شناسه خبر : 433020
تاریخ انتشار :
تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم در خودرو
از فنی خودرو چه می دانیم ؟

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم در خودرو

خودرونگاران- این روزها به مدد افزایش تولید و تغییر نگرش به خودرو ، تعداد خودروسواران کشور افزایش قابل توجهی یافته است و در عین حال اطلاعات خودرویی ،خودروسواران به صورت چشمگیری تقلیل یافته ، به گونه ای که این روزها کمتر کسی را می توان یافت که به مسایل فنی خودرویی که با آن تردد می کند واقف باشد.

به گزارش خودرونگاران ، به این جهت در راستای ارایه و شناخت مسایل فنی خودرو ، امروز در خصوص تسمه تایم و زنجیر تایم خواهیم گفت و تفاوت های آنها را بر خواهیم شمرد.

یک جواب ساده این است که یکی تسمه است، و دیگری زنجیر. البته این یک جواب کامل نیست. شاید شما هم بخواهید بدانید کار آنها چیست، پس بیایید کمی در مورد زمانبندی موتور صحبت کنیم، چیزی که دلیل نیاز شما به تسمه یا زنجیر تایم را مشخص می کند. ‎تفاوت عملکرد تسمه تایم و زنجیر تایم ‎اصول زمانبندی مکانیکی موتور ‎امروزه اکثر خودروها موتورهای بنزینی چهار زمانه دارند. به این خاطر که چهار فرآیند زمان مکش، زمان فشرده سازی، زمان نیرو و زمان خارج سازی به صورت یک سیکل در آنها انجام می گیرد. در طی این سیکل چهار زمانه، میل بادامک یک بار می چرخد و میل لنگ دو بار. رابطه بین چرخش میل بادامک و میل لنگ چیزیست که زمانبندی مکانیکی نامیده می شود. فرآیندی که حرکت پیستون ها و سوپاپ های درون سیلندر موتور را کنترل می کند. سوپاپ ها باید در زمان دقیق و مشخصی در محل اتصال با پیستون ها باز شوند، و اگر این اتفاق نیفتد، موتور درست کار نمی کند و شاید اصلا کار نکند. ‎تسمه تایم ‎حدود دهه 1960، پونتیاک یک موتور شش تایی مسطح طراحی کرد، اولین خودرو ساخت آمریکا که تسمه تایم لاستیکی داشت. قبلا، عملا موتورهای چهارزمانه مجهز به زنجیر تایم بودند. مزیت تسمه این است که خیلی آرام و بیصدا کار می کند.
محکم نیز هست، اما دچار فرسایش می شود. اکثر تولیدکنندگان خودرو توصیه می کنند هر 60 تا 100 هزار مایل، تسمه تایم عوض شود. اکنون که شما کارکرد تسمه تایم را فهمیدید، لازم نیست یادآوری کنیم که اگر تسمه تایم شما به هر دلیلی پاره شود، چه عواقب بدی به همراه خواهد داشت. ‎تسمه تایم از طریق یک سری قرقره ها کار می کند که یک سری کِشنده دارند.
همانطور که شما از اسم یک کشنده تسمه انتظار دارید، کار آن کشیدن و به حرکت درآوردن تسمه به صورت مداوم است. اینها نیز معمولا همانند تسمه دچار خوردگی می شوند، و البته با تعویض تسمه، آنها نیز باید عوض شوند. اکثر تولیدکنندگان و مکانیک ها توصیه می کنند واترپمپ نیز در همین زمان تعویض شود. به این خاطر که واترپمپ نیز معمولا همین مقدار عمر مفید دارد و در کل حدود همین زمان، دچار خوردگی و فرسایش می شود. ‎
زنجیر تایم ‎زنجیر تایم همان کار تسمه تایم را می کند، اما معمولا کمی طولانی تر عمر می کند. برخی تولیدکنندگان توصیه می کنند در فواصل زمانی خاصی زنجیر تایم باید تعویض شود، اما برخی دیگر نیز طول عمر آن را برابر با طول عمر خود ماشین می دانند. ‎
زنجیر تایم دقیقا مانند زنجیر دوچرخه به نظر می رسد و همانطور که انتظار دارید صدای بیشتری از تسمه تایم دارد. مشکل دیگر زنجیر تایم این است که اگر پاره شود، معمولا صدمه خیلی بیشتری نسبت به پاره شدن تسمه تایم ایجاد می کند. البته این بدان معنا نیست که پاره شدن تسمه تایم آسیبی ایجاد نمی کند- قطعا ایجاد می کند. اما وقتی تسمه تایم پاره می شود فقط لازم است شما قطعات بالایی آن را پیاده کنید.
اما زنجیر تایم احتمالا منجر به خساراتی می شود که تعویض کل موتور مقرون به صرفه تر از تعمیر آن است. ‎همچنین زنجیر تایم کِشنده هایی دارد که آن را در محل نگه می دارند، اما بر خلاف کِشنده های تسمه تایم، این کشنده ها با فشار روغن درون موتور کنترل می شوند.
پس اگر فشار روغن موتور خودروی شما به هر دلیلی خیلی کم شود، کِشنده ها درست کار نمی کنند، زمانبندی به هم می خورد و احتمالا زنجیر پاره می شود. اما مزیت زنجیر تایم این است که هیچ ربطی به واترپمپ ندارد، در اینصورت شما لازم نیست موقع تعویض زنجیر تایم، واترپمپ را هم عوض کنید.

چه تسمه ای بخریم ؟؟؟؟
برای خرید،تهیه و تعویض تسمه تایم به موارد زیر دقت کنید :

۱-هنگام تعویض تسمه تایم،بهتر است هرزگرد و تسمه سفت کن را نیز تعویض کنید.

 ۲-قبل از شروع کار برق باطری را قطع کنید تا از خطر روشن شدن اتفاقی خودرو یا اتصال زمین جلوگیری شود. 

۳-هنگام تعویض تسمه تایم،تمام تسمه ها،فولی و شیلنگ هایی که از دسترسی به قاب تسمه جلوگیری می کنند،باز کنید.

۴-دندانه تسمه تایم باید با پهنای چرخ دهنده فولی هم شکل و در یک راستا باشد.اگر به این شکل نیستتند ،یکی از آنها نیاز به تعویض دارند.

۵-با وجود استحکام تسمه تایم،از پیچ خوردن یا کشش بیش از حد آن اجتناب کنید.

۶-جهت حفظ وضعیت میل سوپاپ،دلکو مرتبط با میل لنگ مهم است علامتها
 
ی تایمینگ موتور که بر روی چرخ دنده فولی،هرزگرد و تسمه قراردارند را هم راستا کرده وسپس تسمه را خارج کنید.

۷-در موردی که موتور استارت نمی خورد از چرخیدن میل سوپاپ اطمینان حاصل کنید .برای این کار درب سوپاپ را برداشته و حرکت میل سوپاپ را چک کنید.

۸-عمر تسمه تایم بالاست در صورتی که آنرا تحت فشار نبسته یا در معرض گردوخاک،مواد روغنی قرارندهید.

۹-تسمه تایمینگ نباید چرب و روغنی باشد .در غیر این صورت باید ابتدا تمیز و سپس بسته شود.

۱۰-در صورت نیاز به خارج کردن تسمه تایم،با زدن علامت جهت چرخش آن را مشخص کنید.

۱۱-بسیار مراقب باشید تا در هنگام خارج کردن تسمه،چرخدنده تسمه،تسمه سفت کن و هرزگرد تسمه سفت کن نچرخند.

۱۲-تسمه تایمینگ باید با دست و بدون هیچ ابزاری جا زده شود تا از آسیب دیدن دندانه های آن جلوگیری شود.

۱۳-هر نوع ایراد و مشکل در فولی باعث کوتاه شدن عمر تسمه می شود پس به دقت آن را بررسی کنید.

۱۴-در صورتی که موتور دارای دو تسمه تایم است،دقت کنید هر دو تسمه هم زمان تعویض شوند.

۱۵-تسمه ها باید به طور دوره ایی تعویض شوند و برای این کار زمان تعویض شمعها بهترین زمان است.

۱۶-با تعویض منظم و به موقع تسمه تایم از هزینه های بالای خسارات ناشی از پاره شدن آن به موتور جلوگیری کنید .

در هنگام تعویض تسمه به چه نکاتی توجه کنیم ؟؟
تعویض تسمه تایم به علت تخصصی و گران بودن هزینه سرویس برای بسیاری از صاحبان خودرو کاری ترسناک است. به جز مواقعی که تسمه واقعا فرسوده و قدیمی شده باشد، در بیشتر موارد ممکن است خود تسمه سالم باشد و تنها میزان کشش آن به هم خورده باشد. در بیشتر موارد ممکن است تسمه به خاطر شل بودن پولی یا کشش کم یا زیاد در اثر تماس تسمه با قاب آن پاره شود.

این ۶ مرحله رو با ما دنبال کنید

‌مرحله اول
در ابتدا به صدای موتور گوش دهید. کشش کم یا زیاد تسمه تایم معمولا با سر و صدا همراه است. این سر و صدا می‌تواند به صورت جیغ یا تق تق باشد که از زیر قاب تسمه تایم شنیده می‌شود. اگر تسمه شل شده باشد، ممکن است هنگام حرکت با دور موتور بالا یا بار زیاد دچار مشکلاتی شویم. اگر میزان کشش تسمه تایم مناسب نباشد، زمان‌بندی سوپاپ‌ها به هم می‌خورد و باعث پایین آمدن توان موتور و ریپ زدن می‌شود. حتی ممکن است موتور استارت نخورد.

‌‌مرحله دوم
اگر موتور روشن می‌شود، در سمتی از ماشین که پولی‌ها قرار دارند، بایستید و سعی کنید تشخیص دهید صدا از کدام قسمت به گوش می‌رسد. اگر صدا از قسمت جلوی موتور است، ایراد از اجزا موتور نیست و ممکن است به خاطر شل شدن تسمه تایم باشد

‌مرحله سوم
اگر موتور روشن نمی‌شود و خودتان می‌خواهید عیب‌یابی تسمه تایم را انجام دهید، باید بعضی قسمت‌ها را باز کنید تا به قاب تسمه تایم دست یابید. سپس قاب تسمه تایم را بردارید و میزان شل بودن تسمه را چک کنید. البته باید کمی آزاد باشد اما نه خیلی زیاد.


‌‌مرحله چهارم
وقتی که قاب را برداشتید، میزان شل و سفت بودن پولی‌ها‌ و تسمه را چک کنید. اگر قسمتی از آن شکسته شده باشد به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

‌مرحله پنجم
حالا که قاب را باز کرده‌اید، عاقلانه‌ است که تسمه تایم و تمام پولی‌ها را تعویض کنید.
نکته ؛ این کار نیاز به داشتن مهارت است اگر مهارت آن را ندارید کار را بر عهده ی یک مکانیک بسپارید.

‌‌مرحله ششم
مطمئن شوید که تمام اجزا باز و تعویض شده را در جای صحیح خودش ببندید و کشش تسمه را تنظیم ‌کنید.

نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.