به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس از کل استانداردهای 55 گانه، 51 مورد بر عهده سازمان ملی استاندارد و 4 مورد بر عهده سازمان محیط زیست و سازمان بهینهسازی مصرف سوخت است.در این زمینه روز گذشته وحید مرندی معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در نشستی مطبوعاتی با تاکید بر به روزرسانی استاندارد خودروها عنوان کرده است که در این راستا تعداد استانداردها از ۵۱ مورد به ۸۱ مورد خواهد رسید.
وی همچنین تصریح کرده که برای تدوین و اجرای استانداردهای ۸۱ گانه برنامه زمانبندی سه ساله تهیه شده است. به گفته وی، تدوین ۱۰ استاندارد جدید خودرویی در حال اتمام است که مربوط به استانداردهای ایمنی و فنی میشوند و پس از اتمام تدوین، اجرایی خواهند شد. مرندی مقدم به این نکته نیز اشاره کرده که تدوین و اجرای باقی استانداردها نیز طی دوسال آینده انجام خواهد شد. اظهارات معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در شرایطی است که استانداردهای 51 گانه مواردی همچون ترمزگیری، نیروی کنترل فرمان وسایل نقلیه و حتی تجهیزات سرعت سنج و نصب چراغ مه شکن جلو و عقب را شامل میشود. اجرای این استانداردها با نظارت سازمان ملی استاندارد در شرایطی صورت میگیرد که چندی پیش از واردات تعدادی از خودروهای ژاپنی بهدلیل عدمنصب چراغ مه شکن جلوگیری شده بود با این حال این سازمان قصد دارد تعداد استانداردهای مورد نیاز خودروها را به 81 مورد برساند.از سوی دیگر مرندی مقدم در نشست دیروز از درخواست این سازمان مبنی بر ارسال قراردادهای خارجی جهت تطبیق با استانداردها نیز خبر داد.