک ایران نیز قابل رویت است و این عکس ها به مرزهای خروجی نیز ارسال می شوند.
کرباسیان خاطرنشان کرد: گمرک در نظر دارد با افزایش تعداد این دستگاه ها، امنیت بیشتری را در مبادی ورودی و خروجی کشور فراهم کند، اما این دستگاه ها بجز در موارد خراب شدن به هیچ وجه خاموشی نداشته و اگر چنین مساله ای گزارش شود، با خاطیان برخورد قانونی می شود.
** عمده قاچاق کشور از مرزهای آبی جنوبی
رئیس کل گمرک ایران با اشاره به پدیده قاچاق کالاها به کشور گفت: کالاهایی که ممنوعیت شرعی و قانونی ندارند، بطور عمده از دریاهای جنوب کشور وارد می شوند که وسعت و گستردگی زیادی دارد.
** اسناد معتبر گمرکی در زمان تحریم ارائه نمی شد
وی با اشاره به اعمال تحریم ها و فشارهای اقتصادی آمریکا و غرب در سال های گذشته، یادآور شد: شرایط گمرک در آن روزها به گونه ای بود که حتی اسناد معتبر نیز در قبال کالاهای وارداتی ارائه نمی شد.
به گفته این مقام مسئول، گمرک در آن زمان به انجام گواهی استاندارد، بررسی نوع کالاها، رویت گواهی مبدا، دیدن محتوای کانتینرها با دستگاه های ایکس ری و ... می پرداخت؛ این در حالی بود که همان زمان تریلرها و کامیون ها در کشورهای اروپایی با سرعت از مرزها می گذشتند.
کرباسیان خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته سازمان ملی استاندارد با انجام سرمایه گذاری مناسب، شرکت های همکار خوبی را به خدمت گرفته و کنترل و ارزیابی الکترونیکی کالاهای وارداتی از بسیاری مشکلات موجود کاسته است.