به گزارش خودرونگاران به نقل از عصر ایران؛
این روزها کلاس خودروهای کراساوور اسپورت بسیار محبوب شدهاند و به شکل چرخشی از ستون ارتقاء بالا میروند تا از نسلهای اولیه خود متفاوت شوند.
تقریبا میتوان گفت خودروهای کراساوور اسپورت برای چالشهای مختلف ساخته میشوند، هندلینگ خوبی مانند یک سدان از خود ارائه دهند و فضای باری برابر و حتی بیشتر از رقبای شاسیبلند خود داشته باشند. در مواردی خاص میتوان از این خودروها به عنوان یک خودروی باری هم بهره برد. شاید در مدلهای دیگر خودرو نتوان مجموعهای از این کاراییها را با هم یافت. به همین دلیل این خودروها محبوب شده و مدلهای جدید و ارتقاء یافته آنها مورد توجه قرار میگیرند.
کیا اسپورتیج 2017 نسل چهارم این خودرو است. کیا اسپورتیج اکنون با گذشت حدود 4 سال از عمر نسل سومش و با ورود هیوندای ix 35 جدید به بازار جهان، از رقبا عقب نمانده و اخیراً نسل چهارم این مدل را به دنیا معرفی کرده است.
اما تویوتا نیز در این کلاس آرام و قرار ندارد. این برند ژاپنی که معمولا با کیفیتش شناخته میشود تا با گزینههای فراوان، با ارتقاهای جدید تلاش دارد تا مشتریانش را خشنود کند و در این کلاس با راو4 مانور میدهد.
سانتافه نیز به خوبی واقف است که برای رقابت با حریفان باید روند مشابه آنان را در پیش گیرد و به همین مناسبت شاهد نسخههای مدل 2017 این خودرو هستیم.
تغییرات در اسپورتیج 2017 زیادند. چراغهای جلو در این خودرو بزرگ و فراگیر شدهاند و جلوپنجره انحصاری کیا که نشانهی طراحیهای این برند است، در دماغه خودرو خودنمایی میکند. نسل چهارم افزایش ابعاد را در پی داشته و این بدان معناست که فضای بزرگتری برای مسافران و همچنین بارگیری در این نسل خواهیم داشت. خصوصاً که جای پای سرنشینان عقب در حدود 76 میلیمتر بزرگتر شده است و فضای بار آن نیز در پشت صندلیهای ردیف دوم از حدود 739 لیتر به حدود 869 لیتر افزایش یافته است.
اما در تویوتا همه مدلهای راو4 در سال 2016 از تجدید نظر در طراحی شامل سپر جدید و چراغهای جلوی DLRs و LED و سپر و درعقب همراه با چراغهای LED عقب و آنتن باله کوسهای و چرخهای آلیاژی 17 اینچی با طراحی جدید به صورت استاندارد سود میبرند.
در سانتافه نیز بین دو مدل معمولی و اسپرت سانتافه 2017 تفاوتهای ظاهری ظریفی به چشم میخورد. عمده این تفاوتها در چراغهای جلو و مخصوصاً عقب و شکل ستون انتهایی خودرو قابل تشخیص است.
در مدل اسپرت، جلوپنجره شامل سه نوار افقی و مدل 7 نفره شامل 5 نوار افقی میشود. چراغهای روزتاب مدل اسپورت نیز افقی و مدل 7 نفره به صورت عمودی میباشند. خروجی اگزوز در مدل اسپورت به صورت دوقلو و از یک سمت بوده در حالی که مدل پرقدرتتر 7 نفره از دو اگزوز در دو سمت بهره میگیرد.
اما در اسپورتیج دو موتور آشنا که در نسل قبلی این خودرو نیز استفاده میشدند، در این نسل وظیفهی قوای محرکه را بر دوش دارند. مدلهای نسل قبل با یک موتور 4 سیلندر خطی با 181 اسب بخار قدرت و 243 نیوتنمتر گشتاور ارائه میشدند که در این نسل با 1 اسب بخار کاهش قدرت و حدود 3 نیوتنمتر کاهش گشتاور مواجه شدهاند.
مدل دیگری از این خودرو نیز با موتور 2 لیتری توربوی معروف که 241 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور دارد، ارائه میشد که در این نسل با 19 اسببخار کاهش قدرت و حدود 12 نیوتنمتر کاهش گشتاور به میدان میآید.. هر دو موتور با یک گیربکس انحصاری 6 سرعته جفت میشوند. حالت استاندارد در هر سه تیپ، دیفرانسیل محرک جلو خواهد بود اما سیستم چهار چرخ متحرک با توزیع نیرو بهصورت 50/50 به محورهای جلو و عقب، آپشنی برای همهی تریمها خواهد بود.
اما راو4 تویوتا در آستانه سال های تبدیل بنزینیها به الکتریکیها روند دیگری را در پیش گرفته است. مولدهای قدرت این خودرو از نوع هیبریدی با پیشرانه متشکل از موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری با چرخه اتکینسون که به یک گیربکس eCVT متصل است و یک موتور الکتریکی قرار گرفته روی محور عقب معرفی شده است. به گفته تویوتا، این خودرو علاوه بر اقتصادی بودن، قویتر از سایر انواع راو4 بوده و شتاب و سرعت و مسافت پیمایشی بهتری را تقدیم میکند.
اما سانتافه در این میان موتورش را در حالات متفاوت تنظیم کرده و ارائه میدهد. امکان انتخاب حالت رانندگی در سه تنظیم اسپورت، اقتصادی و عادی است.
سانتافه همچنان در طیف وسیعی از پیشرانهها با امکان انتقال نیرو به محور جلو یا دو دیفرانسیل قابل انتخاب است. پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 185 اسب بخار، موتور 2.0 لیتری توربو با قدرت 245 اسب بخار و موتور V6 با حجم 3.3 لیتر برای نسخه 7 نفره سانتافه با قدرت 290 اسب بخار که همگی با یک گیربکس 6 سرعته خودکار جفت میشوند، نیروبخش این خودرو خواهند بود.
در فضای داخلی نیز رقابت همچنان ادامه دارد. داخل اسپورتیج 2017 از یک سیستم اطلاعات سرگرمی جدید به نام Uvo3، مجهز شده است. با توجه به تریم انتخابی سامانه اطلاعات وسرگرمی به یک صفحه نمایش لمسی 7.5 یا 8 مجهز میشود. ناوبری نیز به صورت استاندارد در مدلهای مختلف به شکل استاندارد یا گزینه ارائه میشود. در هر حالتی، با اپلیکیشنهای کارپلی اپل یا یا اتو اندروید با این خودرو هماهنگ میشوند.
در داخل کابین راو4 نیز از مواد با کیفیت بالاتر، نمایشگر 4.2 اینچی داشبورد و 7 اینچی لمسی کنسول، روکش چرمی برای فرمان و دیگر تغییرات جزئی استفاده شده است.
کرهایها نیز که در ساخت خودرو به تنوع گزینهها معروف هستند، مجموعهای از تجهیزات بهروز شده شامل سیستم سرگرمی با گزینههای بیشتر و نمایشگر 5 اینچی در مدل پایه یا 7 تا 8 اینچی همراه با سیستم آندروید را در کابین سانتافه قرار دادهاند. تریم داخلی در دو نوع با تزئینات کرومی یا تیره رنگ قابل انتخاب است. یک لیست طولانی از تجهیزات به صورت استاندارد برای مدل پایه نیز خوشآمدگوی شما خواهد بود. این لیست مواردی چون دوربین دید عقب، سیستم خودکار روشنایی چراغها، ورود بدون کلید، آینههای الکتریکی با گرمکن و نشانگر نقاط کور، کنترلهای سیستم صوتی روی فرمان، کروز و هندزفری بلوتوث را شامل میشود.
با این تفاسیر باید گفت که هر کدام از این کراساوورها سهم ویژهای از بازار را برعهده دارند که رقابشان با یکدیگر را سختتر میکند. در کنار گزینههایی که هر روز پررنگتر و زیادتر میشوند و با توجه به هزینههای مصرفی انتخاب خودروها هر روز سختتر و حفظ مشتریان از سوی خودروسازان دشوارتر میشود.