گرچه این خودروساز قبلاً تجربه استفاده از جعبهدندهی هشت سرعته را در خودروهای دیفرانسیل عقب دارد اما جای دادن جعبه دنده ۸ سرعته در یک خودروی محرک جلو موضوع کاملا متفاوتی است. فضاسازی در این مورد بسیار مهم است چرا که جعبهدنده باید در زیر کاپوت و در جایی که پیشرانه، سیستم تعلیق و بسیاری از قطعات دیگر قرار دارند جای گیرد.
مهندسان کیا بتوانند برای فائق آمدن در این مهم از سال ۲۰۱۲ مشغول کار بر روی این پروژه هستند. به گفتهی کیا آنها در توسعهی این جعبهدندهی جدید، ۱۴۳ قطعه را اختراع کردند تا بتوانند با اضافه کردن دو دنده و یک کلاچ اضافه به این جعبه دنده، وزن آن را نیز به میزان سه و نیم کیلوگرم سبکتر از جعبه دندهی قبلی ۶ سرعته کاهش دهند. مهمتر از آن اینکه این جعبه دنده جدید ابعادی مشابه با جعبهدنده ۶ سرعته قبلی دارد.
برای بهبود راندمان، این جعبهدنده جدید طوری طراحی شده است تا بتواند حداکثر استفاده را از روغن هیدرولیک خود بکند. این مورد سبب شده تا مهندسان از پمپ روغن (Oil pump) کوچکتری در این جعبهدنده استفاده کنند. همچنین از سوپاپ کنترل جدیدی در یونیتی سلونوئیدس کنترل کلاچها استفاده شده است که سرعت تعویض دندهی سریعتری را به ارمغان می آورد. صحبت از سرعت تعویض دنده شد، کیا ادعا میکند که با انجام دادن بهینه سازیهای اساسی در زمینهی سرعت تعویض، این جعبه دندهی جدید در زمینه مصرف سوخت سرعت و سرعت تعویض دنده کاملا بهتر از جعبه دنده ۶ سرعته قبلی است.
برای رانندگانی که سرعت تعویض دنده چندان برای آنها اهمیت ندارد، اما نرمی تعویض دنده و راندمان بهتر همچنان یکی از فواید استفاده از ضریب دندههای بیشتر است. استفاده از ضرایب دنده بیشتر در خودرو این امکان فراهم میکند تا دنده های سنگینتر ضرایبی نزدیک به یکدیگر داشته باشند که این مورد نیز منجر به بهبود شتاب گیری و سرعت پاسخگویی جعبه دنده میشود. همچنین دندههای بالاتر نیز میتوانند ضرایب بلندتری داشته باشند که این مورد، هم در رانندگی شهری و هم جاده ای امری مثبت است.
توانایی این جعبهدندهها در ارائه دادن عملکرد عالی بدون داشتن تاثیر منفی روی مصرف سوخت دلیلی است که مرسدس بنز از جعبه دندهی ۹ سرعته و فورد از جعبه دندهی ۱۰ سرعته در محصولات خود استفاده میکنند. هوندا نیز به دلیل همین فواید اقدام به ثبت اختراع جعبه دندهی سه کلاچهی ۱۱ سرعته کرده است.
این جعبه دنده شاید نخستین نمونهی ۸ سرعتهی دیفرانسیل جلوی کیا باشد، اما در حقیقت بخشی از برنامهی عظیمتری است که به سرعت در حال پیشرفت است. جعبه دندهی جدید نخست بر روی کیا کادنزای جدید به کار خواهد رفت و سپس در سایر مدل ها نیز استفاده خواهد شد. همچنین کیا به محدود کردن تعداد دنده ها به ۸ دنده اکتفا نخواهد کرد و در آخرین صحبتها گفته است که این جعبه دنده سنگ بنایی برای تولید جعبه دندههای پیشرفتهتر کیا در آینده خواهد بود.