درحالحاضر مصرفکننده داخلی برای یک خودروی وارداتی ۲ بار هزینه خدمات پس از فروش پرداخت میکند که قانونی نیست.
به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، هر شرکت تولیدکننده در دنیا در آنالیز قیمتی خود ۳ تا ۵درصد برای خدمات پس از فروش در نظر خواهد گرفت و به عبارت دیگر خودرو گارانتی بینالمللی دارد اما شرکتهای خدماتدهنده داخلی با شرکتهای تولیدکننده ارتباط مناسب و امکان خدمات پس از فروش را ندارند. واردکنندگان خودرو در کشور بهدلیل ارتباط نداشتن شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش با شرکت تولیدکننده خودرو ۳ تا ۵درصد به بهای خودرو میافزاید تا بتواند خدمات پس از فروش را در کشور ارائه دهند. به عبارت دیگر مصرفکننده داخلی برای یک خودرو ۲ بار هزینه خدمات پس از فروش پرداخت میکند. مصرفکنندگان داخلی نباید برای یک خودرو ۲ بار هزینه خدمات پس از فروش پرداخت کنند. نمایندگان داخلی باید ارتباط با شرکت تولیدکننده را ایجاد کنند و برای انجام خدمات پس از فروش از شرکت مادر (تولیدکننده) نیز هزینه خدمات خود را دریافت کنند و پرداخت دوباره این مبلغ قانونی نیست. هر واردکننده باید با شرکتهای خدمات پس از فروش داخلی ارتباط برقرار کند و امکان ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی خودرو وارداتی را در کشور فراهم کند. از سویی دیگر خودروسازان باید با اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی فرآیندهای تولید خود را اصلاح کرده و کیفیت محصولات خود را افزایش دهند. رهبر معظم انقلاب به درستی شاخصهایی چون زنده کردن تولید داخل، احیای بخشهای اقتصادی، دانشبنیان شدن و انتقال فناوری را از رئوس اقتصاد مقاومتی اعلام کردهاند. در حالحاضر صنعت خودرو بدون برخی از الزامات مربوط به اقتصاد مقاومتی است. برای نمونه فناوری تولید برخی خودروهای داخلی قدیمی است بنابراین خودروسازان باید با انتقال فناوری نسبت به احیای این صنعت اقدام کنند. برای تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو، قطعهسازان نیز باید به همراه خودروسازان خطوط تولید خود را روزآمد کرده و نسبت به انتقال فناوری برای تولید قطعات با کیفیت اقدام کنند. با تحقق اقتصاد مقاومتی، رضایت مصرفکنندگان نیز از کیفیت خودروهای داخلی جلب خواهد شد و در آن صورت بهطور حتم شاهد کاهش واردات خودرو و استقبال مصرفکنندگان از خودروهای داخلی خواهیم بود.
سید محمد جعفری / رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان