شناسه خبر : 432581
تاریخ انتشار :
رانا ، موفق پر حاشیه
خودروهای موفق بازار کدامند ؟(۳)

رانا ، موفق پر حاشیه

خودرونگاران- زمانی که پیکان از خط تولید ایران خودرو خداحافظی کرد ، مدیرعامل وقت آبی پوشان قول داد تا خودرویی داخلی ساز را جایگزین پیکان ٤٠ساله کند .

به گزارش خودرونگاران ،در آن زمان مقرر شد تا خودروی تعیین شده جایگزین پیکان در رنج قیمتی همان زمان باشد که کمتر از ١٠میلیون تومان بود . به این ترتیب طراحی و مراحل اولیه تولید خودروی جایگزین پیکان در جاده مخصوص آغاز شد ، اگر چه این طراحی و ساخت زمان زیادی برد و حرف و حدیث های زیادی را به همراه داشت اما بالاخره رانا خودرویی که  قرار بود جایگزین پیکان شود به بازار عرضه شد اما نه در رنج قیمت پیکان که تحریم ها و گرانی دلار و هزاران دلیل دیگر این خودرو را نیز گران کرد تا در  نهایت با همراه شدن با موج بازار امروز این خودرو در رنج قیمت ٣٠میلیون تومان خودروی مناسبی معرفی شود.  
‎سال ۱۳۸۷، منوچهر منطقی، مدیر گروه صنعتی ایران خودرو، خبر تصویب تولید دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو را از جانب هیأت مدیره این گروه اعلام کرد . این شروع داستان راناست ، اما مسیری چند ساله و سرشار از تغییر و تحول طی شد تا پیش فروش این خودرو در ۸ خرداد ماه سال٩١ آغاز شود . اولین تغییر در نام این محصول بود . این خودرو در ابتدا از سوی شرکت سازنده نوند نام گذاری شد اما بعد از مدتی با اصرار وزارت صنایع به "رانا" تغییر یافت . رانا واژه ای نوساخته در زبان فارسی است که از ترکیب بن مضارع " راندن" و پسوند صفت ساز " آ" ایجاد شده و به معنی " دارای توانایی راندن " و " قابل راندن " است .
به این ترتیب ‎سال ۸۸ وعده ورود رانا به بازار بود . اما دومین تحولی که بعد از تولد این خودرو ایجاد شد تغییر مدیریتی ایران خودرو بود که باعث تأخیر این ورود شد. در ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ پس از چند بار تعویق ، همزمان با مراسم تودیع منوچهر منطقی و معارفه جواد نجم الدین در گروه صنعتی ایران خودرو، از رانا رونمایی شد . این حرکت نوید ورود خودرویی جدید با قابلیت های بالا را به ایرانیان داد .در آن زمان محمدی، مدیر پروژه آن زمان رانا در توجیه این طرح گفت : هدف از این کار تولید محصولی جدید با ظاهر منحصر به فرد، قیمت پایین تر از خودروهای هم خانواده و برخورداری از آخرین استانداردهای روز برای ترویج و توسعه برند ایران خودرو است. 
‎اما داستان به اینجا ختم نشد و با تغییر مدیریت ایران خودرو، تمام طرح های این شرکت من جمله رانا، از نظر توجیه پذیری اقتصادی مورد بازنگری قرار گرفتند . در زمان منطقی حرف از تولید سالانه ۱۵۰هزار دستگاه با قیمت ۱۱میلیون تومان بود ، اما نجم الدین و تیمش اعلام کردند تولید رانا با قیمتی پایین تر از ۱۴ میلیون تومان صرفه اقتصادی ندارد . 
‎این گروه برای حل این مشکل به ۲ راهکار روی آورد : کاهش قیمت تمام شده در حوزه قطعات و مواد و کاهش هزینه های تولید و سربار.برای تولید قطعات شرکت ساپکو وارد عمل شد تا قطعات مشترک رانا با ۲۰۶ تولید داخل شوند . از سوی دیگر تلاش شد تا رانا روی خطوط جاری شرکت سازنده تولید شود و تنها خط تولید بدنه این خودرو ایجاد شد .
به این ترتیب رانا با تمهیدات تولیدکنندگان تبدیل به اولین خودرو ایرانی مطابق با الزامات استاندارد محافظت از عابر پیاده (Pedestrian impact) در هنگام تصادف شد و همچنین اولین خودرویی که استانداردهای آلایندگی یورو ۴ و ۵ را اخذ کرد . پلتفرمی با مالکیت معنوی ایران خودرو و طراحی ای کاملاً جدید در موتور ، گلگیرها ، چراغ، سپر و صندوق عقب ، به علاوه سیستم تعلیق عقب (Twist Beam) و کیسه هوای راننده و سرنشین نیز دارد . اما جالبتر از این موارد تنوع قوای محرکه راناست .
به این جهت میتوان گفت اگر هدف شما تنها خریداری خودرویی در محدوده ٣٠میلیون تومانی باشد، اولین و بهترین گزینه موجود که در زمان فعلی مشتریان بسیاری نیز در بازار دارد، مطمئنا رانا خواهد بود. 
این خودرو که تازه نفس ترین عضو گروه پنج تایی خودروهای زیر ٣٠میلیون تومان ایران خودرویی ها محسوب میشود، در بدو معرفی، طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بود به عنوان محصولی ارزان قیمت تعداد مشتریان بسیار بیشتری را جذب خود کند ولی به واسطه تغییر و تحولات صورت گرفته در بخش اقتصاد کشور که پیشتر بدان اشاره شد هم اکنون با قیمت بالاتر از ٣٠میلیون تومان معامله می شود که البته همچنان در مقایسه با بسیاری از خودروهای دیگر، در مقابل مبلغ پرداختی ارزش بالایی دارد. 
آن چه در وهله نخست باید در مورد رانا بدان اشاره داشت، طراحی بسیار خوب بدنه در مقابل همزاد خود یعنی 206 است، به طوری که به خصوص از نمای روبه رو و عقب، در نظر هر بیننده ای به مراتب مدرن تر و خشن تر جلوه می کند. در نمای جانبی کم وبیش شاهد چهره آشنای قبلی هستیم. 
آبی پوشان جاده مخصوص  سعی بر آن داشته تا با تمرکز بیشتر در تولید این محصول، عملا آن را به عنوان محصولی کاملا رقابتی در بازار معرفی کند. تقریبا هر آن چه در یک 206 صندوق دار وجود دارد در رانا نیز قابل مشاهده است که البته برخی ادوات همچون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک قرار است در تیپ بعدی این خودرو لحاظ شود. 
استفاده از ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ به همراه سیستم ضد قفل ترمز و توزیع الکتریکی نیروی ترمز بین چرخ ها به صورت استاندارد در رانا تعبیه شده تا بهترین عملکرد را در توقف خودرو داشته باشد. در بخش تجهیزات رفاهی نیز این خودرو از ادوات قابل قبولی همچون شیشه های برقی در هر چهار در، سیستم ایموبیلایزر، حس گر دنده عقب، نمایشگر دمای محیط و... سود می برد تا در کنارموتور پرتوان 105 اسب بخاری خود که شتاب اولیه ای برابر با 12 ثانیه را برای آن به ارمغان می آورد، در مجموع انتخابی وسوسه انگیز به حساب آید. 
برخی نکات همچون نبود رینگ اسپرت آلومینیومی وفضای صندوق بار کم تر در مقایسه با سدان های این جمع نیز در رانا قابل مشاهده است که البته در مقایسه با مزایای آن سنگینی کمتری را در کفه ترازو دوطرفه آن دارد.

در طراحی ظاهری " رانا" با ارائه سیمایی متفاوت جهت معرفی برند ایران خودرو, مدرنیته و پویایی به بیننده القا می شود بی آنکه اهداف قیمتی را تحت تاثیر قراردهد. چهره ای کاملا نو در جلو و عقب شامل در صندوق عقب و موتور, سپرها, چراغ ها و گلگیرها و همچنین طرحی قوی, ساده و کاربردی برای داشبورد و دیگر تزئینات داخلی را می توان مشاهده کرد. ساختار بدنه "رانا" از نوع سه محفظه ای بوده و از ورق های فولادی فرم داده شده ساخته شده که با توجه به عملکرد آن دارای ضخامت ۰,۷ تا ۲.۵ میلی متر است. از ورق های فولادی با استحکام بالا برای اجزایی استفاده می شود که مقدار تنش آن ها بسیار زیاد است, مانند تکیه گاه های سازه ای جلو و یا رام موتور, این امر هم باعث استحکام بیشتر و هم کاهش وزن حدود ۵۰ درصد برای دستیابی به ورق های معمول می شود که برای مقاومت در برابر تنش های مشابه و شدید می بایست ضخامتی دو برابر آنچه گفته شده داشته باشند. 
یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در طراحی یک محصول جدید در شرکت ایران خودرو, ایمنی خودرو شامل ایمنی فعال و غیر فعال است. ایمنی فعال از اجزای مکانیکی و همچنین رفتار دینامیکی خودرو برای پرهیز از تصادف استفاده می کند, در حالی که ایمنی غیرفعال در حقیقت با استفاده از گزینه های مختلف سعی دارد خسارات و صدمات جانی ناشی از تصادف را کاهش دهد و بدون اغراق باید گفت " رانا" خودرویی است با سطح ایمنی خودروهای مدرن جهان, چه در بخش ایمنی فعال و چه در بخش غیر فعال.


کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.