عزم جدید وزارت راه برای برداشتن بار سنگین وزنها؛
پای آفریقای جنوبی به نوسازی سنگین وزنها باز می شود
خودرونگاران- تازه ترین مذاکرات با هیات های خارجی در ایران خبر از ورود شرکت های آفریقای جنوبی در بحث نوسازی کامیون های فرسوده ایرانی می دهد . گو بعد از عدم موفقیت چندین ساله دولت برای نوسازی ناوگان فروسده جاده ای ، این بار وزات راه و شهرسازی برای برداشتن بار سنگین نوسازی ناوگان سنگین وزن های جاده ای از روی دوشش ، دست به دامن آفریقایی ها شده است .
ر اساس گزارش خودرونگاران، در تازه ترین نشست اصغر فخریه کاشان قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل با هیات آفریقای با اعلام این که نوسازی ۱۲۸ هزار کامیون ناوگان عمومی جادهای در ۴ تا ۵ سال آینده به دلیل آلایندگی و مصرف سوخت بالا یکی از پروژههای اولویت دار وزارت راه و شهرسازی است، گفته است :« یکی از اولویت های ما تامین فاینانس برای نوسازی این کامیونهاست که ۶۵ هزار دستگاه از آن با کمک سرمایهگذاران و مشارکت در تولید کامیونهای موردنظر در دست اجرا است اما برای تعداد باقیمانده نیاز به فاینانس داریم.»
وی با برسمردن چندین روش برای هیات آفریقای جنوبی جهت سرمایه گذاری در ایران گفت:« این شرکتهای میتوانند بهعنوان سرمایهگذار تحت پیمانهای FTI و PPP یا BOT در پروژهها ایران از ۵۰ میلیون دلار تا ۴ میلیارد دلار حضور یابند. همچنین شرکتها میتوانند بهعنوان فاینانسور در پروژهها شرکت کنند بهطوریکه پروژههایی که برای تکمیل نیاز به تأمینکننده مالی دارند علاوه بر فاینانس پروژه کانتراکتور را در قالب EPC معرفی کنند؛ اما نقاط قوت فاینانس این است که نیازی به تضامین بانکی ندارند از حمایتهای بینالمللی برخوردار است میتوانند تحت مدل ﴿لیزینگ﴾ ارائه شود.»
به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی شرکتهای آفریقایی می توانند برای پروژههای بزرگراهی، آزادراهی و کنترل ترافیک، سیستم عوارضی، سیگنالینگ نیز از فاینانس بهره ببرند.