شناسه خبر : 432116
تاریخ انتشار :
شورولت رویال ، آمریکایی که محبوب نشد
همراه با تاریخ (۶)

شورولت رویال ، آمریکایی که محبوب نشد

خودرونگاران- اگر بخواهیم خودروهای قدیمی ایران را باز خوانی کنیم به حق باید یادی از یار دیرینه جوانان ایرانی و شورولت رویال را نیز جزو خودروهای جوان پسند آن زمان بخوانیم.

به گزارش خودرونگاران ، خودرویی که سایه امریکا بر سرش بود اما هیچ وقت یک امریکایی تمام عیار شناخته نمی شد. نام شورولت را بر پیشانی داشت اما عیوب فراوانش داد مالکان را درآورده بود ، تا جایی که فقط با 2 سال تولید مجبور شد تا جای خود را به خودروهای دیگری بدهد.
تنها دو سال از آغاز دهه 50 شمسی گذشته بود که جعفر اخوان مالک شرکت بازرگانی جیپ ایران متوجه شد که اتومبیل‌های آریا و شاهین تولیدی این شرکت دیگر توان رقابت با خودروهای وارداتی جدیدی که هر روز در خیابان ها رخ نشان می دادند را ندارند.
او که آدم زیرکی بود به سرعت تصمیم گرفت تا به سراغ شرکت معظم جنرال موتورز امریکا برود ، زیرا روابط خوبی با آن ها داشت و مردم ایران نیز محصولات این شرکت را با نیکی یاد می کردند.
اخوان بعد از حصول توافق با جنرال موتورز امریکا ، نام شرکتش را به جنرال موتورز ایران تغییر داد و خودروی اپل رکورد (اپل تحت مالکیت جنرال موتورز بود) را از سبد محصولات این شرکت انتخاب و آن را با نام شورولت رویال روانه جاده های ایران کرد.
مشتریان جنرال موتورز ایران ، می توانستند تا یکی از پیشرانه های 2500 سی‌سی 115 اسب بخاری و 2800 سی‌سی 145 اسب بخاری دو کاربراته را برای آن انتخاب کنند و کولر و هیدرولیک هم از تجهیزات استاندارد آن بود.اگرچه اعتماد به نشان GM سبب شد تا مردم در سال نخست بیش از 7 هزار دستگاه از این خودرو را خریداری کنند اما تنظیم سخت کاربراتورها و جلوبندی ضعیف این خودرو صدای مالکان آن را درآورده بود. 
وزن سنگین پیشرانه 6 سیلندر و راه های پر از دست انداز ایران سبب می شد تا سیبک پایین از طبق جدا شود و گاهی اوقات نیز حوادثی را به وجود آورد و دست راننده را در پوست گردو بگذارد. پس از 2 سال تولید بی وقفه و سنجش تقاضای روزافزون برای خودروهای امریکایی در بازار ایران ، جنرال موتورز در سال 1355 تصمیم گرفت تا این خودرو را از خط تولید خارج و خودروهای با اصالت بیوک اسکای لارک ، شورولت نوا و کادیلاک سویل را جایگزین کند.
این خودرو با دو موتور با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی و ۲۸۰۰ سی سی عرضه می‌شد. تولید این خودرو در سال ۱۹۷۷ متوقف شد و تا سال ۱۹۸۷ خط تولید آن به شورولت نوا، بیوک و کادیلاک سویل اختصاص یافت. این خودرو در نیمهٔ اول دههٔ ۵۰ شمسی برای جایگزینی دوج کرنت به عنوان ماشین پلیس ملی انتخاب شد.


کلید واژگان
اخبار مرتبط
بیوک آمریکایی همیشه در صدر
همراه با تاریخ (7)
بیوک آمریکایی همیشه در صدر
خودرونگاران- شرکت بیوک ، قدیمی‌ترین خودروساز آمریکایی است، که از سال 1899 تا کنون کماکان در حال تولید و فعالیت در صنعت خودروسازی است و تاکنون ...

پیکان، یار دوست داشتنی  ایرانی ها
همراه با تاریخ (4)
پیکان، یار دوست داشتنی ایرانی ها
خودرونگاران- می گویند مسوولان وقت ایران ناسیونال یا همان ایران خودرویی امروزی برای جشن ورود پیکان به خیابانهای ایران بالن بزرگی را در میدان بهارستان ...

آریا خودرو  فراموش شده ایرانی
همراه با تاریخ (2)
آریا خودرو فراموش شده ایرانی
خودرونگاران-این روزها به قدری تغییر وتنوع خودروهای موجود درخیابانهای کشور زیاد است، که حتی برخی از شهروندان برخی از برندهای خودرویی تردد کننده را نمی ...

پونتیانک دکتر مصدق محصور در چهار دیواری
همراه با تاریخ (1)
پونتیانک دکتر مصدق محصور در چهار دیواری
خودرونگاران- هر چند که هر روز خودروهای جدیدی وارد بازار میشوند اما هنوز هم خودروهای قدیمی دارای اهمیت هستند،اهمیتی که هم بخاطر نوع خودرو تولیدی و به ...

نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.