شناسه خبر : 431986
تاریخ انتشار :
پیکان، یار دوست داشتنی  ایرانی ها
همراه با تاریخ (۴)

پیکان، یار دوست داشتنی ایرانی ها

خودرونگاران- می گویند مسوولان وقت ایران ناسیونال یا همان ایران خودرویی امروزی برای جشن ورود پیکان به خیابانهای ایران بالن بزرگی را در میدان بهارستان تهران به هوا بردند که روی آن نوشته بود:" میخواهیم فیل هوا کنیم ".

به گزارش خودرونگاران ، فیلی که در آن زمان توسط مسوولان به هوا برخواست پیکانی بود که هنوز هم در خیابانهای شهرها و روستاهای ایرانی مخاطبان خاص خود را دارد . 
درسال 1345 قراردادی بین شرکت ایرانخودرو و تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودروی پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود منعقد شد و به طور رسمی با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن روزگار زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود تولید پیکان در اردیبهشت سال 1346 با ظرفیت 60 هزار دستگاه آغاز شد، این تیراژ به تدریج به 120 هزار دستگاه رسید.
اما ورود اولین پیکان به خیابان‌های تهران بسیار جالب بود، خودرو بعد از طی مسافت کمی جوش می‌آورد، علت هم مشخص بود، رادیاتور برای انگلستان طراحی شده بود نه ایران؛ بعدها با اصلاح این ایراد، مشکل پیکان تا حدودی حل شد. 
تولید داخل این خودرو به آرامی و با شکل‌گیری قطعه‌سازان کوچک و بزرگ و با به وجود آمدن نظام‌های مهندسی در حال افزایش بود.
شاید دانستن این مطلب جالب است که تولید این خودرو پس از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران شروع شد. پیکان را شاید هنوز هم بتوان در استرالیا دید، محبوب‌ترین مکان‌هایی که بعد از ایران این خودرو در آن تولید یا فروخته شده است را می‌توان انگلستان و استرالیا دانست.
چهره خودرو که طراحی آن در سال 1965 به پایان رسیده و در سال 1966 نیز در شهر کاونتری انگلستان تولیدش آغاز شده بود آکنده از فرم‌های هندسه و قرینه‌ای است که چهره یک اتومبیل کلاسیک را تداعی می‌کند. 
مدل‌های اولیه پیکان در انگلستان دارای حجم موتور 1725 سی‌سی بود، در سال‌های بعد یعنی سال 1969 مدل دولوکس پیکان که در ایران نیز بسیار مشهور است ساخته شد.
بهترین مدل پیکان که در ایران معروف به پیکان اونجر است نیز در سال 1975 ساخته شد؛ تالبوت در آن زمان موتور پرتحرک فورد را بر روی پیکان گذاشته بود.
پیکان تا قبل از انقلاب در بیش از شش مدل تولید شد که پیکان استیشن، دولوکس، کار، جوانان برخی از مدل‌های قبل از انقلاب پیکان است. روند مونتاژ خودرو در ایران خودرو به همین ترتیب تا سال 1364 ادامه یافت و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و شرکت ایران خودرو آن را مونتاژ می‌کرد، و در کنار آن قسمت‌هایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته می‌شد.
در سال 1364 خط تولید پیکان تالبوت انگلستان متوقف و در شرکت پژو فرانسه ادغام شد. با توجه به این وضعیت، تولید پیکان از سقف بیش از 70 هزار دستگاه در سال 1363 به سه هزار دستگاه در سال 1368 رسید و عملا خط تولید پیکان می‌رفت تا با توقف روبه‌رو شود.
اما در سال 1368 مدیران آن زمان ایران خودرو تصمیم گرفتند تا خطوط دست دوم شرکت تالبوت را خریداری کرده و با تقسیم آن در تولید کنندگان قطعات خودرو و بازسازی بخشی از خطوط تولید ایران خودرو سعی کردند پیکان را از ورطه نیستی نجات دهند، اما بعد از نصب خطوط ایران خودرو با خطوط ناقص ، دست دوم و مستهلک شده‌ای روبه‌رو بودند که کاستی‌های فراوانی داشت.
در سال 1370 صنعت خودروی ایران به جانداری نیمه‌مرده شبیه بود؛ رکود اقتصادی و صنعتی بعد از جنگ و حدود هفت سال خواب زمستانی، ایران خودرو را در آستانه نابودی قرار داده بود. در آن زمان بسیاری معتقد بودند دیگر احتیاجی به صنعت خودرو نیست و عده‌ای نیز خواستار ادامه تولید کارخانجات خودروسازی و نجات آن بودند، اما پیکان در آن سال‌ها، صنعت خودروی ایران را نجات داد و جریان حیاتی سرمایه را به شرکت ایران خودرو بازگرداند.
حتی در اوایل دهه 70 و واردات انبوه خودرو، این خودرو از محبوبیت نیفتاد و هم‌چنان پول رایج بازار خودروی ایران بود. تعمیر راحت، ارزان بودن تعمیر، تعمیر در همه جا، هزینه کم و انس مردم ایران با این خودرو، هم‌چنان این خودرو را تا سال 1380 به عنوان پرمشتری‌ترین خودرو مطرح می‌کرد.
خودروی پیکان از طی دهه 70 به بعد سبب شد مراکز قطعه سازی نیز بعد از انقلاب دوباره با داخلی سازی قطعات پیکان شکل بگیرد، بسیاری از قطعه سازان از کپی کاری قطعات پیکان به روش مهندسی معکوس به دانش ساخت دست یافتند وتا جایی پیش رفتند که هم اکنون به اروپا و آمریکا نیز صادرات قطعه انجام می‌دهند.
آخرین مدل پیکان طراحی معروف کرایسلر است که تولیدش در ایران از سال 1359 آغاز شد. شاید اولین زمزمه‌های رفتن پیکان سال 1356 به گوش می‌رسید. در آن زمان قرار بود پژو 304 هووی پیکان شود و طی مدتی کوتاه این نوعروس، قصد گرفتن جای پیکان را داشت و بالاخره در سال 1384 و تولید دو میلیون و 295 هزار دستگاه پیکان تولید آن متوقف شد.


کلید واژگان
اخبار مرتبط
بیوک آمریکایی همیشه در صدر
همراه با تاریخ (7)
بیوک آمریکایی همیشه در صدر
خودرونگاران- شرکت بیوک ، قدیمی‌ترین خودروساز آمریکایی است، که از سال 1899 تا کنون کماکان در حال تولید و فعالیت در صنعت خودروسازی است و تاکنون ...

شورولت رویال ، آمریکایی که محبوب نشد
همراه با تاریخ (6)
شورولت رویال ، آمریکایی که محبوب نشد
خودرونگاران- اگر بخواهیم خودروهای قدیمی ایران را باز خوانی کنیم به حق باید یادی از یار دیرینه جوانان ایرانی و شورولت رویال را نیز جزو خودروهای جوان ...

مظفرالدین شاه قاجار و نخستین خودروی وارداتی
همراه با تاریخ (5)
مظفرالدین شاه قاجار و نخستین خودروی وارداتی
خودرونگاران- نمی توان از اتومبیل صحبت کرد و تاریخ ورود این صنعت را بیان کرد اما سخنی در مورد نخستین اتومبیلی که وارد ایران شده است نزد.

آریا خودرو  فراموش شده ایرانی
همراه با تاریخ (2)
آریا خودرو فراموش شده ایرانی
خودرونگاران-این روزها به قدری تغییر وتنوع خودروهای موجود درخیابانهای کشور زیاد است، که حتی برخی از شهروندان برخی از برندهای خودرویی تردد کننده را نمی ...

گودزیلای جاده ها در گذر زمان
نگاهی به تاریخچه نیسان GT-R
گودزیلای جاده ها در گذر زمان
خودرونگاران- بیش از ۶۰ سال قدمت، برای نیسان اسکای لاین موفقیت بزرگی است، خودرویی که امروزه با نام GT-R و با لقب گودزیلا، سوپراسپرت‌های میلیون دلاری ...

اتومبیل دکتر مصدق به باغ موزه قصر می‌آید
اتومبیل دکتر مصدق به باغ موزه قصر می‌آید
نمایشگاه اتومبیل و موتورسیکلت های کلاسیک دهه‌های ۳۰ و ۴۰ میلادی همراه با اتومبیل رجال سیاسی تاریخ معاصر به باغ موزه قصر می‌آیند.

نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.