شناسه خبر : 432691
تاریخ انتشار :
در سرما چطور موتور خودرو را گرم کنیم؟

در سرما چطور موتور خودرو را گرم کنیم؟

خودرونگاران- با سرد شدن هوا و بارش برف یکی از سوالات همیشگی این است که موتور خودرو را در زمستان چطور گرم کنیم تا به خودرو آسیبی نزند.

به گزارش خودرونگاران، یک باور عمومی و درست وجود دارد که گرم کردن موتور خودرو در زمستان و روزهای سرد برای سلامت آن مفید است چرا که لقی قطعات زیاد است و فشار روغن کم و گرم کردن تدریجی و موجب بهبود عملکرد موتور میشود. اما  برخی به غلط فکر می کنند این طور نیست و روشن بودن موتور در حالت توقف خودرو یا به اصطلاح درجا کار کردن تاثیر مثبتی بر عملکرد آن ندارد.
هر چند روشن بودن موتور در حالت ساکن و با دور پایین، باعث میشود که روغن از روی سیلندر و پیستونهای آن به اطراف پاشیده شود و اثر مخربی بر عمر موتور خودرو دارد. اما با دور متوسط مشکلی ندارد چون فشار روغن بیشتر می شود و سایش قطعات کمترمیشود.
عملکرد موتور به طور ساده اینگونه بیان میشود که سوخت وارد محفظه سیلندر میشود و سپس به همراه هوا و بخار خودش فشرده میشود و در زمان مشخص با جرقه مشتعل شده و پیستونها را به حرکت در می آورد. در روزهای سرد، بخار سوخت به اندازه کافی تولید نمیشود و اشتعال به خوبی صورت نمیگیرد. پس باید به وسیله ساسات کمی دور را بالاتر نگه داشت، 
موتور خودروهای جدید یعنی خودروهای انژکتوری به گونه‌ای طراحی شده که در صورت سرد عملکرد مناسب را از خود نشان دهند. حال هر چند که اگر در این حالت سرد، شما خودرو را ساکن نگهدارید، بهتر است.
اگر پس از روشن کردن خودرو شروع به حرکت کنید، گرمای رادیاتور و خود موتور به چرخش در می آید و محفظه را گرم میکند و سنسور مورد نظر، به طور تدریجی تزریق سوخت را کاهش میدهد.
چرا  که این موتورها با دریافت اطلاعات از سنسور دمای آب، استپر موتور عقب رفته و هوای بیشتری رد شده و  با دستور ECU سوخت بیشتری پاشیده می شود البته بهتر است پس از روشن کردن خودرو در روزهای سرد کمی صبر کنیم و بعد حرکت کنیم بهتر ست ولی اگر سریعا حرکت کردیم باید در ابتدای حرکت فشار زیادی به خودرو وارد نکنیم و با سرعت و دور موتور پایین حرکت نماییم تا عمل گرم شدن به آرامی صورت گیرد.
پس در کل تا زمانی که آمپر دمای آب کمی بالا بیاید صبر کنیم  و حرکت نکنیم بهتر است.


کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.