شناسه خبر : 427100
تاریخ انتشار :
چرا خارجی‌ها به ایران نمی‌آیند؟

چرا خارجی‌ها به ایران نمی‌آیند؟

موضوع قراردادهای خودرویی هرقدر هم که مشمول زمان بشنود باز هم برای عده‌ای قابل ملاحظه است. قراردادهایی که اگر حتی بیشترین امتیازات را با خود به همراه بیاورند باز هم می‌توانند محلی برای ایراد و انتقاد برجای بگذارند. ایراداتی که شاید بیشتر آن‌ها بدون توجه به برخی مناسبات بین المللی و البته حساب کتاب‌های شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران انجام شده است.

خودرونگاران - نرگس رسولی: موضوع قراردادهای خودرویی هرقدر هم که مشمول زمان بشنود بازهم برای عده ای قابل ملاحظه است. قراردادهایی که اگر حتی بیشترین امتیازات را با خود به همراه بیاورند باز هم می توانند محلی برای ایراد و انتقاد برجای بگذارند. ایراداتی که شاید بیشتر انها بدون توجه به برخی مناسبات بین المللی و  البته حساب کتابهای شرکتهای خارجی برای حضور در ایران انجام شده است.
یکی از این ایرادات و اظهارات چندی پیش از سوی رییس سابق کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس نهم عنوان شده است علیلو که با اتمکام مجلس نهم و روی کار آمدن مجلس دهم موفق به راهیابی در مجلس نشده است اما همچنان با این سمت به گفتگو با رسانه ها می پردازد که خود جای سوال دارد.
وی در تازه ترین گفت و گوی خودبا رادیو گفتگو به موضوعی اشاره کرده است که اگر چه تا ماههای پیش از برجام منطقی به نظر می رسید اما هم اکنون که یک سال از توافق گروه 5+1  می گذرد کمی درگیر سایر مناسبات اقتصادی است و نمی تواند تنها به این مسائل درگیر باشد .
وی در این گفتگو از شرط و شروطی اشاره کرده است که بر پایه تغییر و تحول صنعت خودرو ایران پایه ریزی شده است و خواهان تغییر شاکله مدیریتی صنعت خودرو ایران شده است و اعلام کرده بنز تا این تغییرات مدیریتی اعمال نشود با ایران قرارداد نمی بندد.
این در حالی است که طبق گفته مدیران ایران خودرو این قرارداد  در حد  توافق های اولیه صورت گرفته و طرفین در حال مذاکره روی جزئیات هستند ، شرکت بنز با توجه به سابقه حضورش در ایران قصد دارد این توافق نامه را سریعتر به قرارداد تبدیل کند البته نباید چشمان خود را بر روی برخی واقعیت های موجود از بازار ایران ببندیم . موضوعاتی که شرکت ها و برندهای مطرح دنیا به انها بیش از خود ما توجه می کنند.
یکی از مهم ترین موضوعاتی که برای شرکت های خارجی از ارکان اصلی انعقاد قرارداد است، رتبه آن کشور در فساد دولتی -اداری  است. موضوعی که متاسفانه کشورمان در آن رتبه حائز توجهی ندارد و در بین 179 کشور جهان در کنار نپال، نیکاراگوئه،پرو، اکراین و کامرو در رتبه 130 جهان قراردارد . موضوعی که حتی از دید آدام ژوبین، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا -5 خرداد 95 سایت عصر ایران - هم دور نماند و چندی پیش در مورد فعالیت در ایران گفت:«  شرکت‌ها از ترس فساد مالی به ایران نمی‌روند نه از ترس تحریم‌ها »
وی با حضور در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حتی به صراحت اعلام کرد :« این کشور هیچ سدی برای تجارت قانونی با ایران ایجاد نمی‌کند. شرکت‌های خارجی بیشتر از فساد در ایران نگرانند و این ایران است که باید با انجام اصلاحات مشخص، فضای امنی را برای تجارت فراهم کند.» پیش از این نیز و در هفته پایانی اردیبهشت ماه  ایالات متحده آمریکا، فرانسه آلمان و بریتانیا بیانیه‌ای را برای تشویق بانک‌ها و شرکت‌های تجاری به ورود به بازار ایران صادر کردند.
موضوعی که ظاهرا مورد توجه نماینده سابق مجلس نبوده است و همچنان بر اظهار نظر مدیران بنزی در چهار سال پیش بسنده کرده است چرا که این شرکت آلمانی به عنوان نخستین مدیران خارجی  در نخستین ساعات اولیه بعد از برجام به ایران آمدند تا با جاده مخصوصی ها قرارداد ببندندو حتی در ایران نمایندگی بنز را مجددا افتتاح کرد تا نشان دهد برای شروع همکاری های دوباره در ایران مصمم هستند . در عین حال دیپلماسی جدید صنعتی ایران برای عقد قرارداد با شرکتهای خارجی هم نشان داد ایران  با وجود همه کاستی های اقتصادی اش قصد دارد تا نوع جدیدی از همکاری های خارجی را آغاز کند. که ایجاد شرکت مشترک با بنز ، خرید سهام شرکت ایدم از اقداماتی است که ظاهرا از دید منتقدان دور مانده است.


نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.