به گزارش خودرونگاران به نقل از ایران جیب ، انگار خود پژو هم برای ورود به بازار سدانهای بزرگ نیمهلوکس تردید داشت. از پژو 607 بگیرید تا نسخه کوچکتر آن یعنی پژو 407 هیچکدام مدل موفقی برای پژو نبودند. پژو 607 کمتر از 5 سال بعد از ورودش دچار کاهش فروش شد و از آن تاریخ به بعد هرسال کمتر از سال قبلش میفروخت تا اینکه در 2010 پژو به عمرش پایان داد.
پژو 607 قبل از 2000 میلادی وارد بازار شد
پژو 407 هم سرنوشتی مشابه 607 داشت ولی با این تفاوت که آمدنش بسیار موفقتر از 607 ولی رفتنش بسیار بدتر از 607 بود! پژو 407 تنها 2 سال بعد از ورودش با استقبال بازار روبرو شد اما از سال سوم 143% کاهش فروش داشت و نهایتا از آن زمان تا پایان عمرش، یعنی تا 2010، در هیچ سالی با افزایش فروش مواجه نشد.
عرضه پژو 407 از سال 2004 شروع شد
تجربه ناموفق 607 و 407 ، پژو را محافظهکارتر از قبل کرد. میپرسید چرا؟ چون مدل 408 را به بازار فرستاد؛ پژو 408 درست بعد از توقف تولید 407 به بازار آمد و با توجه به نامش همه تصور کردند جانشین 407 است ولی چنین نبود؛ پژو 408 در حقیقت نسخه سدان را برای هاچبک 308 داشت و هردو از یک پلتفرم بهره میبردند. دلیل دوم آن به بازار بسیار محدود 408 برمیگردد؛ پژو هیچگاه 408 را به بازار رقابتی اروپای غربی نفرستاد ولی در عوض 3 خط تولید برای آن در آسیا زد!
پژو 408 محصول سال 2010 است و از 2014 نیز نسل دوم آن به بازار آمد. (تصویر متعلق به نسل اول است)
متولد 2011 ؛ به روزشده برای 2015
یکسال بعد از شروع تولید 408 در چین، خبر تولید پژو 508 در همه رسانههای اروپایی پیچید. میدانید چرا؟ چون در نامش عدد 5 داشت! تاقبل از آمدن 508 اروپاییها حدود دو دهه بود هیچ پژویی ندیده بودند که نامش با حرف 5 شروع شود. به هرحال بعد از رونمایی 508 در نمایشگاه پاریس 2010 این فرانسوی از ابتدای 2011 تحویل مشتریان شد. چندین ماه بعد نیز نسخه استیشن آن با نام 508SW و سال 2013 نیز نسخه استیشن هیبریدی آن با نام 508RXH تولید شد.
اما 508 در راه ایران، محصول 2014 و مدل 2015 است. پژو در اواخر 2014 اولین فیسلیفت 508 را معرفی کرد؛ تولید این فیسلیفت از سپتامبر 2014 در فرانسه و سپس از ژانویه 2015 در چین آغاز شد. هدف پژو از این فیسلیفت یکسانسازی ظاهر 508 با مدلهای جدید 108 و 308 بود.
مهمترین ویژگی 508 فیسلیفت در تغییر جلوپنجره و چراغها، استفاده از دیلایت و همچنین سپرها و رینگهای جدید خلاصه میشد. در این فیسلیفت اکثر جزئیات کابین دستنخورده باقی ماند و پژو فقط صفحه کیلومتر و بخشهایی از کنسول وسط آن را مجددا طراحی کرد.
از آنجایی که 508 پرچمدار سدانهای پژو بود، فرانسویها برای فیسلیفت آن سطح امکاناتش را بالاتر بردند؛ چیزهایی مثل مانیتور 7 اینچی لمسی با امکان اتصال به اپلیکیشنهای Peugeot Connect ، تهویه اتومات چهارگانه، سیستم صوتی JBL ، دوربین عقب و هشداردهنده نقطه کور ازجمله امکاناتی هستند که تاقبل از فیسلیفت 2015 در دسترس مشتریان پژو 508 قرار نداشت.
در بخش فنی نیز فیسلیفت 2015 این پژو به دو انجین جدید مجهز شد؛ یکی انجین بنزینی 1.6 لیتری THP165 و دیگری انجین 2.0 لیتری دیزلی BlueHDi180. حالا که صحبت از انجین شد باید بگوییم که پژو صرفنظر از انجینهای دیزلی، 4 انجین بنزینی هم برای 508 درنظر گرفته است ولی از آنجایی که هم در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو تهران (اسفند 94) و هم در نمایشگاه مشهد، پژو 508 با انجین 1.6 لیتری در غرفه ایران خودرو به نمایش گذاشته شده بود ماهم فرض میکنیم که این خودروی دیفرانسیل جلو با همین انجین وارد ایران میشود. همچنین در نمایشگاه مشهد، پژو 508 دارای امکانات زیر بود:
- رینگ 18 اینچی، دیلایت، اتولایت
- کنترل پایداری، کمکی حرکت در شیب
- 6 ایربگ، سنسور عقب، دوربین عقب
- تنظیم برقی صندلیهای جلو، روکش چرمی صندلیها
- ورود بدون کلید، استارت دکمهای، کروز کنترل، مانیتور لمسی
- سانروف، آینههای تاشو برقی، سنسور باران
رکورددار فروش خارجی پژو
مجموع فروش جهانی پژو 508 در سال 2015 از مرز 370 هزار دستگاه گذشت؛ پژو در آن سال با اعلام این خبر گفت بازار چین، که از 2013 پرفروشترین بازار 508 است، بیش از 36% مجموع تولید 508 را فروخته که تاکنون برای پژو سابقه نداشته است. به عبارت دیگر 508 نخستین محصول پژوست که فروش خارجیاش بیشتر از فروش آن در خود کشور فرانسه بود.
پژو 508 ؛ اولین وارداتی ایکاپ
در اواسط زمستان امسال و همزمان با شروع تولید پژو 2008 در ایران، ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) قصد واردات 508 فیسلیفت را دارد. به دلیل قیمت بالایی که 508 در ایران خواهد داشت، تولید آن برای ایکاپ، ریسک خطرناکی است و به همین دلیل ایکاپ قصد واردات آن را دارد تا استقبال مشتریان ایرانی را بسنجند.
چه قیمتی دارد؟ واردات پژو 508 به بازار ایران آن هم در محدوده قیمتی سدانهای نیمهلوکس، نشاندهنده اعتمادبه نفس بالای پژوسیتروئن نیست؛ نشانه زیرکی اوست! فرانسویها خوب میدانند که عرضه یک پژوی 160 میلیونی برای مشتریان ایرانی قابل قبول نیست اما آن روی سکه را هم باید دید. پژوسیتروئن شاید فروش مناسبی از جانب 508 در ایران نداشته باشد ولی کافی است تصور کنیم که اگر وسوسه تولیدش را در سر داشته باشد چه اتفاق بزرگی در بازار ایران رخ میدهد؛ آن وقت پژو 508 میماند و چهار رقیبی که حداقل 40 میلیون تومان از 508 گرانترند!
ضمن اینکه تجربه واردات رنو تلیسمان ثابت کرد که با جلب اعتماد مشتریان میتوان آنها را مجاب کرد تا حتی 185 میلیون تومان برای یک فرانسوی هزینه کنند. هنوز برای قضاوت در مورد موفقیت یا شکست پژو 508 بسیار زود است. پس همچنان باید منتظر آینده بمانیم.