شناسه خبر : 432077
تاریخ انتشار :
هشدارچراغ چک را جدی بگیرید

هشدارچراغ چک را جدی بگیرید

خودرونگاران- گاها پیش آمده است که زمانی که قصد دارید خودروی خود را روشن کنید ، چراغ چک خودرو که نشان دهنده وجود ایرادی در خودرو است روشن می شود و با چشمک زدن مدام به شما یادآوری می کند خودور را به نخستین تعمیرگاه نشان دهید.

به گزارش خودرونگاران، ناگفته پیداست که  روشن شدن یا چشمک زدن هر یک از چراغ های اخطار در جلوآمپر خودرو نشان دهنده نقص فنی است که عدم توجه به آن می تواند مشکلاتی را به بار بیاورد.

چراغ چک ( check ) نقش مهمی دراطلاع از وضعیت خودرو دارد  و رنگ آن بسته به نوع خودرو، نارنجی، زرد یا کهربایی (زرد مایل به قهوه ای) است.این درحالی است که بسیاری از رانندگان از علت روشن شدن آن اطلاعی ندارند.و با بی توجهی به این چشمک ها، علت روشن شدن چراغ چک را به  فرا رسیدن زمان چک روغن خودرو مرتبط می دانندو حتی در برخی موارد معتقدند که این آلارم به دلیل ایرادی کامپیوتری است و حتما با خاموش و روشن کردن خودرو رفع می شود.

این در حالی است که در واقع چراغ چک موتور به عنوان معیاری برای تشخیص عملکرد هر یک از بخشهای موتور به کار می رود. در این هنگام، سیگنالی از واحد الکترونیکی یا همان ECU فرستاده می شود که باید سریعا علت آن را جست وجو کرد.

در حدود سال 1996، بر اساس شکایاتی که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا بر مبنای کنترل نیازهای آلودگی اعلام می شد، خودروسازان شروع به ساخت مدلی تحت نام OBD-II یا عیب یابی سیار کردند که بر مبنای آن، مشکلات خودرو کد گذاری شد و همه خودروها را ملزم به داشتن این کدهای استاندارد کردند تا دسترسی به آن، آسان و راحت باشد. این وسیله زیر ستون فرمان قرار دارد.برای رمزگشایی از کد خطای چراغ چک، باید ایی سی یو را به دستگاه دیاگ وصل کنید تا علت روشن شدن چراغ مشخص شود.

 

بی توجهی به چراغ چک

بعضی رانندگان روشن شدن این چراغ را بی دلیل دانسته و به آن توجهی نمی کنند و حتی عده بسیاری، می توانند آن را خاموش کنند. این عمل به تنهایی نمی تواند مشکل را حل کند زیرا در بسیاری از موارد، این چراغ بعدها و به سادگی روشن خواهد شد. به همین دلیل،خودروسازان توصیه می کنند تا به محض روشن شدن چراغ، راننده در پی یافتن دلیل آن باشد؛ با این حال، افراد بسیاری به دلیل ترس از هزینه های سنگین هیچ اقدامی انجام نمی دهند و چند روز بعد هم روشن بودن چراغ چک برایشان عادی می شود.

 آماری فابل توجه نشان می دهد که 10 درصد از کل خودروهای در حال حرکت، چراغ چک موتورش آن روشن است و نیمی از رانندگان این خودروها، از این چراغ روشن حتی تا مدت سه ماه غفلت می کنند و در مواردی، با چسباندن نوار مشکی رنگ روی آن، به رانندگی ادامه می دهند. نادیده گرفتن چنین اخطاری، بعدها منجر به بروز مشکلات بزرگتر و هزینه برترمی شود.

عقیده کارشناسان بر این است که بیشتر رانندگان،چراغ سرویس در برخی خودروها را با چراغ چک موتور اشتباه می گیرند. روشن شدن چراغ در اولی به این معنی است که خودرو فقط نیاز به تعویض روغن یا بررسی منظم دارد و با چراغ چک موتور متفاوت است. البته، در قدم اول بهتر است به زیر کاپوت نگاهی بیاندازید تا ببینید که آیا سیم یا شیلنگی از اتصال خارج شده است یا نه.گاهی اوقات ممکن است سیمی که به سنسور اکسیژن متصل است، جدا شده و یا سوخته باشد.

شل بودن در باک بنزین

گاهی اوقات شل بودن درِ باک بنزین سبب روشن شدن چراغ می شود که محکم کردن آن هیچ هزینه ای ندارد، مگر آن که خراب بوده و نیاز به تعویض داشته باشد. خوب بسته نشدن در باک پیغام خطایی را به ECU می فرستد که نشان از نشتی در سیستم بازیابی بخارات بنزین دارد

 

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن در اوایل دهه 1980 طراحی شد و به عنوان یکی از بخش های ضروری سیستم کنترل آلایندگی خودرو شناخته شد. این حسگر، میزان غنی یا رقیق بودن نسبت سوخت به هوای ارسال شده به موتور را اندازه گیری می کند.حسگر اکسیژن، این تغییرات را به واحد کنترل الکترونیکی موتور یا ECU گزارش می دهد. اگر سوخت یا اکسیژن، زیاد وارد موتور شود، حسگر وضعیت را متعادل کرده و آن را تنظیم می کند تا با بیشترین کارایی بسوزد. گاهی اوقات حسگرهای اکسیژن خوب کار نمی کنند و همین، دلیل مشترک روشن شدن چراغ چک در بیشتر خودروهاست. در بعضی از موارد، حس گرها با مواد افزودنی بنزین یا روغن ناشی از موتورهای کهنه از کار می افتند. علاوه بر آن، موتور، ترکیب مناسبی از هوا و سوخت دریافت نمی کند و همین امر، مشکل ساز می شود.نقص فنی در حس گر اکسیژن، سبب کاهش 40 درصدی در مصرف سوخت می شود. در واقع، اندازه گیری اصلی تغییراتی که در مخلوط سوخت به وجود می آید، توسط حسگر اکسیژن انجام می شود.

 

مبدل کاتالیزوری

مبدل کاتالیزوری یا همان کاتالیست اگزوز، گران قیمت است و به همین خاطر، دعا کنید که روشن شدن چراغ به دلیل خرابی آن نباشد. این وسیله، بخشی از سیستم اگزوز به حساب می آید که اغلب گازهای سمی را به گازهای بی ضرر تبدیل می کند. سوپاپ دود و شمع ها یا هر مورد نامناسب دیگری سبب می شوند تا مبدل کاتالیزوری خوب کار نکند و سبب روشن شدن چراغ شود.

 

شمع

کویل، ولتاژ پایین الکتریسیته تولیدشده از باتری را به برق با ولتاژ بالا (حدود 12 هزار ولت) و البته با آمپر کم تبدیل می کند که سبب شارژ شدن شمع ها و به حرکت درآمدن موتور می شود. این ولتاژ می تواند از فاصله بین دو الکترود شمع عبور کند و احتراق لازم برای موتور را موجب شود. گاهی اوقات ممکن است شمع به دلیل حرارت بالایی که در معرض آن است، خوب کار نکرده و یا جریان مناسب برق برای روشن شدن موتور را دریافت نکند که در این صورت نیز چراغ چک روشن خواهد شد.

 

وایرها

وایر شمع سبب می شود تا مصرف سوخت کاهش یابد، به خصوص زمانی که موتور درجا کار می کند. در واقع، خرابی وایر نیز یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک است؛ بنابراین ترک و یا بریدگی آن را هنگام تنظیم موتور بررسی کرده و در صورت مشاهده، به تعویض آن بپردازید.

 

سنسور جریان هوا

سنسور جریان هوا، فشار بارومتریک، رطوبت و هوایی که به سیستم احتراق موتور وارد می شود را اندازه گیری می کند. این حسگر در هماهنگی با حسگر اکسیژن کار می کند. نقص در حس گر جریان هوا سبب افزایش 25 درصدی در مصرف سوخت و نیز روشن شدن چراغ می شود.

 

دزدگیر خودرو

بسته به این که سیستم دزدگیر خودرو چگونه نصب شده باشد، مشکلات آن از خالی کردن باتری تا روشن نشدن خودرو متفاوت است. کسی که این سیستم را روی خودرو نصب می کند ممکن است سیم ها را به طور اشتباه وصل کرده و یا از اتصالات نامناسب استفاده کند؛ بنابراین مجبور هستید دوباره آن را نصب کرده و یا تعویض کنید.

 

شیلنگ بخارات بنزین

بنزین خودرو با گذر زمان بخار می شود. با این کار،بنزین به ترکیبات سمی تبدیل می شود که استنشاق آن برای همه افراد، مضر و زیان آور است. از سال 1970 به بعد، خودروها ملزم به داشتن سیستم کنترل آلودگی ناشی از بخارات بنزین شده اند. گاهی اوقات، شیلنگ های بخار بنزین درون سیستم، آسیب دیده و سبب خراب شدن آن می شود که تعمیر آن نسبتا آسان است و فقط نیاز به شیلنگ نو دارد.

 

سیستم بازگشت گازهای اگزوز

بازگشت گازهای اگزوز، سیستمی است که مقدار اکسیدهای نیتروژن که از خودرو خارج می شود را کاهش داده و سبب می شود تا کارایی و بازدهی سوخت افزایش یابد؛ به علاوه، گازهای داغ را به سمت اتاق احتراق هدایت می کند تا سوخت گرم شده و راحت تر احتراق یابد. یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک موتور، وجود نقص فنی در این سیستم است، زیرا موتور، هوای داغ را به آسانی به گردش در نمی آورد.

 

 باتری

به روشهای گوناگونی می توان باتری را شارژ کرد که یکی از آنها، دینام است. دینام، انرژی تولیدشده توسط موتور را به برق تبدیل می کند. دینام و باتری، عمر محدودی دارند. اگر باتری قدیمی بوده و خوب کار نکند و نقص فنی در دینام مشاهده نشود، به این معنی است که زمان تعویض باتری فرارسیده است. با رعایت موارد فوق می توان از روشن شدن یکی از چراغ های جلو آمپر خودرو جلوگیری کرد. در نهایت، این نکته یادآوری می شود که چراغ چک موتور شاید در ظاهر اهمیت چندانی نداشته باشد اما عدم بررسی و رسیدگی به آن، منجر به مشکلات زیادی خواهد شد که هزینه گزافی در بر دارد. درصورت روشن شدن این چراغ کوچک، نگران نشوید و در اولین فرصت خودرو را به تعمیرکار ماهری نشان دهید تا دلیل روشن شدن آن راجست وجو و برطرف کند.


کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :


ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.